Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten vindros  (läst 1596 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Liten vindros
« skrivet: 05 okt-07 kl 19:16 »
Har meckat ihop en liten vindros i veckan av skräpmaterial jag hittat ute i stallet.

12 blad, 150cm diameter och bladens angreppsvinkel är 30 grader. Typiskt nog blåser det inget idag utan den har bara snurrat lite sporadiskt i byarna. Verkar dock vara bra vridmoment i den när den snurrar till lite.

Den är tillfälligt monterad på en tre meter hög mast förankrad i ena grindstolpen med spännband, i lä från träd, buskar och hus. Bara för att kolla att allt snurrar som det ska ... och det gör det !  :D

Som den är byggd nu kan jag inte ta ut nån kraft ur den utan det är bara ett litet pedagogiskt experiment för att se om man kan bygga en riktigt enkel vindmotor/turbin av skrotmaterial. 4mm plywood till vingar och stjärtfena, en bit MDF-skiva till nav och "lagerhus", några skruvar, lim och lite färg + ett gammalt vattenrör som "mast".

Har inte hittat några bra byggbeskrivningar på nätet, har byggt som  jag minns att de ser ut i gamla westernfilmer typ.  ;D

Tanken är att den ska driva en vattenpump såsmåningom, behöver då en lämplig vevaxel och en lättdriven kolvpump. Plus några meter rör. Borde kosta på sig några gamla kullager också kanske ...   :)

Nu är det mörkt men jag ska ta lite bilder imorrn.

Synpunkter ? Tips ? Idéer ? Förslag på förbättringar eller bra länkar uppskattas.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Liten vindros
« Svar #1 skrivet: 06 okt-07 kl 11:49 »
Låter kul!
Lite som att återuppleva pojkårens lek med vattenhjul och liknande.
Här finns lite info om vindsnurror:

http://www.otherpower.com/turbineplans.html kolla "Links" för mer info

http://www.southcom.com.au/~windmill/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Liten vindros
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 13:10 »
Tack för länkarna.

Och ja, det är himla kul, mer kul än nytta antagligen.  :)

Hittar inte laddaren till kameran så bilder får vänta lite ...  >:(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser