Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag "fårstall" med hö förvaring?  (läst 6212 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« skrivet: 07 nov-19 kl 23:48 »
Hej!

Har suttit och tittat en massa på nätet och de flesta alternativ man hittar på fårstall är stora hall byggen eller ombyggnad i befintliga byggnader.
Ponera att man börjar på 0, Dvs inga byggnader alls finns. Hur skulle ni enklast, billigast (allt är relativt iof) men också hållbarast få ihop något till säg 5-6 får som lammar på våren.
Tänker även foderförvaring, dvs hö, pellets och strö/halm? Tänker att det ska gå att mocka ur med traktor och även kunna få plats ett årsbehov hö.

Skulle vara riktigt kul om någon har bild eller skiss på tilltänkta lösningar, eller kanske till och med egna liknande byggen :)


Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-19 kl 09:43 »
Tänker lite utanför boxen.
En rektangulär byggnad med traktorinfart i en av hörnorna för mockning. Förvaring at hö på loft, pellet och liknade i ett utrymme under loftet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-19 kl 10:04 »
Enklast är att ha storbalar med plast på. Sen utfodrar man direkt från den med runbalsgrind runt, och man kan dra en pressening ovanpå om man vill. Det går utfodra från storbalar även om man inte har många får ifall Ts-halten är hög. Det går ju även ha storbalar utanför deras hage och hämta foder därifrån varje dag. Ska du köpa foder är det så stor skillnad på storbalar och småbalar att man kan slänga två tredjedelar av storbalarna och ändå få samma kostnader för fodret.

För 5-6 får blir det en sån liten ströbädd att det går mocka ur för hand. Jag hade bara byggt eller köpt nån begagnad liten timmerlada/hölada på 20 kvadratmeter. De är snygga och håller värmen bättre än om man bygger nåt med lösvirke bara.

Det blir ju för dyrt att göra ett snyggt fårhus med höloft ovanför om man bara ska ha 5 får. Men det låter konstigt om du inte har några byggnader. Just att jag har "knölat in" mina får i befintliga byggnader och inte byggt något alls gör att fårhållningen för min del blir hållbar.


boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #3 skrivet: 08 nov-19 kl 16:28 »
Tack så mycket för svar, På gården har där funnits ekonomibyggnader (bland annat en större lada) förut som tyvärr rasat innan vår ägo, så dessa är uppeldade tyvärr.

Det finns dock en timmrad ängslada i dåligt, men räddnings bart skick på en av våra åkrar, som vi ett tag funderat på att flyttat upp, den är drygt 5,7 bred och 7,5 lång och är drygt 3,20 upp till där vägglivet möter taket på långsidan. Den är sämst i taket och ena hörnet men går som sades att rädda.

Kanske är detta lättast alternativ ändå? att flytta upp denna till gården och dela upp ytan till foder/hö på något trevligt vis.. Ut mockning kan även göras med våran minigrävare utan tak som tar sig in lite var stans om det blir till att tumma på takhöjden för att komma in med traktor. Lättast är kanske att schakta av, lägga bärlager och gjuta plint eller dyl och ställa den på antar jag? idag ser det ut som att den står direkt på jorden, men det finns säkert någon sjunken sten någonstans antar jag..
Skulle ni isf gjort höloft eller delat av ytan för takhöjd för en växande ströbädd?? Alternativt både och?

Vi har egna maskiner för att kunna ta eget hö, och hade då tänkt ta småbal med våran löspress (nu tar en annan bonde storbal till sina kor här tills vi "är på banan" med allt)

Har tyvärr ingen direkt bild på den, men här syns den till höger i bild.


Här syns de värsta skadorna.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-19 kl 15:50 »
Den ladan är för rutten för att flytta. Börjar du plocka ned det där måste du ersätta det ruttna med nya stockar för det kommer falla isär.
Men det var något sånt där jag hade tänkt mig. Fast även om den är i gott skick är det bra att ha kvar den där den är, den kan fungera som vindskydd åt fåren då de betar markerna omkring ladan på senhösten exempelvis.. Står den i dagsläget alltså för långt ifrån gården för att fungera som vindskydd på vintern? Ett annat alternativ är väl att lägga på tak och använda laden för vad den är tänkt som, dvs ha dina smålbalar där inne och fåren nån annanstans. Vi har en arrendator som har använt våra lador till att förvara småbalar som han säljer.

Jag har mina får nu gående på en åker några hundra meter från gården. De använder den gamla timrade höladan som står på den åkern som vindskydd, och de äter av balarna som jag lämnade på åkern så jag slipper dra hem alla balar till gården. Jag tänker inte ha dem där hela vintern men just nu innan det kommer en halvmeter snö fungerar det.

Men du har nog rätt i att det är svårt att hitta bilder på nybyggen för bara några enstaka får. Jag vet att jag såg något fint hus i nån tidning, kanske var det Lantliv. Sen finns det ju en del riktigt påkostade fårhus som är lätt att hitta bilder på, exempelvis "lammkatedralen" i Hälsingland vars namn du kan googla på.

I ditt fall om du inte har ekonomibyggnader är det kanske lika bra att smälla upp ett riktigt garage med gjuten platta och använda delar av huset till fårhus och resten till vedbod, garage till bilen och annat du behöver. Gör det som en ekonomibyggnad utan bygglov och använd oskattade pengar från skogsavverkning. Det är ju lätt hänt att djurhållningen ökar så även om du bara har 5 får idag kanske du har 50st om några år.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-19 kl 16:23 »
Den ladan är för rutten för att flytta. Börjar du plocka ned det där måste du ersätta det ruttna med nya stockar för det kommer falla isär.
Men det var något sånt där jag hade tänkt mig. Fast även om den är i gott skick är det bra att ha kvar den där den är, den kan fungera som vindskydd åt fåren då de betar markerna omkring ladan på senhösten exempelvis.. Står den i dagsläget alltså för långt ifrån gården för att fungera som vindskydd på vintern? Ett annat alternativ är väl att lägga på tak och använda laden för vad den är tänkt som, dvs ha dina smålbalar där inne och fåren nån annanstans. Vi har en arrendator som har använt våra lador till att förvara småbalar som han säljer.

Jag har mina får nu gående på en åker några hundra meter från gården. De använder den gamla timrade höladan som står på den åkern som vindskydd, och de äter av balarna som jag lämnade på åkern så jag slipper dra hem alla balar till gården. Jag tänker inte ha dem där hela vintern men just nu innan det kommer en halvmeter snö fungerar det.

Men du har nog rätt i att det är svårt att hitta bilder på nybyggen för bara några enstaka får. Jag vet att jag såg något fint hus i nån tidning, kanske var det Lantliv. Sen finns det ju en del riktigt påkostade fårhus som är lätt att hitta bilder på, exempelvis "lammkatedralen" i Hälsingland vars namn du kan googla på.

I ditt fall om du inte har ekonomibyggnader är det kanske lika bra att smälla upp ett riktigt garage med gjuten platta och använda delar av huset till fårhus och resten till vedbod, garage till bilen och annat du behöver. Gör det som en ekonomibyggnad utan bygglov och använd oskattade pengar från skogsavverkning. Det är ju lätt hänt att djurhållningen ökar så även om du bara har 5 får idag kanske du har 50st om några år.

Jag håller absolut med!

Är det en jordbruksfastighet, så bygger man en ekonomibyggnad (fårhus) utan bygglov, och får dra av momsen dessutom.

Kom ihåg att momsregistrera er.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-19 kl 18:09 »
Tack så mycket för svar!

Ja ängsladan står för långt bort för att fungera under vintern tyvärr, kanske om man hade en snöskoter  ???
Ja funderingarna var som sagt att flytta upp den, men sedan så tänkte vi att den gör mest nytta och är lättast att laga på plats, därav första inlägget med utgångsläget på 0 ekonomibyggnader, den får nog kanske stå kvar och agera vindskydd eller långtidsförvaring.

Vi har haft gård sedan 2015 så vi är reggad för moms sedan dess. Vi bodde tidigare på en annan mindre gård och har flyttat till nuvarande gård. På förra stället plockade vi ned ett dubbelgarage på 7x6 m och gjorde om till fårhus (se bild). Men där fick vi inte plats med ett helt årsbehov av hö, halm och kraftfoder. Det var även väl lågt i tak; ca 2 meter så det vart att slå huvvet i takstolarna när ströbädden växte sig högre. Nog för att de annars var bra men vi kände ändå att om man ska göra om det nu så får det gärna vara lite mer optimerat, fast utan att bli för stort (läs dyrt: fler hundra tusen).

En maskinhall på 6x9,6 har vi börjat grävt grund för i år, men där blir bara underhåll av gårdens maskiner.

En ide är även om man skulle låtit någon i byn med sågverk såga 6 tum 6 stolpar samt några 6 tum 8 och bygga en stolpkonstruktion på plint som är ca 6m bred och 12 meter  lång och dela upp för en hö del och en får del. Har snabbt skissat ihop hur jag menar under förslag 1.

Alternativ 2 är att ta till lite och göra ett större vindskydd och fodra utanför med storbal och således ha dessa ute, då lär pressningen köpas in för plastade rundbal men å andra sidan blir bygget billigare.

Vad tror ni skulle funka bra?


Vårt gamla fårstall vi byggde av ett garage:
 








Förslag på ett stolpverk med både höförvaring och fårstall i ett småbals upplägg med persongång:








(Ej färdigritat heller) Förslag på stolpverk med självbärande plåt som bygger på storbal, alternativ att man delar av en del för småbal om det inte blir för trångt.






Principen ifrån ett större dito på nätet:


Nått av dessa ni skulle byggt vidare på?


Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-19 kl 18:34 »
Vi har en fallfärdig ängslada som vi har stagat upp hjälpligt. Den funkar bra att ta skydd i vid hemskt väder. Annars går våra får ute 24/7.

Till den andra hagen har vi köpt en rundbågehall.
https://www.raisab.com/sv/rundbagehallar

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #8 skrivet: 09 nov-19 kl 18:48 »
Vi har en fallfärdig ängslada som vi har stagat upp hjälpligt. Den funkar bra att ta skydd i vid hemskt väder. Annars går våra får ute 24/7.

Till den andra hagen har vi köpt en rundbågehall.
https://www.raisab.com/sv/rundbagehallar

Intressant! Då kanske jag kan få bomba lite frågor? :)

Antar att ni fodrar med plastade storbal? Eller har ni separat byggnad för foder? Får ni plats med lamningsboxar och lamboxar i rundbågehallen? Och hur gör ni med baggen under lamning? Våran satt i en box i boxen han med så att han kunde se och lukta på allt och alla ändå. Vi har också funderat på den som dom säljer, har ni den som är 5x6 meter, alltså denna:

Hur är dem när det blåser kraftigt? Antar att ni kanske satt fast den i marken, eller fungerar det bra utan förankring? Inga vassa plåtkanter? Kondens? :)

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #9 skrivet: 09 nov-19 kl 19:45 »
Intressant! Då kanske jag kan få bomba lite frågor? :)

Sakta i backarna! :)

Rundbågehallen (den minsta men med ståhöjd) köpte vi förra veckan, och den ska först monteras. Men sen kommer den att användas som vindskydd. Löshö har vi i höladan (inte storbal alltså) och det ges i hemsnickrade foderhäckar ute.

Det är första året vi har dessa tackor och bagge. Men som jag minns det, från när vi hade får för 25 år sedan, skilde vi av den tacka som skulle lamma och baggen gick kvar i flocken. Det är fortfarande några månader kvar innan lamningen börjar, så vi hinner tänka ut hur vi ska lösa det.  ;)


boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #10 skrivet: 10 nov-19 kl 11:37 »
Tack så mycket för svar :)
Det kommer säker bli jättebra med rundbågehallen  :)

Tror vi kommer försöka genomföra förslag 1 ovanför här, Få någon som kan såga åt oss och bygga en biggna ett stolpverk på 6x12 på plint. Sedan bygga ett separat trägolv i hö delen och delen i fårstallet som är för människor. Och sedan ha grus/bärlager i botten på får delen. Borde uppfylla behovet och borde gå att genomföra relativ billigt, hoppas vi :)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #11 skrivet: 10 nov-19 kl 20:23 »
Bygg ett foderbord istället längs med djupströbädden, lite bredare än rundbalar så du kan rulla upp balarna. Det sparar mycket foder. Ordna en liten löstagbar foderhäck att hänga på stänget mellan foderbord och djupströ, brädor runt denna så endast lammen kan äta från höhäcken. Minska döutrymmet mellan vägg och foderbord till 70-80cm. Öka takvinkeln så halmen kan förvaras ovanför och kastas ner genom golvet. Ha överhuvudtaget så lite utrymme som möjligt för dig själv att röra dig på, ge mer till djuren istället, också blir det betydligt mindre att städa och du sparar material på bygget. Mvh

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #12 skrivet: 11 nov-19 kl 12:44 »
Tror vi kommer försöka genomföra förslag 1 ovanför här, Få någon som kan såga åt oss och bygga en biggna ett stolpverk på 6x12 på plint. Sedan bygga ett separat trägolv i hö delen och delen i fårstallet som är för människor. Och sedan ha grus/bärlager i botten på får delen. Borde uppfylla behovet och borde gå att genomföra relativ billigt, hoppas vi :)
Håller med Jakobn att du bör ha mer plats för fåren och bara en gång åt er människor.
Röstar för att du har betonggolv under djupströbädden, småstenar från grusgolv gör så fula stjärnor i rutorna på traktorn om du har tänkt dig att sprida gödsel maskinellt.
Hur har du funderat angående frostfritt vatten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #13 skrivet: 11 nov-19 kl 19:19 »
Bygg ett foderbord istället längs med djupströbädden, lite bredare än rundbalar så du kan rulla upp balarna. Det sparar mycket foder. Ordna en liten löstagbar foderhäck att hänga på stänget mellan foderbord och djupströ, brädor runt denna så endast lammen kan äta från höhäcken. Minska döutrymmet mellan vägg och foderbord till 70-80cm. Öka takvinkeln så halmen kan förvaras ovanför och kastas ner genom golvet. Ha överhuvudtaget så lite utrymme som möjligt för dig själv att röra dig på, ge mer till djuren istället, också blir det betydligt mindre att städa och du sparar material på bygget. Mvh

Tackar väldigt för svar! Mycket bra förslag! :) En hel del vi ska ta till oss där! Man blir så hemma blind när man tänker och planerar själv så att det är guld värt att få input på sånt här vis på sina idéer, tack! :)

Håller med Jakobn att du bör ha mer plats för fåren och bara en gång åt er människor.
Röstar för att du har betonggolv under djupströbädden, småstenar från grusgolv gör så fula stjärnor i rutorna på traktorn om du har tänkt dig att sprida gödsel maskinellt.
Hur har du funderat angående frostfritt vatten?

Tack för svar :) Vi tycker också Jakobn har goda idéer, och vi ska ta och göra en del förändringar efter det  :)

Ja betong golv är helt klart en funderare, eller helst skulle man vilja ha det som en självklarhet då vi bara ser fördelar med det, sen att det även är väldigt skönt att kunna trycka ned skopan mot fast underlag när man ska ta ut ströbädden är ju även det en fin bonus. Så det är absolut också något att tänka på och ta med i räknekalkylen.

Angående frostfritt vatten så har vi faktiskt redan i år grävt ned 25mm PEM slang till platsen där vi tänkt oss bygga ett fårstall, vi tänkte sedan dra värmekabel och isolering kring slangen ovan mark och leda dem till elvattenkoppar i fårstallet, så förhoppningsvis så kommer denna lösning fungera bra under vintertid.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Förslag "fårstall" med hö förvaring?
« Svar #14 skrivet: 17 dec-21 kl 11:26 »
2019 var bollen i rullning, Allt tar jämt mer tid en man planerat så det blir först till våren vi får möjlighet att börja med plattan.
Tänkte återkoppla i hur tankarna tillslut hamnade för oss.

Vi har 4 hektar åker och drygt 1 hektar bete så vi tänker då ett bygge som på sikt kan
ta ett djurantal på MAX 11 tackor (och 2-3 baggar, men dom blir i en annan byggnad).
Tänker oss Gotlandsfår. Såhär vart planritningen tillslut, va tror ni? :) All inredning är tänkt som lösa grindar, lamkammare och boxar är bara dit ritat rent visuellt, dvs inte fast monterade.

Höförvaringen bygger vi egen förvaring till.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser