Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hornen  (läst 2719 gånger)

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
Hornen
« skrivet: 12 jan-16 kl 19:52 »
Nu vet jag inte om detta hör hit men mina 2 kastrat bråkar rätt mycket än och hornspetsarna är rätt vassa så skulle man kunna såga av typ 4 cm och runda lite? Den lilla (2,5 år) värkar aldrig fatta hur man gör då man är arg. Han stångar in i väggen och brölar  ;D men den stora (3,5 år) tar alltid benen på den lilla och bryter! Otrevligt då man alltid får gå emellan.. ger det sig eller? Lillen knäpper i lederna lite då han går och det gnislar som att man skrapar i golvet med en blöt sko då han står på bakbenen, nått dåligt? Kastrerade dom i sommar. Den större är MYCKET starkare än den lilla, ingen underviktig, brukar det va så? :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hornen
« Svar #1 skrivet: 13 jan-16 kl 07:18 »
Jodå, det går att be en veterinär söva ner dem och såga av hornspetsarna...men det lär inte lösa huvudproblemet, lika lite som kastreringen gjorde det: Hektor och Muskot gillar inte varann.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Hornen
« Svar #2 skrivet: 13 jan-16 kl 08:07 »
Lägga till en i flocken, skulle det hjälpa? Tror du att det går över? för detta funkar ej så bra:(

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Hornen
« Svar #3 skrivet: 13 jan-16 kl 08:11 »
Man kan tro att det är nå fel i huvudet på muskot för han blir aldrig riktigt tam fast man spenderar timmar där och mutar med gosaker, ofta ögonviterna framme :/

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hornen
« Svar #4 skrivet: 13 jan-16 kl 21:20 »
Bockarna kastrerades för ca ett halvår sedan, eller hur? Det har inte ändrat deras beteende. De där två trivs inte tillsammans och risken är stor att Hektor lyckas skada Muskot igen. Jag tror inte att det går över och jag skulle inte skaffa en ny stackare till de där två, utan börja om med ett par tvillingbröder.  De brukar bli de bästa vänner.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hornen
« Svar #5 skrivet: 13 jan-16 kl 21:34 »
Den lilla (2,5 år) värkar aldrig fatta hur man gör då man är arg. Han stångar in i väggen och brölar  ;D  Lillen knäpper i lederna lite då han går och det gnislar som att man skrapar i golvet med en blöt sko då han står på bakbenen, nått dåligt?

Jag tror inte han mår bra alls!

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Hornen
« Svar #6 skrivet: 15 jan-16 kl 19:25 »
Väldigt tråkiga nyheter! :( nu undrar jag bara om hektor skulle va dum mot en ny liten killing, då om muskot inte skulle finnas, eller tvärs emot? :(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hornen
« Svar #7 skrivet: 15 jan-16 kl 20:02 »

 Lillen knäpper i lederna lite då han går och det gnislar som att man skrapar i golvet med en blöt sko då han står på bakbenen, nått dåligt?

Kan han ha CAE? Har hört om andra getter som har leder som knäpper och de har haft cae som är en dödlig obotlig sjukdom, som hiv på människan.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hornen
« Svar #8 skrivet: 15 jan-16 kl 21:53 »
Ja, inte ska det gnissla för att bocken reser sig på bakbenen. Kommer gnisslandet från från lederna eller gnisslar han tänder? Det kan de göra när de har mycket ont. Varifrån gnisslandet än kommer tror jag Muskot har ont och det skulle förklara varför han slår i väggen och brölar. Om det är som du skriver om gnisslandet så ring en distriktsveterinär.

Jag skulle absolut inte skaffa en ny killing till Hektor som har lärt sig att "bryta benen" av Muskot. Det kommer han att fortsätta med. 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hornen
« Svar #9 skrivet: 18 jan-16 kl 19:46 »
Ja, det förekommer att ben faktiskt bryts i det där läget.  Jag skulle inte heller sätta in någon ny liten stackare till en grupp som redan uppvisar beteendestörningar.  Att såga av hornspetsarna gör ingen skillnad för benbrytning; detta gör de med hornbasen.

  Är du mycket förtjust i just dessa två?  Då kanske du kan lägga ut en fotoserie här, så att vi också får se.  Eller kanske rent av en kort filmsnutt, då kan vi lyssna också!

  Och kanske kunna hjälpa dig att begripa vad som är fel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Hornen
« Svar #10 skrivet: 19 jan-16 kl 17:33 »
Jo jag och resten av familjen är fästa vid dom, några kort ska jag lägga upp.

Sen är det så att gnisslingen kommer från klövarna.. märkligt tycker jag.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hornen
« Svar #11 skrivet: 19 jan-16 kl 17:50 »
Verkar du klövarna regelbundet?

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Hornen
« Svar #12 skrivet: 23 jan-16 kl 20:26 »
Verkar du klövarna regelbundet?

Joda!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hornen
« Svar #13 skrivet: 24 jan-16 kl 21:08 »
Klövar "verkas" allra bäst av dagliga promenader på hårt ungerlag, exempelvis en sandväg, gärna frusen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser