Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ märkning  (läst 4980 gånger)

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Alternativ märkning
« skrivet: 04 dec-18 kl 14:11 »
Alternativ märkning


Äntligen kan vi glädja och trösta alla get-vänner i Sverige.

Öronmärkningen har ju varit en stor bedrövelse för getter (skadorna blir omfattade) eftersom de som alla getvänner vet är otroligt livliga. De klänger bland buskar och allt annat där de kan fastna och riva sönder öronen med infektioner som följd.


- Men, här presenterar vi nu en riktig sensation. :o

Vi (jag och min man) har efter 6 år av blod, svett och tårar lyckats få Jordbruksverket att ”välkomna en alternativ märkning av getter”.

Det innebär att Stallmästaren AB nu ska lämna in en formell ansökan till Jordbruksverket, om en ny typ av märkning i Sverige.

Detta alternativ till öronmärkning består av en s.k. Bolustransponder samt ett märkningsband runt benet.  Detta tilläts bl.a. i Baden-Würtemberg, Tyskland, 2014. Se länk http://www.ziegenhof-engelsberg.de/html/fesselband.html
« Senast ändrad: 04 dec-18 kl 14:19 av Getvän »

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Alternativ märkning
« Svar #1 skrivet: 04 dec-18 kl 14:27 »
Gettebra! Då får vi hoppas att de nya märkningen kommer under våren?
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Alternativ märkning
« Svar #2 skrivet: 05 dec-18 kl 17:54 »
Det ska bli väldigt intressant att följa detta, varken jag eller mina getter är förtjusta i den nuvarande märkningen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #3 skrivet: 05 dec-18 kl 21:48 »
ÄNTLIGEN!!!  Tusen tack, Getvän!  Jag förstår inte riktigt hur man ser till att benet kan växa inne i märkringen, men jag ska lusläsa länken!

-----

PS: Nu har jag läst länken (Gogel Translejt behagade inte översätta mer än två tredjedelar, tur jag är hyfsad på tyska), och såvitt jag kan förstå handlar texten om ett försök som gjorts i Tyskland, och att man talar om andra tyska delstater, inte om medlemsstater i EU.

  Jag hoppas att jag har missat något, och att det faktiskt gäller även här!
« Senast ändrad: 05 dec-18 kl 22:14 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ märkning
« Svar #4 skrivet: 06 dec-18 kl 12:49 »
Tack för dina frågor!


* Märkningsbandet (ankelmärke) är ställbart och går att vidga vartefter det behövs.
   
* I Tyskland bestämmer varje delstat var för sig vilka märkningsregler som ska gälla (de har alltså samma funktion som Jordbruksverket har i Sverige). Och de "väljer" ur EU:s förordning vad som ska gälla i just deras delstat. I delstaten Baden-Würtemberg tillät man från början bara öronmärkning. Men där blev problemen lika stora som här, så 2014 ändrade man sig och tillät "alternativ märkning". De har nu inga problem överhuvudtaget med sin märkning av getter.
 
I EU:s förordning från 2004 finns fastslaget vilka alternativ som är möjliga att välja för en stat. Ett val är just Bolustransponder + ett ankelband (Fussfessel på tyska).


Förtydligande:
Flera gånger har det pratats om "chipmärkning" under huden. Men, enligt EU:s förordning måste en sådan märkning med chip också kombineras med ett öronmärke. Vilket ju inte löser problemet med öronmärken.   

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #5 skrivet: 06 dec-18 kl 12:59 »
Och hur ska vi göra för att detta goda förhållande ska börja gälla även här?  Dags för kamp?  Demonstrationer med bilder av trasiga öron?  Vart tog den tråden vägen, där vi samlade på sådana bilder?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ märkning
« Svar #6 skrivet: 06 dec-18 kl 16:45 »
Hej igen


Vi har presenterat mängder av bilder på öronskador, intyg från olika veterinärer mm till Jordbruksverket. Idag har bortemot 80% av getterna i vår besättning fått öronmärkena borttagna av oss av djurskyddsskäl. Och, Jordbruksverket har nu tagit intryck av  all vår dokumentation och alla våra inlagor, och vill nu godkänna alternativ märkning.

Därför behövs inte mer bilder och argumenterande. Det behövs nu heller inte undersökningar och enkäter.
 
Jordbruksverket har nu konstaterat att situationen med öronmärken är ohållbar för djurägare med getter.


Sen är det så att Bolustranspondrar används till miljoner getter och får i många Europeiska länder  sedan flera år. Och det finns därför redan massor med erfarenheter och undersökningar om hur Bolustranspondrar fungerar på getter (och får). Det är därför som Stallmästaren AB (som har märkningsutrustningen) redan kan och ska lämna in en ansökan hos Jordbruksverket. Det formella kan ju sedan ta några månader, men till killningen våren 2019 borde allt vara klart. (:)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ märkning
« Svar #7 skrivet: 06 dec-18 kl 16:47 »
Ett bra initiativ! Av många, kan tilläggas. Föreningen Allmogegeten har varit på Jordbruksverket, och jag skulle tro att även Svenska Getavelsförbundet jobbar med frågan om getters problem med öronmärken.

Problemet är att Jordbruksverket inte "välkomnar" en ny sorts djurmärkning - man har bara tagit emot en ansökan. Som kommer utredas, förmodligen under ett antal år enligt bister och beprövad erfarenhet av detta (kanske Sveriges mest genombyråkratiserade?) verk. Risken finns att ansökan avslås.
Men lycka till  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #8 skrivet: 06 dec-18 kl 22:24 »
Jordbruksverket har nu konstaterat att situationen med öronmärken är ohållbar för djurägare med getter.

(...) till killningen våren 2019 borde allt vara klart. (:)
Menar du det?  Vilken sensation, dags att skaffa alkoholfri champange!!!!   :D :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ märkning
« Svar #9 skrivet: 07 dec-18 kl 11:45 »
Hej "Skräptanten"

Du har naturligtvis rätt historiskt sätt. För precis så här negativt har det låtit sedan vi hörde av oss till Jordbruksverket för sex år sedan och fram till nu. Och i början av vår skriftväxling i år med Jordbruksverket så kvarstod inställningen. Nu citerar vi direkt ur ett brev till oss från Jordbruksverket:

”Jordbruksverket vill förtydliga att antalet dispenser gällande märkning som kommit in till Jordbruksverket utgör ett fåtal procent av besättningarna och att det inte går att dra någon generell slutsats att detta gäller för alla getbesättningar”

Efter det här svaret satte vi in alla resurser vi hade på att påvisa problemet med öronmärkning för Jordbruksverket. Framförallt hänvisade vi till EU:s förordning från 2004 om märkning av getter och får. Som ett av tre huvudkriterier står det i förordningen att: Identifieringsmärken ska sitta kvar på djuret utan att orsaka skador, och att detta är Jordbruksverkets ansvarsområde.

Efter ytterligare inlagor från oss, så fick vi nyligen ett helt annat svar. Så här skrev nu Jordbruksverket:

”Jordbruksverket skulle välkomna en sådan ansökan 1) då vi är medvetna om att detta är ett relativt vanligt problem i just getbesättningar.”  

Det här svaret  har formulerats av en avdelningschef, en handläggare och en jurist på Jordbruksverket. Texten är alltså juridiskt granskad och skriven!
Vi kan därför konstatera att Jordbruksverket nu är positiva till alternativ märkning på getter.

_______________________________________________________________________________________

Hej "Trollmor"

Bollen ligger nu hos Stallmästaren AB att skicka in en ansökan till Jordbruksverket. Och hos Stallmästaren AB har vi fått en utfästelse om att de ska påbörja det arbetet i nästa vecka (v50). Så lägg champagnen på kylning!  ;)




1) med ”sådan ansökan” menas vårt förslag att märka getter med Bolustransponder och ankelband)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Alternativ märkning
« Svar #10 skrivet: 07 dec-18 kl 12:19 »
Getvän, bra jobbat!  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #11 skrivet: 07 dec-18 kl 17:11 »
Ja, verkligen bra jobbat!  Vi skaffar champange, kex, ost och getgodis!   :D :D :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ märkning
« Svar #12 skrivet: 08 dec-18 kl 00:49 »
Tack ni alla för trevliga glädje rop! Och lycka till med era alternativa märkningar av getterna!
 
 Nu efter detta tråkiga byråkratiska slit, ska det bli otroligt skönt att göra lite mer konstruktiva  saker med våra liv!!  ;)


Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Alternativ märkning
« Svar #13 skrivet: 08 dec-18 kl 06:36 »
igår kom enkäten om att vara med i en studie via lantbruksuniversitetet, dels med chip placerat i nätmagen (på geten), och ett ankelband. Och jag vill ju vara med... :P
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #14 skrivet: 08 dec-18 kl 12:08 »
I MAGEN?  ???   :o :o :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ märkning
« Svar #15 skrivet: 08 dec-18 kl 12:51 »
Hej Fridhemmet!

Tusen tack för dina rader. Klart att du avgör själv om du vill vara med i en enkät. Men egentligen undrar vi vad den ska vara till för?  ???
 
Frågan om alternativ märkning är ju redan löst (visserligen efter sex år). Jordbruksverket har ju ändrat sig i frågan. Detta är ett faktum. De väntar nu bara på en ansökan. Och den ska komma från en märkesleverantör, det vill säga Stallmästaren AB (se länken nedan).

Vi kan konstatera att Lantbruksuniversitet har tagit så lång tid på sig för enkäten, att frågan redan är överspelad.
Jordbruksverket är medvetna om att detta är ett relativt vanligt problem i just getbesättningar och ifrågasätter inte behovet av en alternativ märkning av getter. Bara för ett par veckor sedan skrev de så här till oss:


”Så som jag förstår er så vill ni få dispens att märka era getter med något av de alternativa märkningsmetoder som framgår av förordning 21/2004. Vad som också framgår i den förordningen är ju att den behöriga myndigheten (vilket är Jordbruksverket i Sverige) ska godkänna all officiell märkning i medlemsstaten. Jordbruksverket har inte godkänt någon sådan märkning och anledning till detta är att vi aldrig fått in någon sådan från någon märkesleverantör.
Vi skulle gärna välkomna att det blir fler alternativa möjligheter gällande märkningen för framförallt getter.”

Jordbruksverket väntar nu alltså på en ansökan och INTE på resultatet av en enkät som beskriver problemen. Eftersom den saken redan är utredd.


(Chip i nätmagen = Bolustransponder)
Här är en länk som visar hur Bolustranspondern ser ut hos Stallmästaren AB:
https://www.stallmastaren.se/1082.1084.OS-ID-boluses.html
Och här är en länk till Tyskland som visar bilder på Ankelband och Bolustransponder:
https://www.lkvbw.de/services/files/kennzeichnung/qm_doks_oeff_u_allg/Artikel%20LKV_Neue%20Kennzeichnungsmittel%20für%20Ziegen%20und%20Schaf_1.pdf

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ märkning
« Svar #16 skrivet: 08 dec-18 kl 19:04 »
Fridhemmet har fått en inbjudan att vara med i en vetenskaplig studie via SLU om just detta ämne, (märkning med bolustransponder och ankelband) om jag förstod inlägget rätt.

Och en liten forumdetalj här på alternativ.nu, Getvän, är att blå text brukar användas av oss moderatorer när vi går in och redigerar inlägg  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #17 skrivet: 08 dec-18 kl 21:00 »
Tack för länken, Getvän, men det framgick inte hur stor den är.  Tydligen ska man tvångsmata djuret med en ganska stor grunka.   >:(  Sen är det ju inte bara att läsa av den, utan man måste ha en läsare som säkert är både dyr och ömtålig.  Och anledningen är att man ska slippa "any risk to the food chain" - ingen hänsyn till djuret!

  Nä, om man nu inte känner igen sina djur, så är en ring runt benet absolut att föredra!

  Vad jag inte begriper är, varför folk som slaktar hemma måste märka djuren över huvud taget.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getvän

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Alternativ märkning
« Svar #18 skrivet: 12 dec-18 kl 17:08 »
Vi har varit tvungna att pausa från skrivandet ett tag, men är nu tillbaka där vi slutade.

Till Skräptanten. Du har uppfattat allt rätt angående inbjudan till Fridhemmet.
”Och att blå text brukar användas av oss moderatorer när vi går in och redigerar inlägg”.
Vi tackar för upplysningen eftersom det är första gången vi är med i ett ”forum” överhuvudtaget,
så nu vet vi hur ni vill ha det med den blå färgen i texten.

Till Trollmor. ”Gurkan” alltså Bolustranspondern (är inte dyr) den ska ingen tvångsmatas med, utan ges till getterna precis som den används till korna här i Sverige. Och ska naturligtvis ges av utbildade veterinärer (ingen annan). Bolustranspondrar är utprovade på miljontals getter och får i övriga Europa. Metoden fungerar till 99,97%.
Avläsnings-utrustningen är däremot mycket dyr, så det är inte realistiskt att varje djurhållare ska ha en sådan, vad vi kan förstå. Vi får alla ta det lugnt och inte gå händelserna i förväg med det nya märknings alternativet här i Sverige. Men håll ändå tummarna inför killningen 2019, för nu tycks det röra på sig i rätt riktning.


Detta har hänt sedan sist!!!!!!!!!!!

1. Jordbruksverket har givit Stallmästaren AB, ett intyg som godkänner ett prov av alternativ märkning till getter.

2. Märkningsutrustning ska därför utprovas på några gårdar i Sverige och för att sedan utvärderas av SLU.

Vi hoppas av hela vårt hjärta att allt nu ska vara självgående, ang. alternativ märkning av getter. :D :D :D
« Senast ändrad: 12 dec-18 kl 17:14 av Getvän »

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ märkning
« Svar #19 skrivet: 13 dec-18 kl 16:20 »
Hoppas er gård finns med bland dem som ska prova!

  (Men hur får man in "gurkan" i nätmagen om den inte tvingas ner i matstrupen på djuret?  Jag tycker den ser otäckt stor ut, och jag kan föreställa mig att den irriterar, kanske som ett konstant illamående.  Som djuret inte kan kommunicera till sin skötare.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser