Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pink lady, funkar det i sthlm???  (läst 10433 gånger)

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
Pink lady, funkar det i sthlm???
« skrivet: 02 aug-11 kl 23:58 »
Halloj

Tänkte jag skulle utöka trädgården med ett äppelträd å mitt favorit äpple i affären är just pink lady, så frågan är funkar det i sthlm? Och om jag köper ett sånt där litet äppel träd som dom har i trädgårdshandel hur länge dröjer det innan man får ut en schyst mängd äpplen ifrån den? Och kan jag köpa ett nu och plantera in eller ska det göras vid en speciell tidpunkt för att bli bra? Alla tips och råd tas tacksamt emot  :)

Hade väl tänkt och odla lite mer grejer just nu har jag ett päronträd, lite jordgubbar en liten buske med hallon och gräslök. Men jag ska tänka, funder och leta runt lite här på forumet innan jag frågar mer om det  :-[

Mvh E

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 04:18 »
Jag vet inte om Cripps Pink klarar zon 3, men även om den gör det så är det inte säkert att de smakar samma som de som odlas längre söderut. Samma äppelsorter smakar definitivt olika, beroende på vart de har odlats.

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 11:41 »
Jaha det var ju inte det jag ville höra  :P men tack ändå, hade ju hoppats på mina pink lady! golden delious då? Eller om någon har tips på något som smakar som dessa som skulle funka. Och kan man köpa ett träd nu och sätta i backen eller ska jag vänta.

Mvh E

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 11:47 »
Äppelträn i kruka kan planteras när som. Rosendahls trädgård eller nån annan i dina trakter har kanske en "Äppeldag" med provsmakning. Det finns jättemånga goda äppelsorter som går fint i mälardalen, och smakar underbart. Golden Delicius hade blitt grön av avund..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 14:31 »
Vet du nu när du säger det så var jag med min kära mor till någon sådan tillställning för många herrans år sen iaf en 15 år sen. Superbra förslag skall kolla upp det och se om jag hittar någon ny favorit som funkar för sthlm.  :)

Tackar

Mvh E

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #5 skrivet: 03 aug-11 kl 15:13 »
Tänk på att välja en frisk sort som klarar att odlas i hemträdgården. En hel del av de kommersiella sorterna som säljs i affären är mycket sjukdomsbenägna och kräver besprutning.

Och provsmakning är bra. Smaken är ju olika, men jag har aldrig förstått varför svenska folkets favoritäpple är Golden delicius, det är ett av de mest smaklösa äpplen som finns, om man suger lite på det så blir det som en hemgjord isglass, saftis, att all den lilla smak som fanns försvinner och kvar blir bara smaklöst torrt fruktkött. Tacka vet jag bra fasta äpplen med både syra och sötma. Den typen av äpplen är det en njutning att äta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #6 skrivet: 03 aug-11 kl 17:11 »
Min favvo är ju faktiskt inte gd utan pink lady och alla golden är ju inte bra men ett bra exemplar är jäkligt gott. Ska fråga försäljaren om det är ett friskt exemplar. Det hade jag aldrig tänkt på så tack för den trodde det var sak samma :)

Men hur lång tid får man vänta innan man får äpplen? Hoppas det går fort så det inte är som olivträd  ;)

Mvh E

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 17:16 »
Det är mest grundstammen som avgör hur snabbt man får frukt. En svagväxande stam ger tidigare frukt. Men även sorten har betydelse för när trädet ger frukt för första gången. Sedan kan man ju, om man har gott om pengar, köpa ett äldre träd. I allmänhet tar det mellan 1-10 år innan man får frukt.

Många äpplen kräver att de har en "kompis" som pollinerar dem, de kan bara pollineras av vissa andra sorter. Antingen antar man att det finns ett sådant träd i närheten, eller så köper man ett och planterar det också.

Det är inte exemplaret som är mer eller mindre friskt, det är sorten. Vissa sorter drabbas lättare av vissa sjukdomar. Då får man antingen bespruta (tvi vale, då kan man lika gärna köpa giftäpplen i affären) eller så väljer man en annan sort med liknande egenskaper som det trädet man önskade sig, men som man slipper bespruta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #8 skrivet: 04 aug-11 kl 18:34 »
Tack för hjälpen! Att det var en sån vetenskap med äpplen trodde det bara var och stoppa ner det i marken å vänta  :-[

Nu vet jag vad jag ska fråga iaf dom hade en äppeldag i rosendahl lite senare i höst får pallra mig dit.

Mvh E

Bonze

  • Inlägg: 70
  • Norra Halland
    • Halland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #9 skrivet: 06 aug-11 kl 10:23 »
Hej,

Pröva Discovery, ett riktigt krispigt äpple. Det funkar egentligen för zon II men är läget bara gynsamt så kan det gå i stockholm oxå (jag läste någonstans att äpplen smakar bäst om dom odlas precis vid den zon-gräns dom klarar av, d.v.s så kallt som möjligt, men det kanske bara är ett rykte).
Jag har också Pink Lady som favorit i affären och Discovery är min nya trädgårdsfavorit, krispigt, sött och aromatiskt (de Discovery jag köpt i affären smakar inte alls lika bra som dom hemmaodlade).

Lycka till  :)

Nybörjarn

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #10 skrivet: 06 aug-11 kl 12:03 »
Tack för tipset :) ska kolla upp discovery när jag besöker rosendahl! Får hoppas att den funkar här uppe i sthlm och att den faller mig på läppen.

Mvh E

Valascus

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #11 skrivet: 20 maj-18 kl 17:20 »
Hej,

återupplivar tråden. Om jag tolkar det rätt så är Discovery mest lik Pink Lady till smaken och som är odlingsbar i Sverige? Finns det andra sorter som är lika Pink Lady?

Tack på förhand!

 

Valascus

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Pink lady, funkar det i sthlm???
« Svar #12 skrivet: 25 sep-18 kl 19:36 »
Hej,

återupplivar tråden. Om jag tolkar det rätt så är Discovery mest lik Pink Lady till smaken och som är odlingsbar i Sverige? Finns det andra sorter som är lika Pink Lady?

Tack på förhand!

Ingen som kan hjälpa?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser