Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   morrhår ?  (läst 14313 gånger)

komposten

  • Inlägg: 61
SV: morrhår ?
« Svar #20 skrivet: 18 jun-08 kl 23:31 »
Hundens morrhår fyller samma funktion som kattens.
Hundens morrhår är dessutom utrustade med känselnerver, vilket innebär att det gör ont när du klipper dom!

Varför skall du klippa dom?


jag har inte gjort det ngn gång men skulle så gärna vilja få fram hans lilla ansikte .
Hans päls växer ganska snabbt och morrhåren försvinner med pälsen.

Men då får nog pälsen sitta kvar där den sitter . ::)

komposten

  • Inlägg: 61
SV: morrhår ?
« Svar #21 skrivet: 18 jun-08 kl 23:35 »
TAck!
Här är mer:
http://www.morrharet.se/morrhar.php

samt ( wikipeida)
Morrhår, förhållandevis långa hår på var sida om nosen och andra delar av ansiktet som en del däggdjur har, i synnerhet kattdjur och andra rovdjur. Morrhåren spelar roll som känselorgan. Man ska inte ta bort morrhår från sina djur.


Förstår fortfarande inte varför man klipper morrhår på hund ( eller katt)?



Jag skulle klippa av dom pga utav all päls omkring, skulle så gärna få fram ansiktet.
Det går inte att undvika att klippa av morrhåren om man ska få bort håret nu till sommaren.

Men när jag har toppat lite förut måste jag ju nästan fått med lite morrhår ???
Fast han har aldrig reagerat nåt .

komposten

  • Inlägg: 61
SV: morrhår ?
« Svar #22 skrivet: 18 jun-08 kl 23:39 »
För att lugna alla oroade så gick jag och klippte av ett morrhår från vardera hund, ingen reagerade det minsta.
Självklart sitter känseln i huden och hårrötterna.!
 Om man ägnar sig åt rasavel och utställningar är det en hel massa raser man Måste klippa av även morrhåren när man fixar till den rätta frisyren för att meritera sina hundar ;)
                                         Mvh
                                        Charlotte

Haha ja vad bra , då har du löst det iaf  ;)
Det gör inte ont att klippa av ett morrhår.
Tack för det  :)

Dandelia

  • Gäst
SV: morrhår ?
« Svar #23 skrivet: 19 jun-08 kl 09:05 »
Det är inte så lätt att undvika att klippa av morrhåren, speciellt inte om man klipper med maskin. Min beardis har jag alltid klippt nosen på på sommaren och då även morrhåren. Han har aldrig protesterat för just morrhåren och det har inte gett honom några märkbara problem. Lustigt är att morrhåren på honom alltid växer ut fortare än vad resten av pälsen på nosen gör. Så snart har han morrhår igen.

Samma här. Har pudel och dom måste rakas i hela ansiktet. Morrhåren följer med på köpet. Han är van och reagerar inte det minsta. Det är svårt att raka runt morrhåren ;D Skulle ta väldigt lång tid!

Min andra hund har svårare för just morrhåren men han är gammal och det är första gången han är med om ansiktsrakning. Det handlar om vana, absolut!

Dom får inga "men" av att förlora morrhåren.

/Dandelia

snuvan

  • Inlägg: 2
SV: morrhår ?
« Svar #24 skrivet: 28 jun-08 kl 17:45 »
varför klippa av morrhår.. både katten och hunden ser som oss och dom ser inte i mörker och där av så använder dom både morrhår och öronen och nosen för att spåra ett djur eller så vidare. hade en katt som var rädd för mörker så att jag fick ta upp honom å bära katten. å förra hund var även mörkrädd..

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: morrhår ?
« Svar #25 skrivet: 29 jun-08 kl 08:12 »
varför klippa av morrhår.. både katten och hunden ser som oss och dom ser inte i mörker och där av så använder dom både morrhår och öronen och nosen för att spåra ett djur eller så vidare. hade en katt som var rädd för mörker så att jag fick ta upp honom å bära katten. å förra hund var även mörkrädd..
Djur föds inte mörkrädda, det är snarare människan som spär på deras valprädsla genom att göra som du, lyfta upp dem och "beskydda" dem från faror som inte finns.  ::)
En hund som jämt får gå fram i sträckt koppel och hälsa på andra hundar kan mycket väl uppfatta husse eller matte som "rädd/feg" som låter hunden gå fram först för att kolla.
När man lyfter upp en hund förmedlar man samma sak, dethär är farligt, bäst att fly, vad får man då, jo en rädd hund utan dådkraft.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: morrhår ?
« Svar #26 skrivet: 29 jun-08 kl 14:53 »
Samtliga mina hundar som varit föremål för klippning, både nu levande och avlidna, har varit oerhört känsliga när jag klippt av morrhår. Hade jag inte vetat att jag klippt just morrhåren så gjorde hunden mig uppmärksam på det genom sin reaktion. Inga tecken på smärta, men ett stort obehag, det var vad hundarna visade när morrhåren klipptes av. Ingen reaktion på ansiktshåren i övrigt, bara morrhåren.

Tyvärr är det ju svårt att undvika att ta morrhåren samtidigt, blir lite pilligt och därför har de fått åka med i klippningen.
Hade hundarna däremot visat tecken på smärta hade jag kanske trixat mig runt.

Men som sagt, hundarna har en starkt ökad känslighet runt morrhårens fäste i huden och en del hundar upplever det som ytterst obehagligt att få morrhåren klippta.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: morrhår ?
« Svar #27 skrivet: 29 jun-08 kl 15:37 »
Säg en_ vettig anledning till varför morrhåren på hund tas bort, annat än rent estetiskt, egoistiskt. Hunden behöver dem för att "läsa av" känna begränsningar.

Just av den anledningen väljer jag hundras utan en massa frissering och annat tjafs. En hund ska visas i sin naturliga skepnad, allt annat tar jag mycket starkt avstånd ifrån. Visst vet jag att det förekommer även på mina båda raser, men jag måste tillägga att jag inte sett det i Sverige.
Jag hade verkligen inte väntat mig att hitta denna diskussion på forumet. alternaiv.nu

MVH
Inga-Karin Sundquist 
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: morrhår ?
« Svar #28 skrivet: 26 sep-08 kl 23:04 »
Djur föds inte mörkrädda, det är snarare människan som spär på deras valprädsla genom att göra som du, lyfta upp dem och "beskydda" dem från faror som inte finns.  ::)
En hund som jämt får gå fram i sträckt koppel och hälsa på andra hundar kan mycket väl uppfatta husse eller matte som "rädd/feg" som låter hunden gå fram först för att kolla.
När man lyfter upp en hund förmedlar man samma sak, dethär är farligt, bäst att fly, vad får man då, jo en rädd hund utan dådkraft.

Min valp är helt klart litegrann mörkrädd, och det är det då inte jag som har lärt henne.
Om jag går med henne i koppel på en mörk väg som hon känner till väl så ska hon bara rakt fram fortast möjligt, då är det aldrig frågan om att stanna till och nosa på någonting. Det är omöjligt att släpa in henne på en mörk stig i skogen som hon inte känner till sedan tidigare om det är kolmörkt, då spjärnar hon emot allt hon kan.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: morrhår ?
« Svar #29 skrivet: 27 sep-08 kl 18:44 »
Min valp är helt klart litegrann mörkrädd, och det är det då inte jag som har lärt henne.
Om jag går med henne i koppel på en mörk väg som hon känner till väl så ska hon bara rakt fram fortast möjligt, då är det aldrig frågan om att stanna till och nosa på någonting. Det är omöjligt att släpa in henne på en mörk stig i skogen som hon inte känner till sedan tidigare om det är kolmörkt, då spjärnar hon emot allt hon kan.
Då litar hon inte på dig som ledare helt enkelt och försöker fly det som hon tror du inte kan skydda henne emot. Kanske förmedlar du inte tillräckligt starka ledarsignaler?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: morrhår ?
« Svar #30 skrivet: 02 okt-08 kl 21:33 »
Säg en_ vettig anledning till varför morrhåren på hund tas bort, annat än rent estetiskt, egoistiskt. Hunden behöver dem för att "läsa av" känna begränsningar.

När jag klippte en väns hunds nos för första gången så upptäckte vi att den var helt täckt av massor av små, små fästingar, dom trivdes jättebra i den fuktiga håriga nosen och var helt omöjliga att upptäcka  innan vi klippte.
Skjälv klippte jag min egen hunds nos av estetiska själ, det var inget som hon led av.
Att jämföra hundar och katter är som att jämföra päron och lingon.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 5 användare (1 dolda)
blfrasse, Johanna Felt, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser