Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra läder mjukt!?  (läst 6372 gånger)

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
Göra läder mjukt!?
« skrivet: 11 dec-18 kl 19:43 »
Hej!
Jag har ett förkläde i läder som jag fick för ca 1 år sedan och trots att jag använder det ganska ofta så verkar det inte bli mjukare! Finns det något bra sätt att få det så där mjukt och följsamt?
Micke


Postat med Alternativ.nu´s app

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-18 kl 22:08 »
Försök med  produkter avsedda för vård av hästgrejer.

Prova att torka det med sadeltvål, och använd sedan läderbalsam. Blir det inte mjukt av det, använd sparsamt med läderolja. För mycket läderolja gör lädret "kladdigt".

Vill du läsa på mer om hur man sköter läder, så prova att titta på information om hur man sköter hästutrustning.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-18 kl 06:49 »
Det beror ju också på vad det är för slags läder, vad man har utgått från för slags skinn och om det är garvat på ett sätt som är avsett att göra det mjukt och smidigt eller inte.
Om man impregnerar det med för mycket av olika slags oljor, fetter och vaxer kan man råka ut för att det visserligen blir mjukt och smidigt i värme, då alla impregneringsmedlen är i flytande tillstånd, men stenhårt i kyla.

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-18 kl 18:34 »
Försök med  produkter avsedda för vård av hästgrejer.

Prova att torka det med sadeltvål, och använd sedan läderbalsam. Blir det inte mjukt av det, använd sparsamt med läderolja. För mycket läderolja gör lädret "kladdigt".

Vill du läsa på mer om hur man sköter läder, så prova att titta på information om hur man sköter hästutrustning.

 
Ok, får söka lite på det!
Tack


Postat med Alternativ.nu´s app

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #4 skrivet: 13 dec-18 kl 07:01 »
Läder kräver underhåll 3-4 ggr per år. Har den ytbehandling funkar det att polera den med grädde.
Utan ytbehandling: Rengöring funkar bra med sadeltvål. Luktfri läderjacka som gnids in ju mer varsamt och fler gånger beroende på lädrets kondition.  Sedan bivax som impregnering.

Postat med Alternativ.nu´s app


vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-18 kl 07:01 »
Läderjacka=läderolja

Postat med Alternativ.nu´s app


 

raymond johansson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-18 kl 14:14 »
Minkolja för allt läder


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Feministgubben

  • Gäst
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #7 skrivet: 14 dec-18 kl 19:47 »
Minkolja för allt läder


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Minkolja kan göra ljust läder mörkare. Men om det inte är ett problem så är det suveränt, jag putsade till en kasserad sadel så att den ser ut som ny. Nu hänger den ute, för att testa lite olika läderprodukter

Postat med Alternativ.nu´s app


Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #8 skrivet: 17 dec-18 kl 20:51 »
Minkolja kan göra ljust läder mörkare. Men om det inte är ett problem så är det suveränt, jag putsade till en kasserad sadel så att den ser ut som ny. Nu hänger den ute, för att testa lite olika läderprodukter

Postat med Alternativ.nu´s app


Det gör inget om det blir mörkare så minkolja står nu på handlingslistan!


Postat med Alternativ.nu´s app

Mikael Wigge

  • Inlägg: 9
SV: Göra läder mjukt!?
« Svar #9 skrivet: 17 dec-18 kl 20:52 »
Minkolja kan göra ljust läder mörkare. Men om det inte är ett problem så är det suveränt, jag putsade till en kasserad sadel så att den ser ut som ny. Nu hänger den ute, för att testa lite olika läderprodukter

Postat med Alternativ.nu´s app


Det gör inget om det blir mörkare så minkolja står nu på handlingslistan!


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser