Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!  (läst 14032 gånger)

etanol-i-tanken.nu

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #20 skrivet: 09 maj-06 kl 09:07 »
Hejsan,

Jag är inte djupt insatt i detta med enerigieffektivitet vid tillverkning odyl.  Men vad jag förstår så är de rapporter som visar att det skulle gå åt mer energi när man tillverkar etanol än vad man får ut (oftast Amerikanska, som det inte går att granska källmaterial odyl i) , mer eller mindre inaktuella, eftersom det har tillkommit nya som visar på raka motsatsen.

Här är är en länk till en artikel som talar om att det åtgår avsevärt mycket mindre fossil energi att tillverka etanol än bensin http://www.livescience.com/environment/060126_ethanol_better.html

Och här är några siffror från Agroetanol;
http://www.agroetanol.se/aetanol.nsf/19552935194e5331c1256df9002eff83/5a695d23d0076d1ec1256df9004e4350
(tillverkar etanol av spannmål, vilket kanke inte är att föredra i min mening. Siffrorna blir ju dock klart bättre om man tillverkar etanol av cellulosa. Något som är under utveckling hos Sekab ( http://www.sekab.se/ ).

Här är lite mer läsning;

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=28999

http://www.miljo.lth.se/svenska/internt/publikationer_internt/pdf-filer/Etanolochbiogas.pdf

http://www.ethanol.org/documents/ScienceJournalJanuary2006_000.pdf


Sen kommer det ju alltid att finnas olika åsikter kring detta, som med allt. Det finns ju tillochmed de som hävdar att oljan inte kommer att ta slut alls.

Här är en länk till B.A.F.F.  Ett mycket bra ställe att börja på om man söker fakta kring etanol och dess produktionskjedja; http://www.baff.info/


/ F.G

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #21 skrivet: 30 maj-06 kl 08:26 »
Oljelobbyn har slagit till igen. Det är en bluff att det inte går att tillverka etenol på ett energimässigt bra sätt.

Modellen att använda spannmål, och destillera med olja eller el, och använda konstgödsel, i odlingen, ger en dålig energibalans, och det är tyvärr en metod som brukas i vårt land.

Sockerbetan är en bättre råvara, och vid inte alltför långa transportavstånd, och gödsling med ren rötslam (avfall från rötad betmassa och blast t.ex) ger en bra energibalans.

Sockerbetans enda realistiska chans att kunna odlas framledes på Gotland är att bönderna där slår sig samman och fixar en etanolbränsleframställning, då det kortsiktigt är ekonomiska risker med detta, kunde detta stödjas av det allmänna i ett inledningsskede, de jobb som detta skapar har en god chans att bli varaktiga och självbärande efter ett tag.
Det är i många avseende bättre än tillfälliga AMS-insatser, eller att smälla millioner i hundratal för att rädda några tvivelaktigt varaktiga jobb i fordonsindustrin, genom at asfaltera motorvägar, såsom gjorts  i fallet SAAB.

Tillverkningen blir idag lite dyrare än vad fossila bränslen kostar, räkna med en kostnad för bilisten på ca 18:- (bensinlitern dvs 1,3 liter etanol) litern om det inte rabatteras av skattebetalarna, utan istället beskattas med 2,50 litern, vilket är realistiskt, när intäkterna från fossilt bränsle börjar sina, tillsammans med oljan.

Detta är ett högre pris än bensin idag, men det ger miljöfördelar, och priset kan stanna där för ett bra tag, medan det är att vänta att fossila bränslen bara blir dyrare och blandar in oss i allvarliga konflikter.

Rötningen av biprodukter ger oxå en del fordonsbränsle i form av biogas.

Ett literpris om 18:- är mycket för en törstig bil, så en åtgärd som slutförbrukaren bör vidtaga är att skaffa en bil som går på halva litern, eller därunder, då blir kostnaden snarare mindre än vad man betalar idag, när man kör omkring med en gammal Volvo eller en SUV.

Bensinen kommer att bli DYYR, och växthuseffekten är ett faktum, etanolen är ett alternativ, även om det inte kommer att bli lika billigt att köra en törstig bil som det har varit.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #22 skrivet: 30 maj-06 kl 22:13 »
Jag har en Mazda 626 som är utrustad med econometer. Utmärkt för att se hur mycket mer bränsle den drar vid olika bandningar bensin/E85.

Nu kör jag på 50/50 bensin/E85 vilket Mazdan accepterar utan att man märker nån skillnad. Kan kanske variera lite mer ibland på varvtalet när man släppet gasen. Har fått ett par motorstopp också då den inte klarat att hålla varvet med tomgångsmotorn (sitter i insuget och finreglererar varvtalet).

Historiken med en hel del landsväg men mest stadskörning gav 0,73 l/mil medan med 50/50-blend 0,80 l/mil. Nu har jag tyvärr inte kört så mycket landsväg utan mest i stan men jag tror det kan vara ganska rätt att säga att den drar 10 % mer med 50/50 än ren bensin.

Återstår att se hur mycket mer avgaser som kommer ur en vanlig bensinmotor kontra en speciellt konstruerad E85-motor. Kan vara nyttigt med lite laboratorietester från någon högskola eller annat statligt organ.  

Det är ju alltid så att tillverkaren ändrar här och där i konstruktioner och förfinar och trixar så det blir lite bättre modell för modell. Med den vanliga bensinmotorn är det ju inga anpassningar alls mer än att lambdasonden håller samma syremängd i avgaserna vilket i sin tur gör att bränsleblandningen i viss mån fetas upp automatiskt efter den bränsleblandning man puttar i.

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #23 skrivet: 30 maj-06 kl 23:33 »
Oljelobbyn har slagit till igen. Det är en bluff att det inte går att tillverka etenol på ett energimässigt bra sätt.

Modellen att använda spannmål, och destillera med olja eller el, och använda konstgödsel, i odlingen, ger en dålig energibalans, och det är tyvärr en metod som brukas i vårt land.

Sockerbetan är en bättre råvara, och vid inte alltför långa transportavstånd, och gödsling med ren rötslam (avfall från rötad betmassa och blast t.ex) ger en bra energibalans.

Sockerbetans enda realistiska chans att kunna odlas framledes på Gotland är att bönderna där slår sig samman och fixar en etanolbränsleframställning, då det kortsiktigt är ekonomiska risker med detta, kunde detta stödjas av det allmänna i ett inledningsskede, de jobb som detta skapar har en god chans att bli varaktiga och självbärande efter ett tag.
Det är i många avseende bättre än tillfälliga AMS-insatser, eller att smälla millioner i hundratal för att rädda några tvivelaktigt varaktiga jobb i fordonsindustrin, genom at asfaltera motorvägar, såsom gjorts  i fallet SAAB.

Tillverkningen blir idag lite dyrare än vad fossila bränslen kostar, räkna med en kostnad för bilisten på ca 18:- (bensinlitern dvs 1,3 liter etanol) litern om det inte rabatteras av skattebetalarna, utan istället beskattas med 2,50 litern, vilket är realistiskt, när intäkterna från fossilt bränsle börjar sina, tillsammans med oljan.

Detta är ett högre pris än bensin idag, men det ger miljöfördelar, och priset kan stanna där för ett bra tag, medan det är att vänta att fossila bränslen bara blir dyrare och blandar in oss i allvarliga konflikter.

Rötningen av biprodukter ger oxå en del fordonsbränsle i form av biogas.

Ett literpris om 18:- är mycket för en törstig bil, så en åtgärd som slutförbrukaren bör vidtaga är att skaffa en bil som går på halva litern, eller därunder, då blir kostnaden snarare mindre än vad man betalar idag, när man kör omkring med en gammal Volvo eller en SUV.

Bensinen kommer att bli DYYR, och växthuseffekten är ett faktum, etanolen är ett alternativ, även om det inte kommer att bli lika billigt att köra en törstig bil som det har varit.

Alla fullständiga eMergi-studier som gjorts är entydiga med att etanol-produktion (bortsett från den brasilianska ur sockerrör) har en negativ EROEI.

Sådan här missvisande information leder bara till att folk underskattar energikrisens konsekvenser. Det spelar inte ens någon roll om man lyckas producera etanol till en liten energetisk vinst, vårt samhälle är helt beroende av billig energi, och det är bara nettoenergin från energi som verkligen kan användas.

Det räcker inte med att uppfinna alternativa drivmedel eftersom vi måste ersätta ENERGIMÄNGDEN som oljan tillför systemet. Med vårt ekonomiska system räcker det för övrigt inte ens med att ersätta oljan då kravet på tillväxt kräver ständigt högre energiförbrukning.

När du pratar om 18 kr per liter så glömmer du att Sverige inte är isolerat från övriga världen. Varför skulle en etanolproducent sälja till svenskar för 18 kr litern om han kan få det dubbla i något annat land?




Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #24 skrivet: 31 maj-06 kl 09:08 »
Hampus

Världen fungerade för inte så länge sen utan olja, och lär bli tvungen att fungera utan den på sikt.

Hur våra framtida transporter på längre sikt kommer att se ut, vet  vi lika lite som man visste för 250 år sen om världen idag.

VI kommer kanske inte att köra bil alls på sikt, men i den överblickbara framtiden kan visst etanol spela en viktig roll, kanske lika länge som oljan har haft en avgörande roll, dock kan aldrig etanolen få samma betydelse för oss som oljan har och har haft.

Vårt land kan inte bygga upp så mycket på kollektivtrafik, som de mer tätbefolkade, så fordon som bil kommer nog att finnas ett tag, ju dyrare olja ju fler alternativ bli lönsamma, även om transporterna inte blir billiga. Dyra transporter kommer att minska fjärrhandeln en del.

Skulle efterfrågan på etanol, bli sådan att den betalas mer, nån annanstans, blir det ju ännu lönsammare för producenterna, och fler kan tänkas börja tillverka, och utveckla industrin.

Inget utesluter dock att andra bränslen tar över, men med den bilpark som redan finns, och tills dess att en annan tekologi kommer till stånd, är etanol en vettig lösning, tidsperspektivet är minst 30 år.

Den etanol som finns på världsmarknaden har ett pris som snart lätt understiger bensinens ordentligt. Ökad efterfrågan är att vänta, och Brasilien har fördelar, men de kan jämföras med beträffande oljan, i vissa länder kostar det några tiotals öre att ta upp ett fat, och på andra ställen över en femtilapp, ändå pumpas det för fullt ändå, för det går ihop, även om lönsamheten skiftar, därför att efterfrågan är stor.

Ett annat problem som kan uppstå, är att de tropiska länderna som de afrikanska kan komma att bli intressanta för storskalig biobränsleproduktion, och pengarna som det inbringar hamnar i för få fickor.

Jag skulle utan vidare, om jag fick i microskala, kunna tillverka sprit, och sälja för 18:-, och tjäna lite pengar eller köra min egen bil, så var försiktig med att kalkylera energibalansen, den mäts oftast inte i Joule utan i kronor, hur mycket energi slösar solen för att få fram en liter jordgubbar som kostar 15 kr ?
Eller hur mycket energi går åt att framställa en vedklabb?
Hur mycket lägesenergi går till spillo i ett vattenkraftverk?
Eller hur mycket av energin i en bilmotors bränsle flyttar bilen?

Det gäller att hitta en ekonomisk acceptabel, miljövänlig metod att driva våra fordon, och då FUNGERAR etanol.

Det har i dagarna kommit fram att kinesiskt kapital kommer att investeras i Sverige, just för att satsa på bla etanolframställning, och detta givetvis inte för den kinesiska marknaden, de vill förutom att tjäna lite pengar här, skaffa sig kunskap, som finns här. Det totala projektet kommer att sysselsätta ca 200 personer. Så visst rör det på sig, och biobränsle är en framtidssektor, som kommer att ge jobb till ganska många överallt i världen.

Biogas och etanol, samt biodiesel kan på kort tid med befintliga och i närtid tillverkade fordon användas för en större och större andel av fordonsparken, egentligen finns det inte något som är bättre inom överskådlig tid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suresh

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #25 skrivet: 31 maj-06 kl 09:34 »
En god gissning angående framtiden är att privatbilismen kommer att avta, medan lastbilstransporter, detaljhandel och kollektivtrafik kommer att öka.

Det är mer rationellt att köra varor till närbutiker via godstransporter än att forsla kunderna till stormarknader via persontransporter.

Norrlänningar i glesbygden kommer väl med tiden få välja att satsa på gengas och ökad självförsörjning eller en enkel resa till någon centralort. Pendla 15 mil per dag med personbil lär få kunna göra.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #26 skrivet: 31 maj-06 kl 10:50 »
(...)
Det är mer rationellt att köra varor till närbutiker via godstransporter än att forsla kunderna till stormarknader via persontransporter.
(...)

Närbutiker får nog för höga lönekostnader, kanske ett utlämningsställe?
Bäst vore om man kunde få beställning av varor via internet att funka, sen hemkörning eller hämtning vid utlämningsställe.
Om det blir ökad självförsörjning i framtiden, lär den nog bli utsatt för ökad beskattning.
Var ska annars pengarna tas när produktionen försvinner utomlands?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #27 skrivet: 31 maj-06 kl 10:56 »
Produktionen kommer tillbaka hem igen när transportkostnaderna går upp, levnadskraven i Kina och fackföreningsrörelsen i tredje världen växer till sig.


Suresh

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #28 skrivet: 31 maj-06 kl 11:24 »
60 låter förskräckligt mycket.

Den mesta varutransporten till butik sker med bilar under 10 ton med inte mer än max 6-7 tons axeltryck.


johole

  • Inlägg: 191
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #29 skrivet: 31 maj-06 kl 12:21 »
For noen år siden så foreslo EU å tilate vogntog på 25,25 meter og 60 tonn.

Låt mig gissa :
En trailer har 10 ganger mer dekkareal enn en personbil.
En trailer har 60 ganger så høy vekt, som en personbil.
En 60 tonns trailer transporterer kanskje 40-50 tonn nyttevarer.
En trailer har 8-12 ganger så høy vekt per hjul som en personbil.
En personbil transporterer sjeldent mer enn 20 kg med nyttevarer.

For meg ser det ut til at en trailer kan gjøre jobben til 2000 personbiler, men sliter bare 10 ganger så mye på veien som en privatbil.  Mitt regnestykke sier at det er 200 ganger bedre å transportere varene med trailer enn med personbil.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #30 skrivet: 31 maj-06 kl 14:32 »
Slitaget på vägbeläggningen är en sak, sen har man den djupgående påverkan av tunga fordon på sämre vägar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

johole

  • Inlägg: 191
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #31 skrivet: 01 jun-06 kl 12:02 »
Hvis man har et vogntog på 60 tonn så må man kjøre på veier som er konstruert for det. Tåler veien bare 2 tonn så får du kjøre en annen vei. Tåler veien 10 tonns akseltrykk kan du kjøre med 60 tonnaren.

Min gissning er at man i Norge kan kjøre med 60 tonns vogntog på 5% av de lokale fylkesveiene,  kanskje  25% av de norske Europaveier og riksveier. For de veien som man definerer som stamveinett så ligger nok tallene nærmere 70-80%. De svenske veiene ser en del bedre ut enn de norsk så prosent-tallene for Sverige er nok høyere.

Vogntog med totalvekt over 50 tonn krever minimum 7 aksler, forutsetter drift på minst 2 aksler og maks. 9,5 tonn akseltrykk.

Hvis man ser på akseltrykk per kvadratecentimeter dekk så tipper jeg at et 60 tonns vogntog utøver en belastning som er 1,5-2 ganger så stor som en personbil.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #32 skrivet: 01 jun-06 kl 16:54 »
Med risk att hamna utanför diskussionen kom jag att minnas en kostnadsundersökning jag läste i början av 80-talet. Då kostade det i genomsnitt 67 öre att frakta ett ton en kilometer med vägfordon, 11 öre med tåg och ett öre med sjöfartyg. Hur undersökningen var genomförd och av vem den gjordes minns jag dock inte.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

surfturf

  • Inlägg: 34
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #33 skrivet: 16 dec-06 kl 01:33 »
Köp inte den här mannens suspekta lilla låda!! Det enda den gör med din bil är att det blir lättare för dig som bilägare att byta snabbt mellan olika blandningar. Det finns inte många bilar som inte går att tanka etanol över huvud taget. Finns det någon? Om du har insprutare på din bil så reglerar insprutaren själv så att bilen går bra med etanol/bensin blandning. Om du har förgasare kan du tanka i kanske 25 % innan du märker att den börjar gå dåligt. Testa!!! Börja blanda!!! Ha en bensindunk i bilen om du är rädd att du skall tanka för mycket etanol. Jag har kört Audi 100 med insprutare med upp till 70% e85. Då började den bli riktigt slö.. böig, men med ca 30% drar den ifrån 15 år nyare bmw.  Lägg 3500:- på etanol först och tänk efter. Du kan alltid köpa konverteringsgrejer till bilen senare. Troligen har då marknaden ändrat sig och priserna dumpats och det kastas konverteringskit efter dig som främst underlättar etanolkörning på vintern..

/Ola
« Senast ändrad: 18 dec-06 kl 07:58 av Petter B »

kajo

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #34 skrivet: 16 maj-07 kl 04:48 »
Har kört mina bilar med etanolinblanding nästan i två år.
har en äldre Ford Escort CLX och en nyare Skoda Octavia med turbo.
Förra året tankade jag ca 2800 liter bränsle med etanolinblanding omkring 30%, gjorde med detta en reducering på bränslekostnader med ca 3000 kr på helåret. Förbrukningen  liter/mil var  princip oförändrad genomfört mot ren bensindrift .

Iår har jag ökat på till 40% inblandning, kommer få ungefär samma åtgång i bränslemängd och gör i stort sett samma reducering i bränslekostnad däremot drar bilarna ca 15cl mer /mil än föregående år.
Optimalt ekonomiskt för mina bilar torde vara omkring 35% inblanding. vilket jag kommer testa vid nästa mätperiod.

Tror som flera andra att man ej behöver göra några förändringar på bilar om man kör med inblandning av etanol i bensindrivet fordon om man håller sig till en rimlig mängd inblandning som gör det ekonomiskt lönsamt med tanke på att förbrukningen är avsevärt högre med ren etanoldrift (E85) och dessutom verkar öka med alltför hög halt etanol vid inbladning.

Jag tänker att man drar sitt strå till stacken ur ett miljöperspektiv då man trots allt reducerat sin andel av växthusgaser i atmosfären betydligt mer än de som ej tagit ens detta enkla steg.

Många tycker att det är besvärligt att tanak 2 ggr vid ett och samma tillfälle men på de kvitton som jag alltid dragit ut säger tidsangivelsen att det är ca 2 min mellan kvittoutdragen. För min del känns det klart rimligt att bjuda på dessa 2 min vid varje tanktningstillfälle. Har för övrigt informerat många om detta med etanol när jag tankat och mött flera stycken vid senare tillfälle vid pumparna när även de #fnulat med etalnolpumpen  

Vidar

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #35 skrivet: 16 maj-07 kl 06:06 »
Så skoj det vore att bygga om pumparna lite sådär i smyg (mitt jobb är att laga dom i vanliga fall) så att alla får en skvätt etanol utan att veta om det. Fast då blir man väl av med jobbet...


Men när jag får tid att fixa a-kortet så är jag lite sugen på att köra hojen på etanolblandad bensin. Det borde väl funka lika bra på en gammal förgasarmotor om man ställer om förgasarna lite?

jenses

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #36 skrivet: 16 maj-07 kl 09:41 »
Det borde väl funka lika bra på en gammal förgasarmotor om man ställer om förgasarna lite?
Visst, det går jättebra.
Jag kör min Ford Transit ambulans från 83 med etanolinblandning. [edit] utan att har justerat förgasarn ;)[/edit]
Omkring 30-40% funkar det toppen,
med mera etanol blir det lite drögt...
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 09:42 av jenses »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #37 skrivet: 16 maj-07 kl 10:04 »
Jag testade ett tag att blanda i lite E85 i min gamla Escort, men det lönade sig inte. Jag tankade sammanlagt 28,61 l E85 och 106,88 l 95-oktan och körde på detta 1627 km. Räknar man med att etanolen kostar 8 kr/l och bensinen 12 kr/l blir det ca 9:29 per mil.

Vid ren bensindrift drar bilen enligt min fasciststatistik 0,7627 l/mil, till en kostnad av 9:15 per mil med ovanstående bensinpriser.

Ovanstående test gjordes av ekonomiskt intresse, eftersom jag anser att etanoldrift är en gimmick vad miljön beträffar.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #38 skrivet: 16 maj-07 kl 11:12 »
Så skoj det vore att bygga om pumparna lite sådär i smyg (mitt jobb är att laga dom i vanliga fall) så att alla får en skvätt etanol utan att veta om det. Fast då blir man väl av med jobbet...


Men när jag får tid att fixa a-kortet så är jag lite sugen på att köra hojen på etanolblandad bensin. Det borde väl funka lika bra på en gammal förgasarmotor om man ställer om förgasarna lite?

Halaj!

Det är redan en skvätt etanol i bensinen. Är det inte ca. 10%?

Ja. Skruva ut blandningsskruven något varv, ett halvt kanske. Höj nålarna ett snäpp. Större huvudmunstycke.

Nej, det som – jag anser – är det man skall fundera på är inte om en förbränningsmotor funkar bra eller inte på etanol, för det gör den.
Buggen är istället att alkoholer är aggressiva mot viss gummi och plast.
Jag kan inte begripa hur folk vågar hälla i sprit i tanken sådär utan vidare.
Hur många packningar finns det egentligen mellan tanken och insuget på en modern bil?

För övrigt håller jag med Ulrik om att hela etanolgrejen är ett åt h-e fel vägval vad gäller miljövänligt bränsle.

//T

jenses

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #39 skrivet: 16 maj-07 kl 13:03 »
Buggen är istället att alkoholer är aggressiva mot viss gummi och plast.
En av de vitt spridda rykten,
härstammande förmodligen från producenterna av s.k. "miljöbilar" ;)

För övrigt håller jag med Ulrik om att hela etanolgrejen är ett åt h-e fel vägval vad gäller miljövänligt bränsle.
Instämmer till fullo.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 7 användare (1 dolda)
fri, LimJans, Hannahyesman, dinky, skräptanten, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser