Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser är bra värphöns?  (läst 14926 gånger)

lenore

  • Inlägg: 48
Vilka raser är bra värphöns?
« skrivet: 15 feb-08 kl 15:58 »
Hej! Jag undrar vilka raser ni tycker är bra värphöns?

Och hur stor skillnad är det mellan dem på ett ungefär, om man säger antal ägg/höna och dag?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 18:27 »
Tumregel: lätta raser värper mycket och äter lite.Tyngre raser kan också värpa bra,men äter mer.

En höna lägger ett ägg om dagen,kanske tre dagar i rad,och vilar sedan en dag.
Högvärpande lägger kanske  6-7  ägg på rad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bovanägare

  • Gäst
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 18:40 »
Jag är innehavare av Bovan White höns och jag tror att dessa höns jämte Lohmann är de som värper mest ägg. Men dessa höns är ju värphybrider så jag vet inte om man kan kalla det en ras.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 18:41 »
det som används på hönserier är vita eller bruna lohmann eller leghorn så det är väl bra värphöns.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-08 kl 10:50 »
Håller med "fjäderfän" ...
Lohmann värper bra och stora ägg..  :D
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Bruja

  • Gäst
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-08 kl 11:00 »
He!

Jag har Vorwerk, de värper mycket bra! Ej ruvilliga dock.


mvh
Carmen


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-08 kl 21:57 »
Jag är innehavare av Bovan White höns och jag tror att dessa höns jämte Lohmann är de som värper mest ägg.

Jo Värphybriderna Lohmann, Hy-Line och Bovans är väl de som värper mest just nu.
Straxt över 300 ägg om år.

 :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Elolinon

  • Inlägg: 118
  • Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-08 kl 19:34 »
Jag har brun Lohman och de är jätteduktiga äggläggare. Dessutom så är de otroligt trevliga och roliga höns.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

reuben

  • Inlägg: 70
    • Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: Vilka raser är bra värphöns?
« Svar #8 skrivet: 17 feb-08 kl 22:10 »
Jag förespråkar Lohman! Toppenhönsor, se mer å min blogg under höns: nibelius.blogg.se

Smartare och trevligare små damer får man söka efter, även om jag egentligen hade velat ha Sussex. Men jag byter inte ut mina damer. Och de värper vinter, sommar, vår och höst.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser