Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg torkar verkligen sakta.  (läst 7434 gånger)

xlab

  • Gäst
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #40 skrivet: 15 jan-19 kl 11:54 »
Varför skulle bomull reagera med linolja?  Har jag aldrig stött på.

själv klart säger du imott mig på den punkten åxå :) men vist du har säker rätt där åxå

xlab

  • Gäst
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #41 skrivet: 15 jan-19 kl 11:55 »
Jo,det vet jag mycket väl. Men det jag reagerade mot var just bomull. trasor med linolja kan antändas oavsett material. Man skall dessutom se upp med linolja även vid golvoljning m.m inomhus. Vet flera fall när man oljat trägolv att överskottsolja runnit ner i trossbotten och orsakat brand.

nyss hade du inte härt talas om att linoljan reagerar med bomull, Hur ska du ha det?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #42 skrivet: 15 jan-19 kl 11:59 »
Mitt inlägg var ironiskt. Linolja kan orsaka självantändning och det har inget med materialet i trasan att göra. Min frågan är varför just bomull skulle vara extra farligt? Jag har aldrig hört eller läst att just bomull skulle vara extra farligt ihop med linolja. Sådana inlägg sprider ju bara osäkerhet.

xlab

  • Gäst
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #43 skrivet: 15 jan-19 kl 18:43 »
Mitt inlägg var ironiskt. Linolja kan orsaka självantändning och det har inget med materialet i trasan att göra. Min frågan är varför just bomull skulle vara extra farligt? Jag har aldrig hört eller läst att just bomull skulle vara extra farligt ihop med linolja. Sådana inlägg sprider ju bara osäkerhet.

Jag har hört värt om att det är endast bomull som reagerar så pass kraftigt med linolja. men men har själv aldrig provat olika mat tillsammans med linolja

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #44 skrivet: 15 jan-19 kl 19:27 »
Det är som sagt luftens syre som reagerar med linoljan, inte det organiska material den är uppsugen i.  Om materialet både är poröst och värmeisolerande, så finns bra förutsättningar för att det ska gå varmt och sluta med självantändning.
Troligen spelar samma faktorer som för linoljefärgens torkning in här också - alltså större risk för självantändning vid låg luftfuktighet, "kokt" linolja eller linolja blandad med sickativ har förmodligen större antändningsrisk än rå linolja, osv osv.
Det står en hel del om de här sakerna i "Handbok i kemisk teknologi" från slutet av 1940-talet.
I "Handledning i industriellt brandskydd" , tror den är från 1941, finns flera sedelärande exempel på hur linoljestartade bränder har gått till.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #45 skrivet: 15 jan-19 kl 20:10 »
Jag har hört värt om att det är endast bomull som reagerar så pass kraftigt med linolja. men men har själv aldrig provat olika mat tillsammans med linolja
du vet alltså inte . Det går att läsa sig till det och meddela fakta istället för något man tror.  Just i sajter som Alternativ bör man hålla sig till fakta då de som är här söker kunskap. Saknar man själv kunskap bör man läsa på innan man sprider saker man "hört". Man behöver inte pröva själv utan det finns redan en kunskapsbank om linolja sedan flera hundra år tillbaks i tiden.  Torbjörn gav nyss några exempel på var. Själv har jag ett tiotal böcker om linoljemålning,risker osv.  Den äldsta är från 1700-talet och den yngsta är 10 år gammal. Mycket av detta ligger inlagt på nätet och saknar man kunskap är det bara att googla.  Skriver man på alternativ skall man  kunna ämnet  om man vill sprida kunskap,inte gissa.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Linoljefärg torkar verkligen sakta.
« Svar #46 skrivet: 15 jan-19 kl 23:39 »
Halvbränd bomull har faktiskt ganska låg antändingspunkt (även om den inte brinner så kan det börja glöda) så den kan under vissa omständigheter faktiskt ta eld lättare än tex en linnetrasa, undrade bara vad ni menade med "bomulls mat" om det var någonting jag missat och borde känna till. :)

Jag återanvänder trasor i smedjan därför att det går åt enorma mängder tyg annars som jag inte har samt att ytan ändå är rått järn så det spelar inge roll om trasan inte är i toppskick.
Annat är det ju om man tex vill göra franskpolering eller oljeboning på fina möbler. :)

Jo, det är mycket viktigt som ni säger att man noga tätar gamla golv med nåtmassa eller motsvarande i alla springor innan man sätter igång då det ju ofta ansamlas fint damm och torrt spån i trossbotten som kan ta eld och sprida glöd ned i trossbotten om man har extrem otur.

Jag tror att värmeavledningen helt enkelt blir större och oxidationen sker i ett snabbare tempo i förhållande till ytan om man breder ut trasan så att det inte blir lika hett.

Ja, de är utmärkta att tända med då de gjort sitt.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare
peterm, Anders Flix, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser