Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigast foder?  (läst 1376 gånger)

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Billigast foder?
« skrivet: 09 okt-07 kl 09:34 »
Vilka foder ger Ni Era getter? Ur ekonomisk synvinkel går det ju åt rätt mycket foder nu detta halvåret - någon som kommit på något de gillar och mår bra av som inte kostar så mycket? (då menar jag typ pellets eller annat komplement till hö/ensilage)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Billigast foder?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 13:16 »
Mjölkar inte getter behöver man inte ge kraftfoder. Kanske någon giva då och då men inte dagligdags. De har lätt att bli feta av kraftfodret.

Hö, grenar är det de behöver samt lite kornkross med mineraler, selen.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Billigast foder?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-07 kl 13:55 »
Fast det håller jag inte med om. Mina getter klarar sig inte enbart på hö och grenar.  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Billigast foder?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-07 kl 20:35 »
Nu glider jag ifrån ämnet lite, men min fråga ligger så nära att det kändes löjligt att starta en egen tråd. Någon allsmäktig får gärna flytta mitt inlägg om det verkar smartare.

Hur som helst undrar jag hur mycket hö man ska räkna med att en dvärgget sätter i sig över en vinter. Mitt eget börjar att ta slut, så jag måste köpa några balar men vet inte hur många. Hittills tycker jag att getterna knaprar i sig all mat de får, oavsett hur mycket jag ger dem, men jag vill ju inte att de ska äta ihjäl sig.

Hittills har jag gett dem en hög hö, lite sly och några nävar havre varje morgon, samt mera hö på kvällen. När jag är hemma får de ofta lite bonuskäk under dagen också, till exempel äppel-, bröd- eller morotsbitar.

Ambjörn
harstorp4.se

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Billigast foder?
« Svar #4 skrivet: 09 okt-07 kl 20:46 »
Nu har mina fortfarande lite bete kvar (om än väldigt magert). Jag har 18 getter just nu och jag klarar 2 dagar på en bal med lite komplettering av korn, pellets, havre eller gammalt bröd (något av det givetvis  ;))
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Billigast foder?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-07 kl 20:47 »
Fast allsmäktig skulle jag nog inte kalla mig förstås så du kanske får bättre svar av någon annan  :-[
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Billigast foder?
« Svar #6 skrivet: 11 okt-07 kl 18:48 »
Vad bra att få lite siffror att utgå ifrån. Jag tycker att det är svårt att veta hur mycket mat man ska trycka i dem annars... Är det risk att man ger getterna för mycket mat så att de äter sig för feta?

Ambjörn
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser