Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med vasslen?  (läst 37420 gånger)

Fancyfia

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
Vad göra med vasslen?
« skrivet: 16 feb-07 kl 20:13 »
Jo jag har fått dille på att göra egna färskostar av filmjölk och gräddfil. Är det någon som har recept så vore det spännande.  
Men min fråga är. Kan jag göra något av all vasle som blir kvar? Känns som att man bör kunna använda det till något? Eller?... 'Förmodar att det går till bakning, men har inte använt det i bak. Är det någon som har ideer?

Gjorde en med färsk koriander igår. Fantastiskt god...


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Vad göra med vasslen?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-07 kl 22:27 »
Om du har så mycket kan du koka messmör. Det behövs massor för att det ska löna sig. Och till brödbak är det bra med vassle. Dessutom ska det vara nyttigt att dricka. Säljs i hälsokosten.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad göra med vasslen?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-07 kl 22:47 »
Nja inte på vassle från fil och gräddfil. Blir inte bra. Den vasslen man kokar mese på ska vara från mjölk koagulerad med löpe. Tar en halv dag och det går mkt. ved till spisen. Fast kul är det. Och gott blir det.

Men bak på syrad vassle blir fint. Speciellt kardemummabullar :) Och så kan man passa på att starta en jäsning efter vissa mjölksyrerecept. Hönsen blir också glada för gröpe uppblött i vassle.

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Vad göra med vasslen?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 02:15 »
Vassle funkar ju finfint att baka det mesta på, kanelbullar o vanligt matbröd av alla de sorter!
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Fancyfia

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
Re:Vad göra med vasslen?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 08:18 »
Ja då är det ju t.o.m motiverat att göra mer ostar. Kan man frysa in ostarna kanske?
Å det där med att dricka vassle känns konstigt. Men nu måste jag ju smaka på det. Hur hemskt kan det vara ???

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Vad göra med vasslen?
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 13:24 »
Hej!
Här i Dalarna gör man sk. "småost" som är ett slags färskost, vasslan efter den är sur, men jag har testat att koka messmör på den och jag tycker varje fall att det blir riktigt gott! (man får vänja sig vid den syrliga smaken) Även att göra mesost funkar bra (om inte bättre). Jag tycker det är en ganska lagom sats att koka på 6-8l vassla, då får man ca 200-300g messmör.

kmamma

  • Gäst
Re:Vad göra med vasslen?
« Svar #6 skrivet: 24 feb-07 kl 20:37 »
kolla lanken www.westonaprice.org

Jag anvander ofta vassle till att lagga gryn och legymer i blot innan de tillagas. Detta hjalper bryta ner fytat-syra och andra hemska substanser i holjet. Man kan ocksa anvanda det till "lacto-fermentation". Du hittar manga sana recept pa ovan hemsida, samt i boken "Nourishing Traditions" av Sally Fallon.

Josefina.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-08 kl 00:36 »
Väcker liv i den här tråden igen.

Idag har jag gjort mjukost enligt principen att värma fil tills den skär sig och låta rinna av. Nu har jag ca 6 dl vassle. Är nyfiken på vad den kan användas till, förutom att koka messmör och baka bröd på. Någon som använder den till något annat?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-08 kl 10:42 »
umärkt grisfoder
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-08 kl 20:34 »
umärkt grisfoder

Men om man nu inte har någon gris? Katterna var inte det minsta intresserade...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ninna b

  • Gäst
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-08 kl 22:31 »
Ricotta, kanske...

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #11 skrivet: 09 maj-08 kl 22:35 »
Kan man göra det av vassle ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #12 skrivet: 09 maj-08 kl 22:55 »
Av vasslen från ostproduktion kan du göra ricotta. Vet ej när det runnit av fil. Vill inte hunden ha? Vad är det för mjölk? Några av nina getter dricker vassle med glädje men jag låter dem inte få några större mängder.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #13 skrivet: 10 maj-08 kl 14:35 »
Av vasslen från ostproduktion kan du göra ricotta. Vet ej när det runnit av fil. Vill inte hunden ha? Vad är det för mjölk? Några av nina getter dricker vassle med glädje men jag låter dem inte få några större mängder.

Har ingen vovve eller några getter, tyvärr. Är lägenhetsbo som bara tänkte försöka göra egen ost istället för å köpa. Har enligt recept från Alternativ värmt ekofil tills den skurit sig och låtit rinna av. Känns synd att bara kasta bort all vassle som det ger... Den jag har just nu får nog åka ner i avloppet och så får jag planera brödbak till nästa ostomgång.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #14 skrivet: 19 jun-08 kl 00:01 »
Någon som har tips på hur man gör riktigt mjukt och fint messmör
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-08 kl 08:24 »
Man har i en skvätt grädde. Sen finns det två sätt att undvika att det kristalliserar. Antingen så ställer man den på ett ställe där den får stå HELT still. Man får alltså inte ens gå på golvet bredvid så det blir vibrationer. Det andra är att röra det hela tiden medans det svalnar.

Om du går in på norsk gardsost's sida http://www.gardsost.no/ och klickar dig till butikken. Där hittar du gamla nummer av Gardsosten. Beställ hem specialnummret "Bladet GardsOsten 2/2002, "Liten Handbok i ystning"" Där finns det flera goda råd ang. äldre mjölkhushållning. Mejerska Helga Molde skrev den ursprungligen 1943 och det är mkt. i den som fungerar fint i hushållet.

orkidea

  • Gäst
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #16 skrivet: 02 jul-08 kl 23:02 »
Väcker liv i den här tråden igen.

Idag har jag gjort mjukost enligt principen att värma fil tills den skär sig och låta rinna av. Nu har jag ca 6 dl vassle. Är nyfiken på vad den kan användas till, förutom att koka messmör och baka bröd på. Någon som använder den till något annat?

Oj det lät gott. Smaksätter du den med något?//orkidea

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #17 skrivet: 03 jul-08 kl 15:49 »
Oj det lät gott. Smaksätter du den med något?//orkidea

Ja, lite olika. Det blir ganska mycket av denna sats, sådär 3 dl. Först och främst så måste man salta rätt så generöst, färskosten är annars ganska söt. Brukar dela den i två delar och köra en "naturell" och en smaksatt. Paprikapulver+chili är gott. Eller vitlök, eller färska örtkryddor. Det är bara att prova sig fram.

PS Osten blir ganska "grynig" och lite svår att få att ligga kvar på mackan. Har kommit på att det blir alldeles perfekt om man kör ihop Creme Fraiche+avrunnen ostmassa med stavmixern.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #18 skrivet: 05 jul-09 kl 14:01 »
Dessutom ska det vara nyttigt att dricka. Säljs i hälsokosten.

Dricker man vasslen  som den är eller tillsätts något? Vad exakt är den bra att dricka för? kan vara bra att vara laddad med argument...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #19 skrivet: 09 jul-09 kl 17:06 »
Det som säljs under namnet "Molkosan" i hälsokosten är väl koncentrerad vassle? Den lär vara bra för immunförsvaret, samt bakteriedödande, om jag minns rätt. Beroende på vilken sorts osttillverkning vasslen kommer ifrån kan den ge ett bra proteintillskott.

Man kan göra ricotta av vassle, men det rekommenderas inte då man har gjort färskost, för då ska det inte finnas tillräckligt med protein kvar, har jag läst någonstans. Vi har dock testat, och det gick utmärkt, även om det inte blev den godaste ricotta jag smakat (fast absolut god nog att testa). Däremot var det lögn att få ut någon ricotta när vi gjort fetaost. Vi fick en matsked från 10l vassle ::) Ricottareceptet vi använde finns på Fias Co Farm.

Jag har också hört att vassle ska vara särskilt bra att baka knäckebröd på. Någon som testat?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser