Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ? Hjälp!  (läst 11893 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« skrivet: 30 jan-18 kl 19:39 »
Hej vänner!
Jag har inte varit aktiv på några år, efter flitigt besök på får och arbetshundstavlan.
Jag behöver nu era kloka huvuden för att lura ur vilket uppvärmningssystem som är bäst för mig.
Jag är 63 år och behöver lägga om mitt uppvärmningssystem här hemma, pga att jag inte blir yngre och vill bo kvar så länge som möjligt!!
Så här ser det ut idag: Torp ute på landet, hyfsat välisolerat, blåser lite genom en del fönster som jag inte har tätat än. 75 kvadrat nere och 45 uppe, hel källare.
Har en gammal (-84) vedpanna i källaren med en acc tank på 500 liter. Vänner säger att jag gör av med 3 ggr så mycket ved som de som har en modernare panna.
Vattenburen värme, inga termostater på elementen eller på pannan. (Elementen på fullt ös på nedervåningen och ingen värme där uppe eftersom jag gillar att ha det svalt i sovrummet)
Eldningen går till så att först kollar jag SMHI för framtida väder, sen eldar jag upp pannan och ställer shunten för att passa temperaturen.
Har ingen egen skog så veden kostar mig 6-8 tusen om året, inslängd i vedboden i laggårn. Sen ska den köras medel skottkärra in via källarfönster till pannrummet. Detta är ett arbete som min rygg inte klara av, en kompis man kommer hit och välter in ved till mig...

Nu funderar jag på att installera luftvärmepump istället. Sätta den i vardagsrummet. Jag vill också komplettera den med en kamin också i vardagsrummet. Har en vedspis i köket som jag sällan använder.

Min dotter undrar om inte en pelletsbrännare vore bättre?
Jag tror att det blir knepigt med bristen på termostater??!
Om jag har luftvärmepump så kan jag ju komplettera med vedpanna eller kaminen om det blir riktigt kallt... Vilket det bara blir 2-3 veckor on året här i V Götaland. Som det är nu så klara jag mig med att elda en gång Im dagen om temperaturen håller sig runt nollan eller lite under.

Tänker jag fel runt luftvärmepump? Kommer det att bli rasandes dyrt med elräkningen? Blir det fel att sätta en kamin i samma rum?
Jag behöver ju något enkelt så jag kan bo kvar här så länge som möjligt!!
Jag kan tänka mig att stänga till övervåningen och bara bo här nere i slutet, ungefär när hemtjänsten kommer ;D

Min dotter har redan satt mig i bostadskö i Göteborg!!! >:D

Berätta hur ni tänker runt detta!!!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-18 kl 19:52 »
Tycker du tänker rätt, och klokt. Ger inga större investeringskostnader och alla möjligheter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 30 jan-18 kl 20:45 »
En fabriksny luft/vatten-värmepump låter som det smartaste valet! Elräkningen kommer inte alls att öka katastrofalt. Dagens moderna värmepumpar drar tvärtom väldigt lite ström i förhållande till ut-effekten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 30 jan-18 kl 21:09 »
Så pelletspanna är bara en massa extra besvär (pga bristande termostater)
Hur är det att ha kamin i samma rum som luftvärmepumpen? Motverkar de varandra?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 30 jan-18 kl 21:12 »
du tänker helt rätt. En luft/luftvärmepump och komplettera med ved. precis samma system som jag själv har och funkar perfekt. En komplettering du kan tänka på är värmeflyttare mellan rummen dvs kanal med fläkt. det ger ihop med värmepumpen en jämn värme i HELA huset. Investera dock i en bra värmepump i första hand,de senaste modellerna är högeffektiva och värda varenda krona.En bra pump ger tillbaks vid ideal temperatur 6-7 gånger inmatad effekt.
sedan finns alternativet luft/vatten iom att du har vattenburet system redan. Skillnaden är investeringskostnaden som är betydligt högre än för en luft/luft.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 30 jan-18 kl 21:13 »
Pelletspanna kommer långt ned på listan oavsett termostater eller ej på befintligt system.

Om temp-givaren för inomhustempen placeras på ett genomtänkt ställe, så bör det inte vara några bekymmer att elda i en kamin i samma rum nej.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 30 jan-18 kl 21:15 »
du tänker helt rätt. En luft/luftvärmepump och komplettera med ved. precis samma system som jag själv har och funkar perfekt. En komplettering du kan tänka på är värmeflyttare mellan rummen dvs kanal med fläkt. det ger ihop med värmepumpen en jämn värme i HELA huset. Investera dock i en bra värmepump i första hand,de senaste modellerna är högeffektiva och värda varenda krona.En bra pump ger tillbaks vid ideal temperatur 6-7 gånger inmatad effekt.
sedan finns alternativet luft/vatten iom att du har vattenburet system redan. Skillnaden är investeringskostnaden som är betydligt högre än för en luft/luft.

Luft/luft då det redan finns ett vattenburet system?? Luft/vatten är väl flera ggr smartare?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 30 jan-18 kl 21:18 »
Så pelletspanna är bara en massa extra besvär (pga bristande termostater)
Hur är det att ha kamin i samma rum som luftvärmepumpen? Motverkar de varandra?
luftvärmepumpen är ju termostatreglerad dvs stänger av vid uppnådd rumstemperatur. Går alltså alldeles utmärkt att köra kamin i samma utrymme. har själv vedkamin i köket där alltså även värmepumpen sitter. när kaminen eldas i stänger pumpen av automatiskt. Jag har ju också kanaler mellan rummen med fläkt så även kaminvärmen funkar i hela huset. dock kostar det så lite att bara använda pumpen så kaminen används väldigt lite numera,det är ju inga vintrar numera här i södra sverige.
luftvärmepumpen är den bästa investering jag någonsin gjort,bekvämt,billigt och enormt arbetsbesparande jämfört med ved som jag körde med tidigare.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 30 jan-18 kl 21:25 »
Luft/luft då det redan finns ett vattenburet system?? Luft/vatten är väl flera ggr smartare?
man kan tro det iom det finns ett vattensystem redan installerat. Men tittar man på investeringskostnaden så tar det betydligt längre tid att få tillbaks pengarna på luft/vatten.
sedan finns det faktiskt ett  annat argument. Det gäller effektiviteten på luftburet respektive vattenburet system. Med vatten spelar det ju ingen roll vad uppvärmningskällan är,effekten blir densamma,dvs ojämn värmefördelning i rummet m.m. Ett luftburet system fördelar värmen jämnt i rummet och inneklimatet blir helt annorlunda.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 30 jan-18 kl 22:22 »
Om man håller sig framme så kan man ofta komma över begagnade luft/vattenvärmepumpar så gott som gratis. Det händer lite nu och då att man har köpt en L/V, men upptäcker efter ett par år att man egentligen borde ha haft en större. Eller också blir den över pga att huset kopplas in till stadens fjärrvärmenät.

Innan man skaffar en L/V-värmepump bör man dock kolla hur hög framledningstemperatur som brukar behövas till elementen för att det ska bli tillräckligt varmt i huset. Värmepumpar trivs bäst och är som effektivast vid ganska låga framledningstemperaturer. Måste man tvinga upp dem över ca 50-55 grader, så försämras värmefaktorn snabbt och somliga förståsigpåare anser att kompressorns livslängd också minskar.

Ur elsynpunkt kan det vara värt att tänka på att de flesta luft/luft-värmepumpar är enfasanslutna, så en av elnätets tre faser kommer alltså att bli ständigt hårt belastad då det är kallt ute, och om man inte har mer än 16 A huvudsäkringar får man vara försiktig med annan belastning på samma fas.  Luft/vatten är ofta - men inte alltid - trefasanslutna, så deras effektförbrukning fördelas jämnt på alla tre huvudsäkringarna.

Pellets vill jag bestämt avråda från. Det flesta pelletspannor som installeras, brukar slängas ut och ersättas med något annat efter några få år.  De är vanliga som första panna i nybyggda hus som säljs nyckelfärdiga eller på spekulation, men den som ska bo i huset brukar ganska snart bli irriterad på krångel med pannan, monopolistiska pelletsleverantörer mm. Ofta blir det L/V eller bergvärme istället.

Att montera termostatventiler på elementen är ingen stor affär, om man ändå har tömt värmesystemet i samband med andra arbeten så går väl ventilerna på några hundra kronor per element och monteringen går på högst en halvtimme per element om en glad amatör gör det, på sin höjd en kvart om en van rörmokare är i farten.



javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 30 jan-18 kl 22:34 »
Tycker inte pellets är något bra alternativ. Då ska det hanteras en massa säckar med pellets som också väger en del.
Eftersom du har ett vattenburet system hade jag nog valt en luft vattenpump istället även om en sådan kostar lite mer. Koppla den mot det befintliga värmesystemet med ackumulatortanken. Gärna en pump som kanske kan kompletteras med solpaneler någon gång i framtiden. Kanske kan kaminen du installerar vara vattenmantlad den också och kopplas mot värmesystemet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 30 jan-18 kl 22:40 »
Luft/luft har förutom de nämnda fördelarna mot luft/vatten den att den är helt fristående. Dvs om pannan ger sig eller det blir läck i systemet så kan du fortsätta att bara köra med värmepumpen utan att ens kalla ut någon hjälp, och du behöver inte lägga ner tid och pengar på det som du om tio år kanske inte använder alls. Jag har en granne som kör med luft/luft och kompletterar med en braskamin, de börjar bli lite skruttiga men kommer inte att ha problem med värmen i alla fall. Och har man inte stor familj så är varmvattnet inte så viktigt att det värms med annat än direktel.

Jag tittade på en luft/luft att ha här som backup, och kom fram till att den näst största var bäst av just den anledningen som torbjörn skriver, att en allt för stor enfas-apparat belastar min el för snett. Jag har rätt stort hus, men skulle klara mig på en sådan om jag stänger två rum.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #12 skrivet: 30 jan-18 kl 22:46 »
Kanske det inte behövs göras nån investering alls beroende på om det finns en tank och hur ny den är?
På sommaren typ maj till augusti kör jag elparton som finns i tanken. Ökar elkostnaden med ca 1000kr totalt.
6-8000kr bör nästan täcka hela året nere i dom bredgraderna.
Mest en tanke.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #13 skrivet: 30 jan-18 kl 22:48 »
Tror inte det, men driftkostnaden för värmepumpen kommer nog att hamna i nivå med vedkostnaden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #14 skrivet: 31 jan-18 kl 09:51 »
Du har ju ett värmesystem som fungerar och termostater behöver man inte.
Jag förutsätter att du har kranar på elementen, som du kan reglera värmen efter behov med.
Antar att varmvattenberedaren är kopplad till pannan också.

Som det är nu har du en värmekälla i varje rum, men om du skaffar en luft/luftvärmepump så blir det bara varmt närmast den och inte i hela huset.
Skaffar du rör och fläktar mellan rummen för att sprida värmen, så blir det ljud från både dom och värmepumpen.
Dessutom samlas det smuts i allt vad rör och fläktar heter.

Jag skulle skaffat solfångare, för att få varmvatten på sommaren och värme på höst och vår.
Sen gillar jag inte saker som drar ström, men skulle jag välja något, så skulle jag välja i första hand sjövärme, sedan jordvärme och sist luft/vatten pump

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #15 skrivet: 31 jan-18 kl 09:57 »
Jag har en 24W säkring på huset, så då kanske inte högt belastad enfas är ett problem?
Har också en varmvattenberedare sen flera år, så varmvatten är inte ett problem...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #16 skrivet: 31 jan-18 kl 10:28 »
Vi  har sen 12 år tillbaka pelletsbrännare i en före detta oljepanna i källaren. Det har vi för att jag är ganska skrotig och inte orkar med vedhandteringen. Vi har bara bra erfarenheter av pelletseldning. Vi har en sorsäck som förråd till pannan som vi fyller upp var 14e dag. Då sotar jag och askar ur pannan. Priset för vår pellets har varit ungefär 2kr/kg. Så mitt råd till dej blir att du skaffar en pelletsbrännare som du sätter i din panna. Det tror jag du blir mest nöjd med.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #17 skrivet: 31 jan-18 kl 10:31 »
en luft/luft klarar sig på en 10 amp säkring. i mitt fall var det ju direktverkande el från början och den matades från en fas,således var det en snedbelastning och det var problem med säkringar då alla element gick samtidigt. Värmepumpen kopplades in på denna säkring och övrig elvärme slängdes ut. så det problemet löstes här automatiskt.

Det du skall tänka på är placeringen av innedelen,försök få en luftcirkulation i huset som fördelar värmen i alla rum.Man behöver inte fläkt i kanalen då värmepumpen i sig fördelar värmen . min pump värmer hela huset,50m2,sitter i köket som leder in till vardagsrummet och från vardagsrummet går värmen genom kanal in till sovrummet som leder till köket,alltså går min värme i en cirkelrörelse vilket innebär att jag har max 2000W som värmer det hela. vedkaminen funkar likadant,skillnaden är då att jag har en liten datafläkt i dörröppningen till vardagsrummet som sprider värmen från köket.strömförbrukningen till den är försumbar i sammanhanget likaså är den helt ljudlös.
Toalett/badrum ligger inte inom cirkeln men då badrummet mynnar till köket löses det helt enkelt med att inte ha dörren stängd.Då vv.beredaren dessutom sitter där används spillvärmen från den till uppvärmning.
När jag köpte huset med direktverkande el användes 18000kWh om året till värme o belysning. Nu med värmepump,lite tilläggsisolering av vinden,byte till lågenergilampor/LED. Nu förbrukas 8000 om året men då uppvärms även en verkstad på 20 m2 och ett övervintringsväxthus på 6m2. Största förbrukaren är utan tvekan verkstaden och det skall in en luft/luft där också.
Jag har dessutom ett lagerrum på vinden som är ouppvärmt men isolerat och vid behov har jag en ventil i dörren till vindstrappan som kan öppnas för uppvärmning. Lagerrummet används till böcker o annat som inte används så ofta. I nödfall används det också som gästrum och det räcker att öppna vindsdörren så har man full värme även där,värme stiger uppåt som bekant.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #18 skrivet: 31 jan-18 kl 11:31 »
Du har ju ett värmesystem som fungerar och termostater behöver man inte.
Jag förutsätter att du har kranar på elementen, som du kan reglera värmen efter behov med.
Antar att varmvattenberedaren är kopplad till pannan också.

Som det är nu har du en värmekälla i varje rum, men om du skaffar en luft/luftvärmepump så blir det bara varmt närmast den och inte i hela huset.
Skaffar du rör och fläktar mellan rummen för att sprida värmen, så blir det ljud från både dom och värmepumpen.
Dessutom samlas det smuts i allt vad rör och fläktar heter.

Jag skulle skaffat solfångare, för att få varmvatten på sommaren och värme på höst och vår.
Sen gillar jag inte saker som drar ström, men skulle jag välja något, så skulle jag välja i första hand sjövärme, sedan jordvärme och sist luft/vatten pump

Ett mycket bra inlägg i debatten! Att som malarmaster påstå att det blir jämnare värme i hela huset med luft/luft är ju rent nonsens. Med ett vattenburet system får man varmt överallt där man önskar, men med luft/luft blir fördelningen i huset alldeles tokig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #19 skrivet: 31 jan-18 kl 11:49 »
När jag renoverade mina två förra hus var jag upplärd med att det skulle sitta ett element under varje fönster, annar blev det kallras och eländigt. Så jag gjorde så (i stort sett) och visst blev det bra. Men nu när jag bor i mitt tredje hus och inte har haft tid/råd att göra färdigt så märker jag att det faktiskt inte behövs. Huset är 15x8m och två våningar, det sitter kakelugnar i nästan alla rum, men vi eldar oftast bara i köket. Värmen sprider sig rätt bra om man bara låter bli att stänga dörrarna, inga fläktar har behövts. Sovrummet diagonalt längst bort från köket kan det vara lite väl svalt i ibland, men det är oftast för att någon stängt dörren dit.
I dusch/toalett har vi direktel för att vissa i familjen är lite larviga med kall toastol, och det är trevligt att kunna ha den dörren stängd.

Min ena bror satte dit pelletsbrännare i sin gamla kombipanna i källaren, men den åkte ut efter ett par år. När det strulade så var han givetvis på jobbet och frun blev aldrig kompis med brännare/panna. Nu sitter det bergvärme där och det fungerar utan minsta bekymmer och är billigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 5 användare
xaelanar, Oskari, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser