Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel fråga...  (läst 21321 gånger)

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
Stängsel fråga...
« skrivet: 26 feb-13 kl 20:42 »


Jag ska börja bygga en haga åt mina nya getter.

Jag ska göra två hagar en av fårstängsel en med eltråd.

Hur lång avstånd har ni mellan stolparna.

Fårstaket nät
eller
eltråd



jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Stängsel fråga...
« Svar #1 skrivet: 26 feb-13 kl 21:09 »
med fårstängsel brukade vi ha 4-5 meter, betor ju lite på terrängen också...

samma med eltråd.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Broberg

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #2 skrivet: 26 feb-13 kl 21:14 »




Hur lång avstånd har ni mellan stolparna.


Ca 3,5 meter. Hellre 3 än 4 när det gäller till nät. Kraftiga stolpar och rejäla hörn till nät, så det går att spänna ordentligt. Till eltrådar går det bra med klenare, förutom till hörn där det helst ska vara rejäla grejer.
En del sätter eltråd på grövre stolpar och har längre avstånd emellan. Jag tycker det är bättre att i så fall välja klenare och ha tätt. Speciellt om det rör sig om kuperad terräng och inte helt platt vall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #3 skrivet: 26 feb-13 kl 21:21 »
Du verkar inte vara inne på någon form av fleinät, så detta är nog onödigt, men för säkerhets skull:  Elstängsel med nät och stolpar i ett är praktiskt, men det ska var modellen med styva plaststag som håller eltrådarna på rätt avstånd.  Inte samma material som i eltrådarna, då kan djuren trassla in sig och plågas ihjäl.  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #4 skrivet: 26 feb-13 kl 21:24 »
Är det plan mark och man har möjlighet att spänna eltråden ( iof förutsatt stt det är blanktråd och inte band eller rep) så kan man nog gs 5-6 meter mellsn stolpen.  Men som sagt då behövr man ha rejäla ändstolp och hörnstolp så att man kan spänna upp ordentligt.

Kolla igenom de instruktioner som finns flr rovdjursstängsel, finnd flr både nät och tråd, så får man bra tips på hur msn bygger ett rejält och hållbart stängsel. Man tjänar både tid, pengar och gråa hår på att bygga sådana stängsel ftån början. .

 

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Stängsel fråga...
« Svar #5 skrivet: 26 feb-13 kl 21:31 »
Det där är både ock om du frågar mig. kälen brukar trycka upp stolparna så trådarna hänger i alla fall (där jag bor)
så varje vår brukade vi få gå ock slå ned dem igen ock spänna om trådarna.

sen måste man ju hålla rent under så inte gräset tjuvar effekt. men djuren brukar vara bra på att äta rent under. brukar vara bakom som det ligger på istället, särskilt om det är en slänt.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Broberg

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #6 skrivet: 26 feb-13 kl 21:47 »
Fjädrar av nedanstående typ ska det vara i eltrådsstängsel. Rejält, fast lagom spända. Utan fjädrar kommer det att hänga hur mycket man än spänner, efter ett tag. Dessutom är det väldigt lätt att efterspänna vid såna fjädrar, tillsammans med en medhjälpare.

http://se.lgprodukter.se/product.html/lg-fjadern?category_id=80

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Stängsel fråga...
« Svar #7 skrivet: 26 feb-13 kl 22:08 »
Den fjädern Lopt skriver länk till funkar bara  på klena trådar .
Använd hellre Ht tråd och någon sånn här fjäder , om du ska bygga permanent stängsel.
http://se.lgprodukter.se/product.html/rostfri-fjader-for-high-tensile-trad?category_id=80
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #8 skrivet: 26 feb-13 kl 22:23 »
Fjädrar av nedanstående typ ska det vara i eltrådsstängsel. Rejält, fast lagom spända. Utan fjädrar kommer det att hänga hur mycket man än spänner, efter ett tag. Dessutom är det väldigt lätt att efterspänna vid såna fjädrar, tillsammans med en medhjälpare.

http://se.lgprodukter.se/product.html/lg-fjadern?category_id=80



Jag använder en liknande typ av fjädrar (egentligen ingångshandtagsfjädrar av långa modellen) och dragit blanktråd genom hållarna i stolpen så att tråden kan glida. Har en fjäder i varje ände av tråden, i hörnen. Funkar bra tycker jag. Min användning är dock för att hålla rådjur och hjortar ute från syrener, bärbuskar och trädplantor.  ;D  Jo, just det, jag har nog snarare 6 m mellan trästolparna som är rejält nedslagna i backen.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 22:28 »
Den fjädern Lopt skriver länk till funkar bara  på klena trådar .
Använd hellre Ht tråd och någon sånn här fjäder , om du ska bygga permanent stängsel.
http://se.lgprodukter.se/product.html/rostfri-fjader-for-high-tensile-trad?category_id=80



Den funkar på 2,5-tråd, vilken jag använder. Blir fjädern för hårt belastad ger den sig och blir uttöjd, vilket jag tycker är en fördel.

En fjäder av den typen alltså, just av den handlaren har jag inte köpt någon.

_____________


Fel, det är bara 2-mm, jag har.
« Senast ändrad: 26 feb-13 kl 22:46 av Lopt »

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #10 skrivet: 27 feb-13 kl 15:10 »
Hur blir det med vajer tråden nån som använder den eller varför inte. Den där andra fjädern liknar de man har till förtöjning till båtar. Är det sånn eller är de mindre men samma konstruktion.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #11 skrivet: 27 feb-13 kl 17:12 »


Vilka toppen svar jag får från er, även på ider jag inte ha tänkte på.  ;D

Jag har flyttat till ett nytt stället. Ska skaffa getter åter igen.  ;D :D

Vinterhagen tänkte jag ha rejäla trästolpar med fårnät. Kanske en tråd längst upp, ej säker på detta än. (för o nackdelar med denna ide)??? 

Man är livrädd för att dom ska fastna i tråd eller nät med sina horn.  :P

Jag bor i Norrland på vintern får vi några meter snö.  :-\ Själv vinterhagen är bara att glömma gällande tråd o svaga stolpar.
Man måste tänka minst över en meter snö. Denna hagen komma stå i skogen med öppen mark.

Andra hagen är sommar hagen som man komma flytta till höger o vänster efter betet.
Har bara haft sommar hagar innan. Vita plaststolpar o tråd då.
 
Kom gärna med mera ider eller erfarenheter.
Har ni råkat ut för något man bort ha i baktanken....






Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängselfråga...
« Svar #12 skrivet: 27 feb-13 kl 17:24 »
Om du ska flytta stängslet ofta (bra för parasitbekämpningen, s k beteshygien), så är Flexinet absolut något att titta på.  Det finns olika höjd, olika modeller.  Den billigaste är den som är farligast.  Självklart måste det vara sträckt ändå.

Det är jobbigt att komma fram med detta stängsel i kuperad terräng med stenar och kvistar.  Inget för ostädade hyggen alltså!

Lycka Till!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 16:54 »
Vi har några getter på gång och behöver stängsla om hagen som består av taggtråd i nuläget. Vi väntar på leverans av 180 cm ekstolpar och vill nog helst använda nät eftersom vi tycker det ser mycket trevligare ut än elstängsel. Vi tänker oss nät på ca 120 cm med så små maskor som möjligt nedtill. Har inte hittat det perfekta ännu... Vi tänker oss att man ockås skulle kunna komplettera med en eltråd (ståltråd 1,5-2,5mm) lång ned och en högt upp, om nätet inte verkar tillräckligt och om risken för rovdjursangrepp ökar. Har ev spottat en varg i byn för ett år sedan, men det kniper jag tyst med - en vill ju inte riskera att jägarlobbyn får nys om det... Så har vi tänkt lösa det. Och det efter mycket läsning på nätet både här och andra sidor om får- och getstängsel.

Den stora frågan är dock hur man kommer över själva nätet så billigt som möjligt? Begagnat är inget alternativ, det är för mycket besvär att leta, 90-100 cm vanligt fårnät hade man kanske kunna satsa på beg då det ju finns oändliga mängder av, men de här lite högre näten med små maskor verkar besvärligare. Vi behöver dessutom flera hundra meter... Någon som har tips på ett nät som skulle passa med våra önskemål vore mer än tacksamt! Och om det finns tips om var man hittar det prisvärt, ännu tacksammare!!! LG verkar väl vettiga när det kommer till eltrådar och så, men näten tycker jag känns lite dyra. Men det kanske bara är att bita i det sk sura äpplet...

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #14 skrivet: 28 feb-13 kl 17:01 »
Jag är i samma sits, vill inte ha el så jag behöver ett rejält nät o gärna billigt. Vi har kollat på detta: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=159
Ett 148 cm högt viltstängsel med tätare trådar nedtill. Är det nån som vet hur brett mellan stolparna man kan ha till sånt nät?

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #15 skrivet: 28 feb-13 kl 19:55 »
Här är en jag hittat! http://www.nimaab.se/se/art/farstangsel.php Framgår dock inte helt hur tätt det är mellan trådarna horisontellt...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #16 skrivet: 28 feb-13 kl 21:25 »
120 cm?  Nog hoppar både lo och varg högre än så i sitt dagliga liv?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #17 skrivet: 28 feb-13 kl 21:41 »
120 cm?  Nog hoppar både lo och varg högre än så i sitt dagliga liv?

110 cm är rovdjursstängsel.. Skyddar bra mot varg mindre bra mot lo.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #18 skrivet: 01 mar-13 kl 02:04 »
Hur högt hoppar en schäfer?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #19 skrivet: 01 mar-13 kl 15:43 »
Hej Myrka och välkommen till gettavlan :D !
Enda nackdelen med en fast vinterhage är att det lär blir ett parasitnäste på marken.
Din sommarhage kan du ordna enkelt med 3 eltrådar på trästolp (har du rovdjur i närheten får du antingen satsa på fler trådar eller ta in dina hornmonster på nätterna). Om vi tänker oss att du har en stor hage alternativt en vall som ska efterbetas, kan du sätta ett permanent stängsel runt ytterkanterna och sedan ha dina gamla flyttbara plaststolpar och elband att sätta upp för att dela den stora hagen i mindre bitar, så du kan flytta getterna när det är nerbetat. Är det nu en vall de ska få beta är det oxå bra att där inte finns några permanenta stängsellösningar på vallen som är i vägen för körning med traktor.

OL, jag vet inte var i Småland du bor, men om det är inom rimligt avstånd kan jag tipsa om en liten foderhandlare strax utanför Lammhult som säljer bra grejer till schyssta priser.

Oavsett hur en väljer att stängsla ska en komma ihåg att getter tar ingen skit! Det som finns innanför stängslet ska vara gott och intressant ut getperspektiv, och de ska trivas med varandra i gruppen - då går de kvar i sina hagar :) .
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 17:09 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser