Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi med höns i tättbebyggt område  (läst 22234 gånger)

Josie82

  • Inlägg: 48
    • Uppland
Vi med höns i tättbebyggt område
« skrivet: 23 feb-12 kl 08:11 »
Här kan vi som har höns i villaområde samlas och diskutera allt från grannar, gödselhantering m.m.
Själv har vi precis flyttat från bonnvischan till ett villaområde. Jag fick halvera hönsflocken och göra mig av med min fina tupp. Nu har jag 6 hönor, som är av raserna Faveroll, Rubin, Stor Cochin, Orpington och Brahma. Jag saknar självklart landet där mina hönor sprang fritt på hela tomten och i skogen. Här har dom kanske 800kvm tomt. Lite skillnad.
Den stora frågan är hur det blir i sommar med hönspluttar på hela gräsmattan och på altanen. Någon som nåt bra tips?
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 08:13 »
de var väldigt bra det är nog många frågor som kommer ,

 

Huset Elliot

  • Inlägg: 53
    • Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 08:23 »
Jag bor i en by i Norrbotten fast ändå som i ett villakvarter, är sista huset inom tätbebyggt område vilket gör att jag egentligen bara ska få ha fem hönor och ingen tupp. Men grannarna tycker att det är mysigt så jag har tupp och sex hönor och hoppas att ingen nitisk kommuntjänsteman ska upptäcka detta. Hönorna får gå lösa på husets baksida, jag avgränsar med kompostgaller och det fungerar för det mesta. Är vi ute så kommer hedemorahönorna flygandes och vill vara med. Mest går de ändå omkring i buskarna och där får det gärna hamna "pluttar".  ;D
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

näshulta

  • Inlägg: 177
    • Uppland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 09:59 »
Fast jag har läst någonstans att man får ha tupp så länge den är instängd mellan 21 och 09.
Var någon som hade överklagat och fått rätt...
Hmmm, undrar om det inte var i Karin n stora hönsbok jag läste det...

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 10:14 »
Här kan vi som har höns i villaområde samlas och diskutera allt från grannar, gödselhantering m.m.
Själv har vi precis flyttat från bonnvischan till ett villaområde. Jag fick halvera hönsflocken och göra mig av med min fina tupp. Nu har jag 6 hönor, som är av raserna Faveroll, Rubin, Stor Cochin, Orpington och Brahma. Jag saknar självklart landet där mina hönor sprang fritt på hela tomten och i skogen. Här har dom kanske 800kvm tomt. Lite skillnad.
Den stora frågan är hur det blir i sommar med hönspluttar på hela gräsmattan och på altanen. Någon som nåt bra tips?

Om du ställer upp som hundvakt åt grannarna blir du av med samtliga pluttifikationer. Gräsmattan lär bli den finaste i hela kvarteret.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huset Elliot

  • Inlägg: 53
    • Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 10:30 »
Vad som är tillåtet och inte styrs av de lokala ordningsföreskrifterna och kan variera från kommun till kommun, har jag för mig. Här menade man först att jag var tvungen att söka tillstånd men sedan hittade man ett beslut på att fem hönor var tillåtna. Någon bekant trodde också att tupp kunde vara OK, just med de begränsningar som du angav. Men jag tänker att ingen bryr sig, jag bor i en by där det förr fanns ett par bönder. Numera är det jag som står för det lantliga. :)
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 10:43 »
Den stora frågan är hur det blir i sommar med hönspluttar på hela gräsmattan och på altanen. Någon som nåt bra tips?
Jag bor förvisso inte alls i tätbebyggt område, tvärtom.  ::)
Men jag kan ändå ge ett tips på hur man blir av med hönspluttar. Effektivt men kanske inte så önskat ändå... Skaffa hund  :)
Finns inte en hönsplutt kvar i min gräsmatta.
Men hunden får inga pussar heller...  ;D

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 16:52 »
Vi bor också i tättbebyggt område och har en tomt på drygt 1200 m2. Vi har 4 hönor och 1 tupp, hönshuset är 1,6 m2 och hönsgården ca 20m2. Hönsen går fritt i hela trädgården när vi är hemma (det är jag för det mesta). Kluttarna på gräsmattan plockar jag upp var annan, var tredje dag. För att vi ska ha en bit av gräsmattan fri från höns, kommer vi att skärma av den april-augusti. Då har hönsen fullt upp ändå i resten av trädgården.
Vi ansökte hos kommunen om att få ha hönsen och det beviljades, men vi måste stänga in tuppen 22.00 -  08.00. Det är helt okej!
Vi har bara haft höns sedan september 2011, och hade jag vetat att det skulle bli så roligt, hade jag ansökt om 6 hönor.
MVH Rosita zon 1

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 20:22 »
vi bor mitt i ett villaområde, har 22 hönor och en tupp. byggde hönshus inuti garaget och hundgården fick bli hönsgård. hit kommer grannarna med barnbarn och ska kolla på hönorna och givetvis är lyckan total om jag har kycklingar de kan få hålla. om de sen får några fina ägg i olika färger med sig hem jublar alla barnen. har inte sökt tillstånd och tänker inte göra det om ingen klagar, fick det rådet av han som är miljöansvarig på kommunen ;D

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 20:52 »
vi bor mitt i ett villaområde, har 22 hönor och en tupp. byggde hönshus inuti garaget och hundgården fick bli hönsgård. hit kommer grannarna med barnbarn och ska kolla på hönorna och givetvis är lyckan total om jag har kycklingar de kan få hålla. om de sen får några fina ägg i olika färger med sig hem jublar alla barnen. har inte sökt tillstånd och tänker inte göra det om ingen klagar, fick det rådet av han som är miljöansvarig på kommunen ;D

Låter vettigt, man ska inte fråga för mycke.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Josie82

  • Inlägg: 48
    • Uppland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #10 skrivet: 24 feb-12 kl 13:46 »
Tillstånd har inte jag och hoppas på att ingen kommer säga nåt. 6 snälla hönor stör ju ingen direkt, (förutom gubben som tycker det är jobbigt med höns av nån konstig anledning). Nu ska jag tömma en kärra med spån och halm som ja fick mocka ur igår pga översvämning. Hoppas ingen säger nåt om hönskit på den allmäna komposten..
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #11 skrivet: 24 feb-12 kl 14:23 »
Jag har nog fler höns än de flesta, ca 70 inklusive 5-10 tuppar. Och grannar på tre håll... Inlåsning fram till 9-10 på helgerna. Min bästa kompis sommartid är trädgårdsslangen med pistolmunstycke som förvandlar hönsskit till osynlig gräsmattegödsel. All mossa är borta där hönsen går. Dom är alltid lösa i hela trädgården när jag är hemma, annars har jag hägnat av några hundra m2 med hundsäkert högt stängsel. Löshundar är villahönsens största risk ihop med en och annan duvhök.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #12 skrivet: 24 feb-12 kl 17:34 »
När jag bodde i stockholm fick jag har 5 hönor och en tupp om jag inte släppte ut för åtta på morgonen men nu bor jag i ett litet samhälle i småland och där får man inte ha tupp jag kan ansöka om tillstånd men då tar kommunen en handläggningsavgift på 2250kr
praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Wide

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #13 skrivet: 29 feb-12 kl 11:08 »
 
Hej,
Jag är ny här på forumet och skulle vilja ta del av erfarenheter från er som har höns inom planlagt område. Gärna i Norrköping men även andra kommuner är av intresse!

Jag har en dröm om att skaffa ett par dvärghöns till vår villa trädgård som ligger i skogen, men som precis nyligen börjat räknas som planlagt område. Tomten är en skogstomt i flera nivåer och ca. 2000 kvm stor med ett gäng grannar och skogen precis i anslutning.

Jag bor alltså inom planlagt område i Norrköpings kommun i Östergötland och har varit i kontakt med kommunen angående tillstånd att ha höns. Fick svaret att de dragit gränsen vid 3 st. hönor och ingen tupp och att jag ska ansöka vilket kostar 855:-/timme som de lägger ner på arbetet med att fatta beslutet - de kunde inte säga hur många timmar de kommer lägga, utan det blir isåfall en spännande överraskning!

Har ni några tips på hur jag bör gå tillväga?
Något jag bör framhäva i min ansökan?
Ska man räkna med besök av kommunen?
Trivs hönorna om de bara är 3 stycken?

Hur skulle ni gjort?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få! :-)


claramaria

  • Gäst
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #14 skrivet: 29 feb-12 kl 11:12 »
 (:)dt kan ta flera dagar oxå eller??????????  >:D

Wide

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #15 skrivet: 29 feb-12 kl 11:23 »

Ingen aning, det enda svaret jag fick var att de inte vet det i förhand utan att det beror på olika omständigheter. Pust! ;-)

claramaria

  • Gäst
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #16 skrivet: 29 feb-12 kl 11:27 »
dem vill  skrämma dig så att du känner att det kostar dig ..... (:)

Krollilja

  • Inlägg: 182
  • Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #17 skrivet: 29 feb-12 kl 11:33 »
Min kompis som ganska centralt i Gävle fick betala ca 1500 kr för ansökan, hon får ha 3-4 hönor. Skulle råda dig att söka typ nu om du ska göra det före sommaren, ju längre mot våren det går desto stressigare får Bygg&MIljö-förvaltningarna, med bygglov och utekökskontroller o annat... Lycka till!  :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #18 skrivet: 29 feb-12 kl 11:34 »
Måste man fråga så förbenade mycke? Ja kanske. Men i så fall ska du fråga på lite högre nivå. Någon som vågar säga annat än nej, hänvisa till luddiga praxis och hota med kostnader.

Ring hem till kommunalrådet vid fem över halv åtta ikväll. Då är det nyheter........... ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Irma123

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Vi med höns i tättbebyggt område
« Svar #19 skrivet: 29 feb-12 kl 23:37 »
Vad kan följderna bli om man saknar tillstånd? Böter eller o isåfall hur mycket? Intressant att veta om nån har erfarenhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser