Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koklåda  (läst 7821 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Koklåda
« skrivet: 10 maj-17 kl 16:45 »
Jag har just testat att laga mat i en koklåda. Det är en lite gammaldags teknik för energisnål matlagning, som användes mycket under de båda världskrigen. (Googla gärna efter bilder på koklåda eller haybox.) Tekniken går ut på att man kokar en gryta i 15-20 minuter och sedan ställer den i en välisolerad låda med lock. Där får den stå ett par timmar och koka färdig. Slutligen ställer man grytan på spisen igen för ett uppkok. Då är maten färdig.
Nackdelen är att det försvinner en del vitaminer under den långa koktiden.
Kanske finns det risk för bakterietillväxt om vissa maträtter står för länge i lådan?

På försök lagade jag en vegetarisk ärtsoppa. Så här gjorde jag:
Kokade blötlagda gula ärtor i vatten med lite salt i 20 minuter på spisen.
Ställde grytan i en kylbox, med tidningar, gamla handdukar och gardiner under, på sidorna och ovanpå grytan. Jag virade en gammal filt runtom kylboxen och lät den stå orörd några timmar.
Flyttade grytan till spisen. (Den var fortfarande så varm att jag behövde grytlappar.) Ärterna var nu färdigkokta!
Jag hade förberett lite färska grönsaker och örter, som nu fick koka med i 10 minuter. Därmed hade jag överlistat vitaminförlusten.

Jag tänker försöka fler gånger. Koka ris borde gå bra. Bruna bönor (eller kidneybönor), som jag sedan på spisen berikar med färska fina grönsaker. Sedan har jag en teknik som jag kan använda i nödfall.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Koklåda
« Svar #1 skrivet: 10 maj-17 kl 17:44 »
Prova med potatis, vanlig skalpotatis. Jag tror det räcker om de kokar 7-10 min på spisen och sen ner i koklådan en halvtimme till.   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Koklåda
« Svar #2 skrivet: 10 maj-17 kl 18:16 »
Ris fungerar ju om man bara kokar upp och vrider av och låter det stå 20 minuter på eftervärmen, så med isolering kan det inte gå fel.

Bakterierna har inte en chans eftersom grytan inte går ner i sådana temperaturer att de kan klara sig i sin aktiva form.

En riktigt rejäl te-huv att sätta över grytan där den står kvar på den avstängda plattan borde göra jobbet smidigt. Bra när man kör på gasol och vill att flaskan skall räcka länge.


Tack för tipset, Berberis

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 19:03 »
Temperaturen skall hålla sig över 60 grader för att undvika att t ex Clostridium perfringens  (sporbildare) börjar växa vid ca 55 grader, en mycket vanlig orsak till matförgiftning just i grytor som varmhålls vi lite för låg temperatur

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Koklåda
« Svar #4 skrivet: 10 maj-17 kl 19:16 »
Temperaturen skall hålla sig över 60 grader för att undvika att t ex Clostridium perfringens  (sporbildare) börjar växa vid ca 55 grader, en mycket vanlig orsak till matförgiftning just i grytor som varmhålls vi lite för låg temperatur
Tack! Det är precis vad jag ville veta. Jag mätte temperaturen i min gryta när jag tagit den ur lådan. Den var 62°C, så jag slipper få ont i magen. Jag hade blivit försenad och grytan hade stått inne lite för länge. Det gäller förmodligen att man är noga med tiden, och kanske överdoserar isoleringen lite.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Koklåda
« Svar #5 skrivet: 10 maj-17 kl 19:33 »
En kan koka ägg oxå genom att stänga av plattan och sätta lock på kastrullen när vattnet kokat upp.
En annan sak en kan göra för att spara el/gas/ved är att blötlägga det som ska kokas redan kvällen innan, inte bara gula ärtor, utan bönor, ris, havregryn grötris etc.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Koklåda
« Svar #6 skrivet: 10 maj-17 kl 21:44 »
Hej!
Jag har ett minne av att man i min familj nämnde detta ; vanligt var det speciellt i familjer där även husmodern gick ut och tog ett tag i arbetet, exempelvis lantbruk! Men jag har inget minne av att "Modern" nyttjade koklåda!
Jag är en 39:a och minns när fadern, född 01, cyklade till "Bruket" om morgnarna, han hade te med sig, men detta var innan vi hade köpt termosflaskor. "Modern" hettade upp halvliters glasflaskor i vatten , tillredde teet, och hällde i.  Sedan isolerade hon flaskorna med tidningspapper och yllestrumpor!
"Fadern" sade att teet fortfarande var tämligen varmt vid 11-tiden !
Ja, detta var en liten utsvävning, men "i alle fall" som det heter på småländska!
Sedan blev det ju termosflaskor, och då blev det givetvis ännu  bättre!

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 11 maj-17 kl 04:51 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #7 skrivet: 10 maj-17 kl 21:50 »
Temperaturen skall hålla sig över 60 grader för att undvika att t ex Clostridium perfringens  (sporbildare) börjar växa vid ca 55 grader, en mycket vanlig orsak till matförgiftning just i grytor som varmhålls vi lite för låg temperatur

Nja.  Det är ingen större risk under tillagningen.
Risken uppstår så fort man börjar öppna kärlet för att servera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #8 skrivet: 10 maj-17 kl 21:56 »
Det finns massor av olika sätt att spara energi vid matlagningen.
Tex i dag så kokar man oftast sina ägg med värmen på hela tillagningsmetoden och sedan kyler man äggen snabbt i rinnande vatten.
Vi kokar som regel upp äggen och sedan stänger vi av plattan och lägger på ett lock om man kommer ihåg. När äggen är svala så har dom tillagats färdigt och är hårdkokta.

En utveckling är den senaste flugan Slowcooker som tillagar maten på en lägre temperatur och som man anser skall behålla de olika ingrediensernas olika goda egenskaper.

Koklådan är en väldigt logisk lösning som handlare av köksutrustning och energi inte uppskattar då man lurar dom på konfekten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Koklåda
« Svar #9 skrivet: 10 maj-17 kl 22:08 »
Temperaturen skall hålla sig över 60 grader för att undvika att t ex Clostridium perfringens  (sporbildare) börjar växa vid ca 55 grader, en mycket vanlig orsak till matförgiftning just i grytor som varmhålls vi lite för låg temperatur

Menar du att det kan bli matförgiftning om man kokar en gryta i 15-20 minuter, sedan låter den sakta svalna till låt säga 50 grader innan man kokar upp den igen och serverar? Det är ju inte frågan om att grytan skall lämna ett storkök på morgonen och hållas vid 50 grader hela dagen till den siste gästen slevat i sig av soppan.

Konstigt att vi klarat oss så länge utan att bli matförgiftade här hemma.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #10 skrivet: 10 maj-17 kl 23:56 »
Menar du att det kan bli matförgiftning om man kokar en gryta i 15-20 minuter, sedan låter den sakta svalna till låt säga 50 grader innan man kokar upp den igen och serverar? Det är ju inte frågan om att grytan skall lämna ett storkök på morgonen och hållas vid 50 grader hela dagen till den siste gästen slevat i sig av soppan.

Konstigt att vi klarat oss så länge utan att bli matförgiftade här hemma.

Det är enormt märkligt.
Bakterierna i ditt hem måste vara oinformerade om att dom skall angripa och ge sig på er.
Nä skämt och sido.

När man tillagar och det får svalna till en tillräckligt låg temperatur och sedan hettar upp den igen innan servering är det ingen fara.
Därimot om man håller den på en för bakterierna lämplig tillväxttemperatur under ett par timmars tid och folk är där och lättar på locket så jäklar i det så växer det till sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #11 skrivet: 11 maj-17 kl 03:50 »
Nja.  Det är ingen större risk under tillagningen.
Risken uppstår så fort man börjar öppna kärlet för att servera.

Öppna?? Clostridium perfringens är en anaerob sporformare!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #12 skrivet: 11 maj-17 kl 04:28 »
Menar du att det kan bli matförgiftning om man kokar en gryta i 15-20 minuter, sedan låter den sakta svalna till låt säga 50 grader innan man kokar upp den igen och serverar? Det är ju inte frågan om att grytan skall lämna ett storkök på morgonen och hållas vid 50 grader hela dagen till den siste gästen slevat i sig av soppan.

Konstigt att vi klarat oss så länge utan att bli matförgiftade här hemma.

Vid optimal temperatur är generationstiden för Clostridium perfringens ca 7 minuter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Koklåda
« Svar #13 skrivet: 11 maj-17 kl 08:46 »
Varför flytta kastrullen?  När ni har stängt av plattan, täck över kastrullen med något brandtåligt material, t ex en riktigt stor gryta upp-och-ner.  Sedan på med annan isolering.  Tidningar är förvånandsvärt effektiva, och suger även upp ånga, så att det inte blir onödigt fuktigt i rummet.  "Moderns" trick här ovanför är effektivt och lärorikt.  Själv har jag ordnat ett tillfälligt kylskåp när jag campade, genom att på morgonen vända mitt täcke upp-och-ner över kylväskorna.  Det var ganska svalt runtomkring kylväskorna ännu på eftermiddagen.  Och på natten svalnade de ytterligare, medan täcket då låg på mig!

  För den som använder vedspis gäller större säkerhetsmarginal mellan spis och eventuella tidningar.

Rättade ett stavfel
« Senast ändrad: 11 maj-17 kl 09:16 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Koklåda
« Svar #14 skrivet: 11 maj-17 kl 08:48 »
Kaninuppfödare och pelargontant.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #15 skrivet: 11 maj-17 kl 13:04 »
Ett annat tips: http://wonderbagsweden.se


De rekommenderar termometer, så att man kan se att temperaturen inte understiger 60 grader

http://media.wonderbagsweden.se/2015/06/Wonderbag-testfakta-Apr2015.pdf

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Koklåda
« Svar #16 skrivet: 11 maj-17 kl 13:12 »
De rekommenderar termometer, så att man kan se att temperaturen inte understiger 60 grader

http://media.wonderbagsweden.se/2015/06/Wonderbag-testfakta-Apr2015.pdf

Ja det är väl bra :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #17 skrivet: 11 maj-17 kl 13:52 »
Öppna?? Clostridium perfringens är en anaerob sporformare!

Jag förstår inte din rädsla.
Med normal livsmedelshygien och en viss medvetenhet om att det finns risker vid födoämneshanteringen så går det som regel bra.

Och en tillagningsprocedur som koklådan är så har man först kokat upp det tillagade och sedan låter man det svalna under tiden det tillagas.
Ett av tricken är att man håller kärlet stängt, dvs man tillåter inte att luft och det den innehåller komma in.  Då håller man kärlet bakteriefritt tills man släpper in luft.

Du måste hålla isär de olika teserna. För du du har helt rätt när det gäller varmhållning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Koklåda
« Svar #18 skrivet: 12 maj-17 kl 15:36 »
Vid optimal temperatur är generationstiden för Clostridium perfringens ca 7 minuter

Och optimal temperatur är strax under 60 grader, menar du?

Nej du, med uppkok i 15-20 minuter och sakta avsvalnande under lock ner till en temperatur där sporerna kan  gå över i sin aktiva (men känsliga) fas, och att man sedan kokar upp igen blir istället en nära nog fullständig avdödning av sådana envisa baggar. Man skall givetvis inte låta mellantiden bli allt för lång med lagom tillväxttemperatur eftersom man då om man har riktig otur kan få stor bakteriemängd i grytan från de få som eventuellt överlevde första kokningen.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #19 skrivet: 12 maj-17 kl 16:41 »
Jag förstår inte din rädsla.
Med normal livsmedelshygien och en viss medvetenhet om att det finns risker vid födoämneshanteringen så går det som regel bra.

Och en tillagningsprocedur som koklådan är så har man först kokat upp det tillagade och sedan låter man det svalna under tiden det tillagas.
Ett av tricken är att man håller kärlet stängt, dvs man tillåter inte att luft och det den innehåller komma in.  Då håller man kärlet bakteriefritt tills man släpper in luft.

Du måste hålla isär de olika teserna. För du du har helt rätt när det gäller varmhållning.

Sporerna finns i maten från början, de överlever kokningen, och kommer inte dit för att du lyfter på locket!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #20 skrivet: 12 maj-17 kl 18:22 »
Sporerna finns i maten från början, de överlever kokningen, och kommer inte dit för att du lyfter på locket!

Kan du förklara för mig varför jag inte har matförgiftning ett par tre gånger i veckan då?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #21 skrivet: 12 maj-17 kl 18:58 »
Kan du förklara för mig varför jag inte har matförgiftning ett par tre gånger i veckan då?

Jag vet ju inte hur du lagar mat! Bakteriesporer är ett vilostadium, där bakterien är skyddad mot uttorkning och hög värme. Men det är ju bara en del bakteriearter som är sporbildare, i de flesta fall är det ju ofarliga bakterier som t ex mjölksyrabakterier som växer i maten. Skall man avdöda bakteriesporer i maten, så måste man autoklavera maten (1.1 bar, 121 grader 15 min), som de gör när de tillverkar burkkonserver.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #22 skrivet: 12 maj-17 kl 19:48 »
Jag vet ju inte hur du lagar mat! Bakteriesporer är ett vilostadium, där bakterien är skyddad mot uttorkning och hög värme. Men det är ju bara en del bakteriearter som är sporbildare, i de flesta fall är det ju ofarliga bakterier som t ex mjölksyrabakterier som växer i maten. Skall man avdöda bakteriesporer i maten, så måste man autoklavera maten (1.1 bar, 121 grader 15 min), som de gör när de tillverkar burkkonserver.


Du har mycket bra kunskaper.
Men även en förmåga att blanda ihop olika förlopp verkar det som.

Med ditt resonemang så borde tex tjälknöl vara rena rama giftet att äta. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Koklåda
« Svar #23 skrivet: 16 maj-17 kl 11:24 »
Det beror också mycket på vad det är för mat. Pasta och potatis är inte så känsliga. Stekt blodiga köttfärsbiffar desto känsligare.

Vi försöker använda regeln att mat ska kylas senast fyra timmar efter tillagningen. Det brukar fungera bra. En del mat vill man gärna värma från kylskåpet, annan duger den att äta kall.

http://www.kollega.se/lunchladan-en-tickande-bakteriebomb här finns bra information.

Hygienen är oerhört viktig. Tyvärr är väl ofta den som brister i svåra lägen, speciellt i fält. Vi var ofta magsjuka i ungdomen när vi inte förstod vikten av bra hygien och att diska allt noga. Nu var det länge sen vi hade magsjuka.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #24 skrivet: 16 maj-17 kl 11:43 »

Du har mycket bra kunskaper.
Men även en förmåga att blanda ihop olika förlopp verkar det som.

Med ditt resonemang så borde tex tjälknöl vara rena rama giftet att äta.

Tjälknöl är rent kött, där finns det bara bakterier på ytan, och den värms så mycket att levande bakterier dör där.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Koklåda
« Svar #25 skrivet: 16 maj-17 kl 11:54 »
Visst, men inte sporer...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #26 skrivet: 16 maj-17 kl 14:30 »
Tjälknöl är rent kött, där finns det bara bakterier på ytan, och den värms så mycket att levande bakterier dör där.


Det du säger hänger inte ihop.

Jag kan hålla med om att det kan utvecklas farligheter i varmhållen mat som ej håller rätt temperatur och riskerna ökar när man börjar servera pga att det som finns i luften kommer dit.

Man skall medveten om att risken finns men oftast händer det inget farligt.
Dock ökar risken för svåra skador när det är många som äter av samma mat och störst är risken hos matgäster med nedsatt immunförsvar.

Risken att det sker när man färdigtillagar mat i koklåda/motsvarande får nog anses vara försvinnande liten.


« Senast ändrad: 16 maj-17 kl 15:17 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Koklåda
« Svar #27 skrivet: 17 maj-17 kl 22:56 »
Jag tycker det är viktigt att ha koll på temperaturen och hygienen, framförallt när jag återupplivar en gammal metod. Det känns bara tryggt att ta det säkra för det osäkra. Jag har nu också läst lite mer om varmhållning, uppvärmning och nedkylning av mat. (Jag hoppas att ingen slarvar när jag blir gammal och svag. Det är ingen höjdare att dö av gammal soppa som blivit uppvärmd flera gånger.)

Tack alla för fina tips: om äggkokning, blötläggning och om värmeisolering direkt på spisen. Jag har experimenterat lite med äggkokningen.
Som barn (i ett annat land) hörde jag berättelser om ockupationen 1940-45, då det var brist på allt. Gas till matlagning fanns bara någon timme om dagen. Då kom alla möjliga knep till användning.


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Koklåda
« Svar #28 skrivet: 18 maj-17 kl 00:22 »
När man vill ha kokta ägg så spar man energi på att lägga i äggen och låta koka upp för att sen stänga av och låta stå i 6munuter så är ägget klart sen . Går nog lapisera även på annat så som potatis låt dom koka upp och koka i 10 -12minuter stäng av sen och låt stå tills dom är färdiga .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser