Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Termometer  (läst 1437 gånger)

sisus

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
Termometer
« skrivet: 28 mar-20 kl 20:03 »
Jag vill ha en extern termometer till min äggkläckningsmaskin då jag inte liter på den befintliga. Jag vill ha en som visar tiondelar och är mer exakt än stektermometer. Utomhus termometrar liter jag inte på då det inte är gjorda för att mäta exakt på tiondelen. Generellt brukar mätutrustning som mäter kring ett mindre spann vara mer exakta så i detta fallet en runt 37 grader. 
I nuläget använder jag denna maskin: https://www.sagro.se/sv/artiklar/aggklackningsmaskin-24-agg.html?gclid=Cj0KCQjw6_vzBRCIARIsAOs54z4AUxjse6llunXR3O0Mcx5Mvy4roOwPwWnHfDQWUy29K44Izs2Gz74aAuRSEALw_wcB

Men den varierar för mycket i temperatur.
Om det är någon som har liknande erfarenheter av denna maskin och hellre ger mig ett tips på annan åtgärd än en extra termometer så kan det också vara intressant.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Termometer
« Svar #1 skrivet: 28 mar-20 kl 21:51 »
Febertermometrar är ju rätt exakta. Men jag tycker de här duger, och så får man med fuktigheten också https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/inom-ochutomhustermometer/on-termometer-10-vit/1004713.16144/

Jag köpte ett par och ställde dem bredvid ett par andra termometrar/hygrometrar för att se så ingen visade för mycket fel. Sedan placerade jag dem på olika ställen i kläckaren. Överraskande ojämn temp i den och varken fuktighet eller temp stämde med den inställda som visades på displayen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Termometer
« Svar #2 skrivet: 29 mar-20 kl 09:29 »
En termometer med lös givare eller t ex en febertermometer kan ju kollas noggrannt genom att man mäter temperaturen på issörja och förvissar sig om att den visar exakt 0. Lämpligt med 10-20 % ren snö eller finkrossad is och resten kallvatten, ha sörjan i en termos och rör om ordentligt innan mätning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Termometer
« Svar #3 skrivet: 29 mar-20 kl 11:21 »
Oftast så mäter inte febertermometrar i intervallet kring nollan, och så blir det ju bara en enpunktskalibrering.

Skulle säga att det är så mycket svaj i kläckarna vad gäller temperatur och fuktighet att det gott räcker med vanliga inomhustermometrar och hygrometrar, men att man måste försäkra sig om att det inte är ett måndagsexemplar man har. Så 3 eller fler så du kan se om det är troligt att de visar rätt, och ta gärna med en febertermometer i testen eftersom den är mer exakt i aktuellt mätområde.

sisus

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Termometer
« Svar #4 skrivet: 29 mar-20 kl 13:10 »
När jag läste era svar så kom jag på att man kan ta tempen på sig själv för att därefter mäta med en utomhus termometer. Sen är det ju bara att notera skillnaden. Det tycker jag är det smidigaste setet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Termometer
« Svar #5 skrivet: 29 mar-20 kl 14:10 »
Det är bättre att du mäter samtidigt i en termos med 37-gradigt vatten. Samtidigt är bäst för att vara säker. Och så ser du alla så att du vet att de stannat.

Kan ju vara lite komiskt annars att göra det på sig själv. Eller på någon annan. - Ursäkta, men jag skulle behöva kalibrera de här termometrarna... ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser