Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Råd om ankhållning  (läst 1271 gånger)

Råd om ankhållning
« skrivet: 29 mar-20 kl 19:02 »
Hej på er!
Jag har gått i anktankar ett tag nu och kommit fram till att det är svensk gul anka jag vill skaffa.

Jag håller nu på att planera inför att fixa inhägnad för nattetid och behöver lite råd.

Vi bor på en stor avskild gård med en bäck samt en stor damm bara 100 m från huset som jag tänkt att de kan bada i.

Planen är att skaffa en hane och 2-3 honor.

Mina frågor är:

1: Räcker det med den dammen 100 m från deras inhägnad som vatten att leka i eller behöver jag ha någon form av mindre damm i deras inhägnad? Och hur stor måste den dammen vara i så fall?

2: Hur stor bör deras inhägnad ute för natten vara? Och behöver jag även ha tak/nättak på?

3: Tanken är att de ska få ha en box inne i ladugården som de kan gå in och ut genom ett hål i väggen. Något särskilt jag bör tänka på i deras hus?

4: Grannen har katt som brukar hitta sig hit och in i ladugården ibland. Är det något jag bör oroa mig över?

4: Vad är optimalt standardfoder och vart inhandlar jag de smartast?

5: Andra råd, tipps och trix inför mina nya gäster.

6: Har ni bild på er inhägnad så får ni gärna skicka för inspiration.

Tack för att ni tar er tid att svara😊

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Råd om ankhållning
« Svar #1 skrivet: 30 mar-20 kl 09:01 »
Hej!
Mina svar handlar om vad jag lärt mig av våra myskankor, så allt kanske inte är 100% lika med gula ankor.

1: Det är inte säkert att ankorna kommer känna sig trygga med att gå så långt som 100 m till din damm, här går de sällan längre än 40-50 m. Du bör alltså ha en damm i ankgården också. Hur stor? Gör så stor damm ni kan och har plats för! Ankor smutsar ner vattnet nåt horribelt, så någon typ av tömningsmöjlighet är vettigt. Vi har ett 110 mm avloppsrör i botten på vår lilla gjutna damm.
2: Ankor bör vara inne i ett hus på nätterna, deras utegård är bara för dagbruk.
3: Strö inne med t ex halm, spån kan de få i ögonen. Är det ett ouppvärmt utrymme får du fundera på hur du ska ordna dricksvatten åt dem när det är minusgrader.
4: Jag tror mer det är katten som behöver passa sig...
Stora hundar är värre, samt de vilda rovdjuren som rävar.
5: Mina ankor får samma mat som hönsen. Jag köper det var som helst utom Gr*nngården, där är det så förgjordat dyrt.
6: Läs på! Lanthönsklubben (som jag utgår från att du är med i) har gett ut små faktaböcker. Dessutom var det en serie om ankskötsel i tidningen Åter. Det finns också både nya och gamla böcker om fjäderfäskötsel, de gamla är roliga att läsa för att få idéer som idag är bortglömda.
7: Här finns ingen ankgård, ska se om jag kan leta upp någon bild på vår lilla damm.
(Det var två stycken fråga 4, så därför blev det ett svar för mycket  ;) .)

Lycka till, återkom gärna med följdfrågor 🐤!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser