Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprickor kring gjutjärnsspis  (läst 1097 gånger)

Algiz

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Sprickor kring gjutjärnsspis
« skrivet: 03 jan-18 kl 15:41 »
Hej!
Bor i ett gammalt torp med gjutjärnsspis i köket. Ägarna, som jag hyr av, har satt in spisen för några år sedan men själva aldrig mer än myseldat i den. Nu som bofast här eldar jag varje dag för både värme och matlagning, och både spis och murstock utsätts därmed för nya prövningar.
För några månader sedan hade jag en sotare här som godkände eldning så allt är ok på den fronten. Däremot har det plötsligt dykt upp sprickor omkring spisen. Jag vet inte vad det heter - det som spisen vilar på och i kallas inte murstock va? Har visat sig svårt att googla ::) trodde först det var bara yttersta puts/färglagret som flagnade, men sprickorna är djupare än så. På ena sidan där det spruckit under kaklet sviktar den övre biten lite när man trycker ned den över sprickan.
Finns här någon kunnig en som har en åsikt om vad jag borde göra? Är det i huvudsak ett kosmetiskt problem eller kan det vara farligt? Kanske det är felgjort från första början? Mycket tacksam för råd!


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Sprickor kring gjutjärnsspis
« Svar #1 skrivet: 03 jan-18 kl 17:01 »
som jag ser det är det helt felbyggt. När du eldar i spisen utvidgar järnet sej pga värmen och att man då murat in spisen leder till skador på murverket.man skulle ha lämnar en glipa för spisen så den kan röra sig fritt.Sprickorna är troligen en effekt på att spisen rör sig men innebär troligen ingen fara vid eldning. kaklingen bör göras om så att det finns en minst 5 mm glipa mellan kaklet och spisen,likaså skall inte själva murstocken vara murad dikt an mot gjutjärnet. sprickan du visar med kaklet beror just på att spisen tryckt sönder murningen. Ett fel som är mer kosmetiskt men likväl bör det göras om.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sprickor kring gjutjärnsspis
« Svar #2 skrivet: 03 jan-18 kl 17:16 »
 Visst vore det bra med en luftspalt mellan materialen.
Men om man kommer in på storlek av luftspalt så är där ju också energi att använda.
Ser ut som att spisen inte är vattenmantlad. Kan bli bra varmt. Har det då fallit ner nått mellan (luftspalten) De kan ju till o med sammla sej o bli en riktigt fin brasa. På fel ställe.
 Kanske luftspalten ska vara så att luften kan passera och att skaftet på ? kan rensa ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Algiz

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Sprickor kring gjutjärnsspis
« Svar #3 skrivet: 04 jan-18 kl 13:07 »
Tack för era svar! Det här med glipa känner jag igen, det har jag ju sett många gånger förr. Känns betryggande att höra att det troligen inte är någon fara att använda spisen. Misstänker att torpets ägare inte i första taget kommer ta sig an att få det omgjort. Ska försöka ta reda på vad de använt för material så kanske jag kan reparera det som flagnat i alla fall, tills vidare...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sprickor kring gjutjärnsspis
« Svar #4 skrivet: 04 jan-18 kl 13:11 »
Som sagt det beror på att spisen expanderar betydligt mer än stenen runt omkring.

Att du skulle lägga tid på att reparera de synliga skadorna tycker jag är helt bortkastat.
Det som måste göras är att plocka ner teglet och mura upp med spalt runt om.
Och eventuellt tillverka en täckplåt över sprickan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sprickor kring gjutjärnsspis
« Svar #5 skrivet: 04 jan-18 kl 15:21 »
I mitt förra hus, så murade jag av tegel, så jag fick något att ställa spisen på och sedan murade jag upp bredvid och bakom, med någon cm mellanrum.
Jag kaklade så att det var ca 5 mm mellanrum mellan spis och kakel, precis så att spisen kunde dras ut utan att sabba kaklet om det skulle behövas.

Springan mellan spis och kakel tätade jag med svart silikon eller nå liknande för att det skulle bli en rörelsefog och inte ramla ner skräp.

Det var fortfarande helt, när jag sålde huset efter ca 25 år


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser