Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalcium/Fosfor-balansen  (läst 2065 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Kalcium/Fosfor-balansen
« skrivet: 13 dec-18 kl 09:30 »
Hej!

Nån som vet hur man ska utfodra sina getter för att kalcium/Fosfor-balansen ska blir rätt? Har läst i Kalle Hammarbergs kompendium att den bör ligga över två. Det har jag tolkar som att de bör få i sig dubbelt så mycket kalcium i förhållande till fosfor. Stämmer det?

Jag ger mina dvärgisar hö och viltsaltsten. Borde jag ge dem något extra för att öka kalciumintaget då? Foderkalk?

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #1 skrivet: 13 dec-18 kl 16:14 »
Felpostat.   :-[
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #2 skrivet: 13 dec-18 kl 16:52 »
För att ta reda på det måste du ju göra en foderanalys på allt foder du ger dem, inklusive spannmålet. Dvs skicka in fodret till eurofins.
Då får du ju ut hur mycket fodret innehåller.
Det där är väl mest viktigt för baggar/ bockar som riskerar att få urinsten. Du kan ge foderkalk i förebyggande.
Det står om ca/p-kvoten här; https://www.sva.se/djurhalsa/get/endemiska-sjukdomar-hos-get/urinvagskonkrement-get

Jag har aldrig haft någon med urinsten, så därför förebyggar jag inte, men om du haft problem med det och har kastrerade bockar är det nog en god idé.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #3 skrivet: 13 dec-18 kl 17:13 »
Enligt samme "Kung Hammarberg" kan getterna själva kombinera ihop om man serverar tillräckligt många olika sorter.  Jag gav mina en hel buffé med salt och mineral, och fann att det gick åt olika under olika årstider.  Men mina fick ju killingar varje år, och dina "producerar" väl inget mer än mjuka pussar?  Det torde inte gå åt en hel saltsten/minerallhink av varje sort under hela deras livstid.  Samköpa med någon djurbonde inom hyfsad närhet?

  Den enda nackdelen med foderkalk är väl att man måste köpa av Nordkalk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #4 skrivet: 14 dec-18 kl 10:40 »
Jag har nyligen haft problem med urinsten och har två kastrerade bockar. Så jag är väldigt angelägen om att minimera risken för att det händer igen.

Vad menar du med att man måste köpa foderkalk från nordkalk?  Och hur utfodrar man med det? Lägger det på höet?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #5 skrivet: 15 dec-18 kl 12:22 »
Ställ ut en hink med foderkalk och se vad som händer, de kanske äter av det frivilligt.

Verkar även som att urinsten är genetiskt så det är bra att du förebygger om du haft problemet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #6 skrivet: 15 dec-18 kl 14:10 »
Två bockar, jag får intrycket att du inte har fler getter?  Jag föreslår att du ökar deras vilja att dricka vatten, genom att prova dig fram till vilken smaktillsats de gillar bäst, och dessutom ge dem olika sorters salt och mineral, och naturligtvis en daglig promenad, så att de får fart på ämnesomsättningen!   :-*

  Nordkalk vill hugga ner viktig skog på Gotland, om jag kunde skulle jag köpa av ett bättre företag.  Men de är, mig veterligt, de enda som saluför foderkalk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #7 skrivet: 15 dec-18 kl 15:30 »
Tack, jag ska prova alla era tips. Promenader tror jag också är bra. Det ökar ju törsten också. Jag har tre getter, två kastrerade bockar och en get. Är så otroligt tacksam över att vi lyckades rädda bocken från en alldeles för tidig död.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kalcium/Fosfor-balansen
« Svar #8 skrivet: 16 dec-18 kl 19:02 »
Då kan ju även geten få smaka på vattnet när du försöker locka bockarna att dricka lite extra!   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser