Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om klippning  (läst 1041 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Fråga om klippning
« skrivet: 06 aug-10 kl 15:21 »
Funderar på klippning av fåren, är det så att man enl lag måste klippa dem 1 gång/år?
Mina tackor är klippta i våras, tänkte om jag gör så att jag struntar i att klippa dem i höst, och
istället väntar till i mars/april, före lamning....? Är det inte dumt att klippa i oktober, då när det börjar bli kallt? Hur gör ni andra? Jag har i år ändå inte tid att ta hand om ullen, annars vet jag att sommarullen är den fina att jobba med.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Fråga om klippning
« Svar #1 skrivet: 06 aug-10 kl 15:31 »
Jordbruksverkets regler säger klippning med högst ett års intervall. Tidigare var det en gång om året. De nya reglerna är alltså något strängare.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Fråga om klippning
« Svar #2 skrivet: 06 aug-10 kl 16:36 »
Det är ingen fara att klippa på hösten så länge det inte är massa minusgrader. De äter mer när de är nyklippta, för att hålla värmen, så fri tillgång på grovfoder är viktigt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Fråga om klippning
« Svar #3 skrivet: 06 aug-10 kl 16:41 »
Det blir inte särskilt roligt att klippa om man bara klipper 1gg/år  :P. För fårens del tror jag oxå det är mycket skönare att bli klippt 2 gånger/år, de kan lätt bli ihoptovade annars och jag inbillar mig att detta är sämre för deras motståndskraft mot väta kombinerat med kyla... du kan ju klippa dem tidigare, i början av september el så, det gör vi och det är så skönt för dem att få av sig all den ull de samlat på sig under sommaren (ja, el så ser det ut iaf, jag kan väl inte veta egentligen vad de tycker  ;))

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Fråga om klippning
« Svar #4 skrivet: 07 aug-10 kl 08:12 »
Rekommenderar oxå att dom klipps 2 gånger. Mycket lättsammare. Å inte fryser dom heller, snarare får jag för mej att dom precis som jag, njuter av att vara nyfriserade


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser