Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattunge tuttar frenetiskt  (läst 4551 gånger)

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
Kattunge tuttar frenetiskt
« skrivet: 09 sep-17 kl 18:09 »
Vi har en Maine Coon blandning på ca 20 v som tuttar på oss, stundtals frenetiskt. Skulle vilja rådfråga en kattpsykolog men osäker på var jag vänder mig.. Hennes bror här gör inte så. Beteendet var charmigt till en början men känns inte friskt. Hur kan vi avvänja detta tuttande på mest humana sätt, vi vill att hon ska må så bra både psykiskt och fysiskt som möjligt.
Jag förstår att det kan vara trauma från då hon togs från modern men jag vill hjälpa henne att släppa det.


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #1 skrivet: 09 sep-17 kl 19:58 »
Var hon lite för ung när hon togs från mamman? Låter som att hon inte var redo än... Äter hon vanlig mat i vettig mängd?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #2 skrivet: 09 sep-17 kl 20:20 »
Utan att veta något alls om detta fall, så är alltför tidig avvänjning ett mycket vanligt problem bland katter. Det kan ge upphov till aggression och stereotypa beteenden hos kattungar:

https://doi.org/10.1038/s41598-017-11173-5

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #3 skrivet: 09 sep-17 kl 20:58 »
Var hon lite för ung när hon togs från mamman? Låter som att hon inte var redo än... Äter hon vanlig mat i vettig mängd?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Jag ger dom lite olika. Köper kycklingbröstfilè, kycklinglever, kycklinghjärta, nöt & fläskfärs, gurkmeja, Ionosil (ks), äggvita, tonfisk, skinka. Sen äter dom regelbundet av andra katters torrfoder som dom bor ihop med ft.


Postat med Alternativ.nu´s app

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #4 skrivet: 09 sep-17 kl 20:59 »
Kvinnan vi hämtade dom ifrån sa att dom var 12 v men vi vet inte säkert. Det var de sista i den kullen kvar.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #5 skrivet: 09 sep-17 kl 21:03 »
Låter som katten tagits lite för tidigt ifrån sin mamma. Alla som tas för tidigt tuttar inte på människor men en del gör det. Avled katten, kanske med lite lek, utan att avvisa den, när den söker trygghet och tröst med tuttandet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #6 skrivet: 09 sep-17 kl 21:09 »
Låter som katten tagits lite för tidigt ifrån sin mamma. Alla som tas för tidigt tuttar inte på människor men en del gör det. Avled katten, kanske med lite lek, utan att avvisa den, när den söker trygghet och tröst med tuttandet.

Hon kommer ofta och tuttar när hon är trött och vill sova med. När man bara låter henne hålla på så somnar hon ibland efter bara några sekunder, ibland längre. Som människobebisarna. Svårt att avleda med lek när hon är sömnig men annars så.


Postat med Alternativ.nu´s app

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #7 skrivet: 09 sep-17 kl 21:12 »
Utan att veta något alls om detta fall, så är alltför tidig avvänjning ett mycket vanligt problem bland katter. Det kan ge upphov till aggression och stereotypa beteenden hos kattungar:

https://doi.org/10.1038/s41598-017-11173-5

Det där kan stämma bra in på äldsta katten här, han togs från missbrukare som kattunge och har alltid attackerat det mesta som ung. Inte min katt.


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #8 skrivet: 09 sep-17 kl 21:16 »
Prova att ge torrfoder för kattungar (finns speciellt för dem) och blötmat på burk ett tag. Låter som de får jättefin mat men kanhända finns det något som saknas och som den här kattungen behöver. Förstår att du helst inte ger burk och torrfoder men i det här fallet tycker jag det kan vara värt att prova det och se om det blir bättre! En annan idé är förstås att låta henne komma tillbaka till sin mamma lite längre om det är möjligt. Alla individer mognar ju olika fort och det är ju tydligt att hon fortfarande saknar inte bara mamman utan också modersmjölken!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #9 skrivet: 09 sep-17 kl 23:49 »
Dom får grönsaker med och jag ger dom inget icke bioorganiskt. Tror det här enbart har med mamma trauma att göra, inte maten.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #10 skrivet: 10 sep-17 kl 18:23 »
Finns det någon möjlighet att låta mor och barn få ännu en liten tid tillsammans då?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #11 skrivet: 10 sep-17 kl 20:50 »
Det behöver inte alls vara så att hon blev tagen för tidigt från sin mamma, händer att dom gör så ändå. En del småbarn älskar ju sin tutte än fast dom ammats både länge och väl... Det är kanske samma sak. Hon tuttar för att det är mysigt. Om kattmamman inte vill bli tuttad på så går hon helt enkelt iväg, så kan ni också göra om ni orkar. Det är inte heller farligt att flytta henne någon decimeter då hon börjar tutta, kela istället och berömma.

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #12 skrivet: 10 sep-17 kl 21:12 »
Finns det någon möjlighet att låta mor och barn få ännu en liten tid tillsammans då?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Känner tyvärr inte att det är ett ställe hon ska tillbaka till av olika orsaker.


Postat med Alternativ.nu´s app

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #13 skrivet: 10 sep-17 kl 21:25 »
Det behöver inte alls vara så att hon blev tagen för tidigt från sin mamma, händer att dom gör så ändå. En del småbarn älskar ju sin tutte än fast dom ammats både länge och väl... Det är kanske samma sak. Hon tuttar för att det är mysigt. Om kattmamman inte vill bli tuttad på så går hon helt enkelt iväg, så kan ni också göra om ni orkar. Det är inte heller farligt att flytta henne någon decimeter då hon börjar tutta, kela istället och berömma.

Det gör vi. Ja, hon verkar må som hon bör annars. Sneppet mindre social än hanen kanske men knappt ens det.


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #14 skrivet: 10 sep-17 kl 21:27 »
Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #15 skrivet: 10 sep-17 kl 21:31 »
Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Tack! Såhär ser hon ut den lilla.


Postat med Alternativ.nu´s app

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #16 skrivet: 10 sep-17 kl 21:32 »
Nämen å så söt hon är!!! Hoppas så att allt går bra!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #17 skrivet: 11 sep-17 kl 11:14 »
Nämen å så söt hon är!!! Hoppas så att allt går bra!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

[emoji5]hehe ja hon är underbar.


Postat med Alternativ.nu´s app

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Kattunge tuttar frenetiskt
« Svar #18 skrivet: 13 sep-17 kl 18:00 »
Ja, hon är en riktig sötnos. Lycka till med henne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser