Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kulturväxter - spannmål och liknande  (läst 2327 gånger)

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
kulturväxter - spannmål och liknande
« skrivet: 13 dec-18 kl 12:47 »
hej!

jag har nyodlat snart 0,5 HA och vill ha nåt lämpligt att så där till våren.

jag funderar på några gamla spannmålssorter eller kanske lin då det är vår landskapsväxt ( hälsingland)

det ska tas omhand manuellt med typ lie.

vad kan vara lämpligt att så? och vart får man tag i utsäde?

det kan vara många olika sorter på denna yta så vi behöver inte begränsa oss till 1 sort.

tips tack! =)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: kulturväxter - spannmål och liknande
« Svar #1 skrivet: 13 dec-18 kl 18:21 »

 

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: kulturväxter - spannmål och liknande
« Svar #2 skrivet: 13 dec-18 kl 23:40 »
Kolla in Seymours bok Självhushållning om du inte redan läst den. Han har ett spännande förslag på hur man kan bli nästan självförsörjande på 0,5 ha (1 tunnland). Kanske värt att testa?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: kulturväxter - spannmål och liknande
« Svar #3 skrivet: 14 dec-18 kl 14:08 »
Kolla in Seymours bok Självhushållning om du inte redan läst den. Han har ett spännande förslag på hur man kan bli nästan självförsörjande på 0,5 ha (1 tunnland). Kanske värt att testa?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

I svenskt klimat?

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: kulturväxter - spannmål och liknande
« Svar #4 skrivet: 14 dec-18 kl 16:01 »
Översättaren har gjort anmärkningar här och där för att korrigera till medelsvenskt klimat. Sen om det fungerar i praktiken eller har jag ingen aning om - men jag är väldigt sugen på att prova!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: kulturväxter - spannmål och liknande
« Svar #5 skrivet: 17 dec-18 kl 09:21 »
har mailat till allkorn.se 

någon som vet vart man får tag i utsäde?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: kulturväxter - spannmål och liknande
« Svar #6 skrivet: 17 dec-18 kl 11:33 »
Eftersom jag bor i närheten (relativt sett), så skulle jag kontakta det här företaget:

https://warbrokvarn.se/grodor/

De har ett antal lokala bönder, som odlar det spannmål som de senare förädlar till olika produkter.

Såvitt jag vet, så är det kvarnföretaget som är (eller har varit) drivande i att få till odling av de olika kultursorterna man har produkter av.

De kan säkert hjälpa dig med att hitta utsäde, och/eller sätta dig i kontakt med någon av deras odlare, som kan hjälpa till.

Ring dom! Eller skriv ett mail.

Nu odlar jag inte spannmål annat än som skyddsgröda i vallodlingen, så jag har aldrig sökt rätt på kulturspannmål som utsäde.
Själv har jag ett par kilo spelt här hemma, som jag odlar "för hand" varje år, bara på kul. Lättodlat och torktåligt.

Dinkel/spelt, bör du kunna fråga efter via Lantmännen eller Svenska Foder, eftersom sorten är såpass vanlig numera, den borde också gå att hitta via databaserna över samtligt certifierat utsäde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser