Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smak på ankkött  (läst 1709 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
smak på ankkött
« skrivet: 07 feb-20 kl 14:59 »
Jag udnrar om myskanka smaka likadant som vanlig anka, eller har den en annan smak?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: smak på ankkött
« Svar #1 skrivet: 07 feb-20 kl 21:07 »
Jag som växte upp i Danmark med feta ankor (som enligt mig är mycket gott) blev grymt besviken första g jag smakade egenuppfödd myskanka. Den var mörkare i köttet och magrare och enligt mig påminner köttsmaken mer om and än dansk julanka.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: smak på ankkött
« Svar #2 skrivet: 07 feb-20 kl 23:34 »
Myskanka är en and och inte en anka så ja det är skillnad.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: smak på ankkött
« Svar #3 skrivet: 17 feb-20 kl 22:08 »
Jag som växte upp i Danmark med feta ankor (som enligt mig är mycket gott) blev grymt besviken första g jag smakade egenuppfödd myskanka. Den var mörkare i köttet och magrare och enligt mig påminner köttsmaken mer om and än dansk julanka.
Jag tror att det beror mer på hur ankorna föds upp än vilken ras de är. Var det egenhändigt uppfödda feta ankor du åt i Danmark eller var de snabbuppfödda "gödankor" från en större uppfödare?
Jämförelse: De ungtuppar jag slaktat hemma har varit helt annorlunda mot köpekyckling i både färg på köttet, smak och slaktkroppens beskaffenhet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser