Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eh, kräsen get?  (läst 1535 gånger)

Alore

  • Gäst
Eh, kräsen get?
« skrivet: 18 jun-08 kl 13:46 »
Jag trodde i min enfald att getter äter precis allt de kommer över - men vår dvärggetkilling är verkligen kräsen! Torra eklöv på kvist är favoritmaten, och så lite maskrosblad och kanske en tugga kirskål (Hitlergräs, enligt makens morfar  ;D ), men annars är hon väldigt svårmutad med mat. Jag som tänkte att jag skulle träna lite med henne, men hon äter ju inget jag bjuder på! Än så länge har jag testat med havegryn och vete (både blött och torrt), kraftfoder för kossor (som vi ger till lamorna), bröd, jordgubbar (vi hade några över helt enkelt), ensilage och diverse annat grönt, utan resultat.

Är det för att hon är liten och inte riktigt bott in sig än? Hon kom hit i söndags. Eller har vi råkat få en ruskigt kräsen get helt enkelt?  :D

Sen, när jag ändå är igång, undrar jag hur mycket mat de behöver ha inne i boxen över natten?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-08 kl 21:10 »
Prata med säljaren!!

I min okunskap så förknippar jag dvärggetter med Afrika... vad behöver de för näring?

Enligt böcker jag läst så ska getter ha föda som inte snabbt är energigivande... de söker "långsamma kolhydrater", näringsvärdet skall inte vara som för får (då får vi fetmaproblem osv.), men min erfarenhet är att absoluta favoritfödan är kort gräs, lönnlöv och därefter lite mer svårarbetat sly av lönn.... björk och björksly går an men är inte ens fjärdevalet! När det gäller gräs så har jag förstått att, enligt böcker och tradition, så är inte det det optimala fodret för getter, de vill inte ha det.... det stämmer dock inte med mina getter, de älskar och föredrar gräs.

Rätta mig om jag har fel!

mvh/angelica
Älskar djur... människor också!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #2 skrivet: 18 jun-08 kl 21:46 »
En get kan påstå sig svälta ihjääääl vid en full höhäck om hon vet att det ligger morötter eller något annat gott dääää-ä-ä-ä-är borta *peka med hornen* Nog kan dom var kräsna alltid. Och så tycker jag deras smak går i perioder. Det som är blä idag, kan vara det ENDA man vill ha imorgon. Nässlor på rot är blä, medans nässlor som man slog för 30 sekuder sen är jättegoda *rusning till skottkärran* Min ena get äter inte kraftfodret om man inte viftat lite symboliskt i det med fingrarna. Hon står alltså och blänger tills jag varit där och viftat i maten *titta, ny mat* Jag blir i alla fall aldrig riktigt klok på dom. Vissa nyinflyttade getter har ätit väldigt lite de första dagarna. Så det "kan" ju vara så.

Fri tillgång till hö under natten. Fast mina äter väl ett strå i veckan så här års  :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #3 skrivet: 18 jun-08 kl 21:49 »
En get kan påstå sig svälta ihjääääl vid en full höhäck om hon vet att det ligger morötter eller något annat gott dääää-ä-ä-ä-är borta *peka med hornen* Nog kan dom var kräsna alltid. Och så tycker jag deras smak går i perioder. Det som är blä idag, kan vara det ENDA man vill ha imorgon. Nässlor på rot är blä, medans nässlor som man slog för 30 sekuder sen är jättegoda *rusning till skottkärran* Min ena get äter inte kraftfodret om man inte viftat lite symboliskt i det med fingrarna. Hon står alltså och blänger tills jag varit där och viftat i maten *titta, ny mat* Jag blir i alla fall aldrig riktigt klok på dom. Vissa nyinflyttade getter har ätit väldigt lite de första dagarna. Så det "kan" ju vara så.

Fri tillgång till hö under natten. Fast mina äter väl ett strå i veckan så här års  :)
;D åh vad jag känner igen ovanstående  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Goatgirl 1

  • Inlägg: 107
    • -
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-08 kl 23:40 »
Jag har märkt att getter är väldigt olika och dom ändrar sig hela tiden! Mina getters favoriter är almblad antingen färska eller torra. Dom gillar också fläder när det legat någon dag. Gräs tycker dom också om, men ibland tröttnar dom på saker. Om dom äter kirskål för ofta så tröttnar dom på det. Samma med fläder, det tycker dom är jättegott att äta färskt i början men sen blir det "tråkigt", då duger det bara att äta det visset ;) Ekblad tycker dom också mycket om färska som torkade. Grenar från fruktträd tycker dom mycket om! Nällor äter inte våra fast man har plockat av dom, dom måste ligga och torka i några dagar sen går det att äta. Så var inte våra förra getter för dom åt det med en gång efter man tagit av det.
Som Gruff också sa, våra getter får pellets blandat med korn. Korn är favoriten nästan alltid. För några gånger har det hänt att dom bara har velat ha pellets! Dom låter nästan alltid pelletsen vara kvar längst för det är det som är minst gott. Då märker man med en gång när dom är så knäppa ;)
Det är iallafall väldigt kul med getter och att kolla vad dom tycker om saker.

Alore

  • Gäst
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #5 skrivet: 19 jun-08 kl 16:57 »
Det här är ju jätteroligt, vilka små personligheter de är!  ;D Då kan jag nog vara lugn över att det inte är nåt fel på min lilla i alla fall, hon är helt enkelt en get! Idag var det körsbärsblad som var det godaste i hela världen, speciellt som de var preciiis för högt upp för att nå dem så att matten fick agera stol. Annars är som sagt eklöv mumma det också:



Vad ger ni för kraftfoder?

Goatgirl 1

  • Inlägg: 107
    • -
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #6 skrivet: 19 jun-08 kl 20:22 »
Jag skrev nog innan, men mina äter fårpellets och korn blandat. Det tycker dom om.

Alore

  • Gäst
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #7 skrivet: 19 jun-08 kl 20:48 »
Jag skrev nog innan, men mina äter fårpellets och korn blandat. Det tycker dom om.

Okidoki, då ska jag köpa det och se om det faller damen i smaken! :)

Goatgirl 1

  • Inlägg: 107
    • -
SV: Eh, kräsen get?
« Svar #8 skrivet: 19 jun-08 kl 21:10 »
Gör det :) har sett andra har skrivit att dom ger havre också eller havrekross kanske? Du får prova på lite saker för kraftfodret brukar dom ju bli glada när dom får.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser