Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mamma som stöter bort ny killing  (läst 1474 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
mamma som stöter bort ny killing
« skrivet: 22 apr-13 kl 17:53 »
Någon som har tips på hur man får mamma get att ta till sig sin killing som hon stöter bort?
Flera ggr i år har mammorna stött bort de nyfödda, hjälper inte att kleta in dem i diverse saker som skulle kunna knyta dem till varann,
och de vägrar stå still så de små kan äta och de bara stångar bort dem och gör dem illa.
Istället går geten till sin mamma och beter sig som att hon själv är nyfödd..någon typ av förlossningschock efter jobbig förlossning troligen och det slår lite slint i hjärnan..

Så om denna get inte ändrar uppfattning inom kort, är det någon som har getter redan som vill ha en flaskkilling? Tråkigt att ta bort en helt frisk och fin killing..  :-\

Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: mamma som stöter bort ny killing
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 20:18 »
Jag skulle skilja av killingen och mamman så de inte ser varann. var två och tjyvhåll mamman ( lagom bestämt och med muta av bästa sort). se till att det kommer mjölk ur spenen hjälp killingen att äta sej mätt så  ofta ni kan. Inte säkert att det hjälper. Men värt ett försök. Det är nog bråttom. Har haft getter som haft ont i spenarna av överfulla juver och då har inte killingen fått äta. Tror det är viktigt att skilja av dom ordentligt så hon får bara killingen att bry sej om.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: mamma som stöter bort ny killing
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 20:45 »
Tack för ditt svar..
De har stått ensamma i ett eget rum sen jag hittade dem i eftermiddags.
Mjölkade ur henne lite så det inte blir mastit som ett brev på posten..lillen ifråga äter ur nappflaska,
problemet är att jag inte riktigt har tid att springa där var tredje timme och mata..
Mamman ifråga är ju också väligt intresserad av nappflaskan och mjölk så hon är tillbaka ett år i utvecklingen, så
troligen kommer detta inte fungera.. trist!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: mamma som stöter bort ny killing
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 21:15 »
har den bara fått den första råmjölken så klarar den kanske ett tag. Jag har mer haft problemet att antingen så har inte killingen fått äta eller så har den inte hittat spenen. Men jag har hjälpt dom vid 6 sen kanske på lunchen första dan sen vid 16 18 20 22  sen 6 16 18 20 22  sen morrgon och kväll i kanske en vecka. sen har det funkat för mina som trasslat förutom en i våras som var så envis att spenen skulle sitta i ljumsken och den öppnade inte mun någon annan stans. Den dog men den hade inte tagit flaska för den sög inte ens med spenen sprutande i mun. Jag kan inte ha flaskkillingar heller  det går att rucka på arbetstiderna med någon sen morrgon och nån lång lunch men inte flaskkilling.
Hoppas det löser sej. i bland räcker viljan att inte få en flaskkilling långt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser