Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äldre maskin till traktor som tillverkar isolering  (läst 2661 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« skrivet: 04 dec-19 kl 12:11 »
Söker maskiner som skapar isolering från hampa.
Har sökt men hittar inget, en modell som passar traktorer är det jag är mest efter, men förslag tar jag gärna i mot.
Tanken är att tillverka egen/sälja isolering/rep.
Har redan läst på reglerna som tengil gav oss så det vet jag.
Det man sår får man skörda.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #1 skrivet: 04 dec-19 kl 20:27 »
Trodde det handlade om träull när läste rubriken

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #2 skrivet: 04 dec-19 kl 21:16 »
Vilka arbetsmoment är det maskinen ska kunna utföra?

Eftersom det här med att använda hampa och liknande fibermaterial som isolering är ett ganska nytt påfund, är det knappast troligt att man hittar några äldre begagnade maskiner för ändamålet.
Jag har också svårt att se att effektbehovet kan vara så stort att det är lämpligt att bygga sådant maskineri för att drivas från traktor, det är nog mer praktiskt med direktdrift från en eller flera elmotorer.

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #3 skrivet: 06 dec-19 kl 09:03 »
Till en början skall det bli till hampaull eller vad man säger, sen i framtiden skall även vi tillverka rep.

Såg på en video och där såg det ut som en äldre maskin till traktor. Men kollar gärna på olika maskiner som är bra och hållbara
Det man sår får man skörda.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #4 skrivet: 06 dec-19 kl 10:50 »
Ska du även odla hampan, eller ska den köpas in?

Saknar du jordbruksutbildning, så föreslår jag att du börjar i den ändan, om du avser att odla hampan.

Hampan måste ju dels ingå i någon lämplig växtföljd, gödlas och skötas, och jag har också förstått att de få som odlar/försökt odla industrihampa, har haft en del problem med myndigheterna.

Så att säkra råvarutillgången kan ju vara en bra ända att börja i.

Vad avser "filmer på youtube", som faktakälla, så lämnar det mycket övrigt att önska.
Filmerna är ofta väldigt mycket tagna ur sitt sammanhang.

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #5 skrivet: 06 dec-19 kl 11:09 »
Vi skall odla till eget syfte först och sedan skapa en marknad.
Jag har många utbildningar och kan det mesta.
Det ända jag inte hittade var om man är tvungen att odla 4 ha i monokultur, vilket jag inte vill utan sprida ut hampan här och där som totalt ger 4 ha för gårdsstöd. Tex 1 ha där 1.5 ha där å resten där borta.
Det man sår får man skörda.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #6 skrivet: 06 dec-19 kl 11:35 »
Det finns en kortfattad notis om fiberberedning av hampa i en gammal Teknisk Tidskrift, http://runeberg.org/tektid/1952/0701.html .
Om man kommer över årgångar av tidskriften Textil & Konfektion som det hänvisas till, så kanske det står mer där.
En guldgruva skulle kunna vara om företagsarkivet från hampberedningsverket i Värmbol finns bevarat (kanske på något länsarkiv i trakten).

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #7 skrivet: 06 dec-19 kl 11:47 »
Kommer bli många studiebesök innan allt skall börjas.
Skicka gärna flera ställen som skulle kunna vara värt att besöka.
Det man sår får man skörda.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: äldre maskin till traktor som tillverkar isolering
« Svar #8 skrivet: 06 dec-19 kl 12:03 »
Kommer bli många studiebesök innan allt skall börjas.
Skicka gärna flera ställen som skulle kunna vara värt att besöka.


Det har de senaste 5-6 åren varit en del artiklar i tidningarna ATL, Land lantbruk, och Jordbruksaktuellt, som behandlat odling av industrihampa.

Att söka i deras artikelarkiv (kan kräva inloggning = prenumeration), eller att skriva mejl till dem för att kanske ändå få tag i artiklarna kan kanske ge en del hjälp?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser