Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel fråga...  (läst 21313 gånger)

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
Stängsel fråga...
« skrivet: 26 feb-13 kl 20:42 »


Jag ska börja bygga en haga åt mina nya getter.

Jag ska göra två hagar en av fårstängsel en med eltråd.

Hur lång avstånd har ni mellan stolparna.

Fårstaket nät
eller
eltråd



jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Stängsel fråga...
« Svar #1 skrivet: 26 feb-13 kl 21:09 »
med fårstängsel brukade vi ha 4-5 meter, betor ju lite på terrängen också...

samma med eltråd.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Broberg

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #2 skrivet: 26 feb-13 kl 21:14 »




Hur lång avstånd har ni mellan stolparna.


Ca 3,5 meter. Hellre 3 än 4 när det gäller till nät. Kraftiga stolpar och rejäla hörn till nät, så det går att spänna ordentligt. Till eltrådar går det bra med klenare, förutom till hörn där det helst ska vara rejäla grejer.
En del sätter eltråd på grövre stolpar och har längre avstånd emellan. Jag tycker det är bättre att i så fall välja klenare och ha tätt. Speciellt om det rör sig om kuperad terräng och inte helt platt vall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #3 skrivet: 26 feb-13 kl 21:21 »
Du verkar inte vara inne på någon form av fleinät, så detta är nog onödigt, men för säkerhets skull:  Elstängsel med nät och stolpar i ett är praktiskt, men det ska var modellen med styva plaststag som håller eltrådarna på rätt avstånd.  Inte samma material som i eltrådarna, då kan djuren trassla in sig och plågas ihjäl.  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #4 skrivet: 26 feb-13 kl 21:24 »
Är det plan mark och man har möjlighet att spänna eltråden ( iof förutsatt stt det är blanktråd och inte band eller rep) så kan man nog gs 5-6 meter mellsn stolpen.  Men som sagt då behövr man ha rejäla ändstolp och hörnstolp så att man kan spänna upp ordentligt.

Kolla igenom de instruktioner som finns flr rovdjursstängsel, finnd flr både nät och tråd, så får man bra tips på hur msn bygger ett rejält och hållbart stängsel. Man tjänar både tid, pengar och gråa hår på att bygga sådana stängsel ftån början. .

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Stängsel fråga...
« Svar #5 skrivet: 26 feb-13 kl 21:31 »
Det där är både ock om du frågar mig. kälen brukar trycka upp stolparna så trådarna hänger i alla fall (där jag bor)
så varje vår brukade vi få gå ock slå ned dem igen ock spänna om trådarna.

sen måste man ju hålla rent under så inte gräset tjuvar effekt. men djuren brukar vara bra på att äta rent under. brukar vara bakom som det ligger på istället, särskilt om det är en slänt.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Broberg

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #6 skrivet: 26 feb-13 kl 21:47 »
Fjädrar av nedanstående typ ska det vara i eltrådsstängsel. Rejält, fast lagom spända. Utan fjädrar kommer det att hänga hur mycket man än spänner, efter ett tag. Dessutom är det väldigt lätt att efterspänna vid såna fjädrar, tillsammans med en medhjälpare.

http://se.lgprodukter.se/product.html/lg-fjadern?category_id=80

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Stängsel fråga...
« Svar #7 skrivet: 26 feb-13 kl 22:08 »
Den fjädern Lopt skriver länk till funkar bara  på klena trådar .
Använd hellre Ht tråd och någon sånn här fjäder , om du ska bygga permanent stängsel.
http://se.lgprodukter.se/product.html/rostfri-fjader-for-high-tensile-trad?category_id=80
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #8 skrivet: 26 feb-13 kl 22:23 »
Fjädrar av nedanstående typ ska det vara i eltrådsstängsel. Rejält, fast lagom spända. Utan fjädrar kommer det att hänga hur mycket man än spänner, efter ett tag. Dessutom är det väldigt lätt att efterspänna vid såna fjädrar, tillsammans med en medhjälpare.

http://se.lgprodukter.se/product.html/lg-fjadern?category_id=80



Jag använder en liknande typ av fjädrar (egentligen ingångshandtagsfjädrar av långa modellen) och dragit blanktråd genom hållarna i stolpen så att tråden kan glida. Har en fjäder i varje ände av tråden, i hörnen. Funkar bra tycker jag. Min användning är dock för att hålla rådjur och hjortar ute från syrener, bärbuskar och trädplantor.  ;D  Jo, just det, jag har nog snarare 6 m mellan trästolparna som är rejält nedslagna i backen.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 22:28 »
Den fjädern Lopt skriver länk till funkar bara  på klena trådar .
Använd hellre Ht tråd och någon sånn här fjäder , om du ska bygga permanent stängsel.
http://se.lgprodukter.se/product.html/rostfri-fjader-for-high-tensile-trad?category_id=80



Den funkar på 2,5-tråd, vilken jag använder. Blir fjädern för hårt belastad ger den sig och blir uttöjd, vilket jag tycker är en fördel.

En fjäder av den typen alltså, just av den handlaren har jag inte köpt någon.

_____________


Fel, det är bara 2-mm, jag har.
« Senast ändrad: 26 feb-13 kl 22:46 av Lopt »

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #10 skrivet: 27 feb-13 kl 15:10 »
Hur blir det med vajer tråden nån som använder den eller varför inte. Den där andra fjädern liknar de man har till förtöjning till båtar. Är det sånn eller är de mindre men samma konstruktion.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #11 skrivet: 27 feb-13 kl 17:12 »


Vilka toppen svar jag får från er, även på ider jag inte ha tänkte på.  ;D

Jag har flyttat till ett nytt stället. Ska skaffa getter åter igen.  ;D :D

Vinterhagen tänkte jag ha rejäla trästolpar med fårnät. Kanske en tråd längst upp, ej säker på detta än. (för o nackdelar med denna ide)??? 

Man är livrädd för att dom ska fastna i tråd eller nät med sina horn.  :P

Jag bor i Norrland på vintern får vi några meter snö.  :-\ Själv vinterhagen är bara att glömma gällande tråd o svaga stolpar.
Man måste tänka minst över en meter snö. Denna hagen komma stå i skogen med öppen mark.

Andra hagen är sommar hagen som man komma flytta till höger o vänster efter betet.
Har bara haft sommar hagar innan. Vita plaststolpar o tråd då.
 
Kom gärna med mera ider eller erfarenheter.
Har ni råkat ut för något man bort ha i baktanken....






Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängselfråga...
« Svar #12 skrivet: 27 feb-13 kl 17:24 »
Om du ska flytta stängslet ofta (bra för parasitbekämpningen, s k beteshygien), så är Flexinet absolut något att titta på.  Det finns olika höjd, olika modeller.  Den billigaste är den som är farligast.  Självklart måste det vara sträckt ändå.

Det är jobbigt att komma fram med detta stängsel i kuperad terräng med stenar och kvistar.  Inget för ostädade hyggen alltså!

Lycka Till!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 16:54 »
Vi har några getter på gång och behöver stängsla om hagen som består av taggtråd i nuläget. Vi väntar på leverans av 180 cm ekstolpar och vill nog helst använda nät eftersom vi tycker det ser mycket trevligare ut än elstängsel. Vi tänker oss nät på ca 120 cm med så små maskor som möjligt nedtill. Har inte hittat det perfekta ännu... Vi tänker oss att man ockås skulle kunna komplettera med en eltråd (ståltråd 1,5-2,5mm) lång ned och en högt upp, om nätet inte verkar tillräckligt och om risken för rovdjursangrepp ökar. Har ev spottat en varg i byn för ett år sedan, men det kniper jag tyst med - en vill ju inte riskera att jägarlobbyn får nys om det... Så har vi tänkt lösa det. Och det efter mycket läsning på nätet både här och andra sidor om får- och getstängsel.

Den stora frågan är dock hur man kommer över själva nätet så billigt som möjligt? Begagnat är inget alternativ, det är för mycket besvär att leta, 90-100 cm vanligt fårnät hade man kanske kunna satsa på beg då det ju finns oändliga mängder av, men de här lite högre näten med små maskor verkar besvärligare. Vi behöver dessutom flera hundra meter... Någon som har tips på ett nät som skulle passa med våra önskemål vore mer än tacksamt! Och om det finns tips om var man hittar det prisvärt, ännu tacksammare!!! LG verkar väl vettiga när det kommer till eltrådar och så, men näten tycker jag känns lite dyra. Men det kanske bara är att bita i det sk sura äpplet...

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #14 skrivet: 28 feb-13 kl 17:01 »
Jag är i samma sits, vill inte ha el så jag behöver ett rejält nät o gärna billigt. Vi har kollat på detta: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=159
Ett 148 cm högt viltstängsel med tätare trådar nedtill. Är det nån som vet hur brett mellan stolparna man kan ha till sånt nät?

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #15 skrivet: 28 feb-13 kl 19:55 »
Här är en jag hittat! http://www.nimaab.se/se/art/farstangsel.php Framgår dock inte helt hur tätt det är mellan trådarna horisontellt...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #16 skrivet: 28 feb-13 kl 21:25 »
120 cm?  Nog hoppar både lo och varg högre än så i sitt dagliga liv?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #17 skrivet: 28 feb-13 kl 21:41 »
120 cm?  Nog hoppar både lo och varg högre än så i sitt dagliga liv?

110 cm är rovdjursstängsel.. Skyddar bra mot varg mindre bra mot lo.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #18 skrivet: 01 mar-13 kl 02:04 »
Hur högt hoppar en schäfer?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #19 skrivet: 01 mar-13 kl 15:43 »
Hej Myrka och välkommen till gettavlan :D !
Enda nackdelen med en fast vinterhage är att det lär blir ett parasitnäste på marken.
Din sommarhage kan du ordna enkelt med 3 eltrådar på trästolp (har du rovdjur i närheten får du antingen satsa på fler trådar eller ta in dina hornmonster på nätterna). Om vi tänker oss att du har en stor hage alternativt en vall som ska efterbetas, kan du sätta ett permanent stängsel runt ytterkanterna och sedan ha dina gamla flyttbara plaststolpar och elband att sätta upp för att dela den stora hagen i mindre bitar, så du kan flytta getterna när det är nerbetat. Är det nu en vall de ska få beta är det oxå bra att där inte finns några permanenta stängsellösningar på vallen som är i vägen för körning med traktor.

OL, jag vet inte var i Småland du bor, men om det är inom rimligt avstånd kan jag tipsa om en liten foderhandlare strax utanför Lammhult som säljer bra grejer till schyssta priser.

Oavsett hur en väljer att stängsla ska en komma ihåg att getter tar ingen skit! Det som finns innanför stängslet ska vara gott och intressant ut getperspektiv, och de ska trivas med varandra i gruppen - då går de kvar i sina hagar :) .
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 17:09 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #20 skrivet: 01 mar-13 kl 19:46 »


Hej igen!
 jo jag vet om parasitnäste. Om man nu börja med en vinterhage. Kan man bara ha dom där en vinter då, sen byta hagen för att sen byta tillbaka året där på eller måste de vara flera år mellan användning av hagar. Hur länge är parasiterna kvar i backen. ???
Sommar hagen komma flyttas runt.

Ja självklart tar jag in mina djur om nätterna. Jag vill ha en stadig hage där man kan ha dom om man åker bort eller för kvällen. Under dagarna  få dom va i sommarhagarna. Så de blir flytt på dom på morgon o kväll.

Hur fort tar parasiterna fäste på området.?
Hur länge ligger dom kvar i backen?
När kan man flytta tillbaka dom till en hage dom ha varit i innan.

Vad gör dessa parasiter mot getter om man strunt i o flytta dom? Nyfiken här bara.

Så som du säger skräptanten så får jag nog göra samma sak igen med dessa getterna. På mitt andra stället hade jag fårstängsel runt hela området sen hade jag mindre hage innanför med 2 el tråd. Detta var för hålla älgen utanför elstängsel, vill inte risker att dom förstörde hagen när man va på jobbet. Bra att du gav mig iden igen göra samma här. Turen man ha när man bor långt ute i skogen själv. De bara göra hagar till höger o vänster.

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #21 skrivet: 02 mar-13 kl 14:55 »
Vi bor precis i Lammhults omnejder kan man säga.

Vad gäller rovdjuren så ska det tydligen bli väldigt effektivt om man kombinerar nätet med eltrådar, 1 hög och en mycket låg på insidan. Om man jordar nätet så får de en ordentlig kyss om de klättrar över(varg, lo) eller gräver sig under (räv, lo?) eller trär sig genom maskorna (lo, räv och andra mindre rovdjur). De kan då i princip inte passera utan att ha kontakt med eltråd och jord samtidigt. Man kan ju i princip ha eltrådarna på utsidan också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #22 skrivet: 02 mar-13 kl 17:41 »
Jag ska inte skrämmas för hårt, Myrka, det är ju inte ens säkert att de tänkta getterna eller andra djur som betat marken innan har några inälvsparasiter att sprida. Men har de det blir det ju en himla massa parasitägg utbajsade över marken kontinuerligt under typ 6 månaders tid varje år. Somliga otäckingar dör tämligen fort, andra överlever t o m hårt vinterklimat. De är förstås ett skydd för getterna om de under vintern inte äter direkt från marken, utan från en höhäck eller krubba eller så - som de (vuxna eller killingar) inte kommer åt att kliva upp och skita i ;) . En veterinär kan hjälpa dig att ta ett träckprov och skicka för analys, och sedan vid behov skriva ut rätt avmaskningspreparat mot just den/de parasiter som finns i din besättning.
Tänker du dig att ha endast en vinterhage är det bra att inte låta getterna beta den hagen alls under sommaren (om det går att undvika) och gärna släppa dit ett annat djurslag istället. Förslagsvis en sort som inte får getternas eventuella inälvsparasiter.
Gör så många hagar du vill, endast fantasin, och om skaftet till stängselklubban går av, sätter gränser ;D !

Ska du ha någon typ av fårnät till getterna, OL, är det per automatik jordat eftersom du sätter det tätt mot marken för att killingarna inte ska krypa under :) . En låg eltråd på insidan förebygger killingrymningar, men sen är frågan hur möe krut en ska lägga på det? Killingarna går aldrig många meter ifrån morsan och sina kompisar, och så länge morsan är på rätt sida kommer småttingarna alltid tillbaka till hagen när de gått sina små promenader. En eltråd ovanför nätet kan dock vara bra för att hindra vuxna getter och bockar från att ta sig över.
Varg vet jag inte hur möe vi ska bekymra oss över i nuläget, lo är ett problem om de finns i närheten och då kan det vara befogat att bygga Alcatraz-stängsel. Räven kan bara ta småkillingar, så antingen får minisarna vara inne i lagården på nätterna eller gå ute med elnät dygnet om. Jag har hittills inte träffat en räv som forcerat ett elnät ens med smaskiga höns på insidan. (Bra priser på elnät hos den där handlaren i Lammhult oxå o:) )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #23 skrivet: 02 mar-13 kl 18:33 »

Tack för dina svar skräptanten.

Hjälper de att de är stora hagar så slipningen blir utsprid eller många små hagar man byter mellan.?
Marken jag ska använda har inga djur varit på dom senaste 100 åren. Ladugården rasade för 80 år sedan.
Skog har växt upp på åkern. Paradis för sly o sly mera skit sly. Små skogs gläntor här o där.
Jag tro inte de finns något parasit i marken just nu.
Men om getterna inte bär på något blir de inget då eller blir de automatisk ändå parasiter med tiden?
Vad händer med getter som går bara i en hage med parasiter?? avmagring som en katt .......eller.. ??? ???

De är bra ide bara ha vinter för vinter. Då är ju marken täck av snö dom äter från en häck. :-)
Tur man älskar att bygga hagar.

Vi har lite varg bor i renbeteslandet. Lokatt finns nån.

Jag lär nog bygga alcatraz gällande vinterhage på grund av mycket älg som förstör hagar.
Räven gillar hönsen mina så hönsgården är ett Alcatraz redan.



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #24 skrivet: 02 mar-13 kl 19:10 »
Jag har med egna ögon sett en rävunge smita in under elstängslet för att kolla priserna på restaurangen.  Men de vuxna getterna berättade för den att här är priset mycket högt!  Du blir mosad!  Så den gick ut igen.

  De flesta parasiter dör vid torkning, så hö kan du förmodligen ta i "vinterhagen".  En idé är att avmaska om det behövs, INNAN du släpper ut djuren så de kan skita på marken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stängsel fråga...
« Svar #25 skrivet: 02 mar-13 kl 19:41 »
Hur högt hoppar en schäfer?
De flesta schäfrar hoppar dåligt. Större jakthundar, som jämthundar, eller smäckrare bruks-/sällskapshundar hoppar högre. Min bordercolliekorsning hoppar minst 140 cm, det utan nämnvärd ansats och utan att det finns något att klänga/klättra på.

Det är en fördel både för att stänga djur inne och ute om det är svårt att se exakt hur högt stängslet är. Ingen brädkant eller liknande i överkant alltså. Men gärna något som syns lite mitt på stängslet, så att inte viltet så lätt springer rätt in i stängslet. Typ snitslar, men det äter kanske getterna upp  ???, eller något annat som gärna avviker i färg och rör sig i vinden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #26 skrivet: 03 mar-13 kl 10:48 »
Om getterna inte tror att schnitzlarna är förbjudna så låter de i regel bli sånt som inte smakar gott.  Och det gör inte plast, faktiskt.

  En border collie är förstås en bättre jämförelse än en schäfer.  Vi måste komma ihåg att alla vilda djur, växtätare såväl som rovdjur, är att likna vid mänskliga elitidrottare.  Så länge de är på topp, klarar de maten för dagen.  När de börjar förlora i kondis, så dukar de snart under, av svält eller av att bli uppätna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #27 skrivet: 03 mar-13 kl 10:53 »
Hade en bladrads för längesedan i schäfer stolek men som lätt forcera staket på 2.20cm.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Stängsel fråga...
« Svar #28 skrivet: 03 mar-13 kl 11:27 »
Hur högt hoppar en schäfer?
Från stillastående?
Ett tävlingsmoment inom IPO är väl att hoppa den höjd föraren väljer mellan 2 och 2,3 meter högt plank om jag minns rätt. Och då vet ju inte hunden vad som finns bakom.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #29 skrivet: 03 mar-13 kl 19:26 »
Då har vi lite perspektiv på hur högt stängsel som behövs för att verkligen skydda mot varg och lo.  En annan sak att de kanske inte vill äta inne i hagen, och har svårt att få bytet med sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #30 skrivet: 03 mar-13 kl 20:38 »
Jag läste om riktiga försök med riktiga lodjur. Det visade sig att det inte är viktigt att stängslet är väldigt högt, utan att det är väldigt lågt. :P Dvs att understa tråden sitter så lågt att lodjuren inte kan krypa under. De försökte i allmänhet inte hoppa över även om de i princip skulle kunnat.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Stängsel fråga...
« Svar #31 skrivet: 03 mar-13 kl 20:45 »
Jag läste om riktiga försök med riktiga lodjur. Det visade sig att det inte är viktigt att stängslet är väldigt högt, utan att det är väldigt lågt. :P Dvs att understa tråden sitter så lågt att lodjuren inte kan krypa under. De försökte i allmänhet inte hoppa över även om de i princip skulle kunnat.
Misstänker det är det samma med varg .

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #32 skrivet: 03 mar-13 kl 20:49 »
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32

Här har jag hämtat min info. Varg kan tydligen klättra över och därför ska man ha en eltråd högt upp också! Samt då en långt ner för att hindra de som gräver under. Någonstans har jag också läst (kanske var det på den här länken) att det funkar extra bra om man jordar fårnätet med jordspett, även om det i princip är jordat som det sitter så isolerar gräs och annat en hel del. Men vi har bara lo av de större rovdjuren och inte i närheten av byn. Så vi sätter bara nätstängsel nu och så får vi hoppas att det etablerar sig varg i området och när den dagen kommer så kompletterar vi med eltrådar!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #33 skrivet: 04 mar-13 kl 15:44 »
Myrka, du får gärna ta en semester söderöver och komma hit och bygga hagar! Tycker du om att riva taggtråd oxå :P ?
Det där jag skrev om att inte oroa sig för varg var mera riktat till medsmålänningen OL, för dig blir ju läget ett annat.
Själva betena du har lär vara parasitfria om inga djur gått där de senaste 100 åren (om vi räknar bort diverse vilda djur, men jag tror inte getter och vilt får samma parasiter). Är sedan dina getter oxå parasitfria är ju läget lugnt - för de läskiga små maskarna och äggen lever ju antingen inne i djurens kroppar eller ute i terrängen, och finns de inte på någotdera stället kan dina getter känna sig trygga. Getter har ett visst inbyggt skydd eftersom de ofta betar på hög höjd, och där finns i princip inga parasitägg. Därför är det bra att kunna betesväxla för att alltid kunna ge sina skäggiga vänner gott och friskt bete (eller god och frisk stödutfodring på vintern).
Många som får in parasiter och sjukdomar i sin getflock, köper in eländena. Och det är klart, jag kan inte påstå att jag kräver veterinärintyg eller parasitfritt träckprov varje gång jag köper in en ny bock, jag gör mest en okulär besiktning av djuret ifråga.

Intressant info om rovdjur! Att ha en eltråd ovanför fårnätet är bra ur getklättrarsynpunkt oxå. Att ha en låg eltråd på utsidan leder dock till en massa vändor med lie eller röjsåg för att hålla tråden gräsren så det inte tjuvjordar...eller ett fett elaggregat som bränner ihjäl gräset o:) ....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stängsel fråga...
« Svar #34 skrivet: 04 mar-13 kl 21:34 »
Rätta mig om jag har fel, men visst har rådjur i stor utsträckning samma parasiter som getter och i viss mån får?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
SV: Stängsel fråga...
« Svar #35 skrivet: 07 mar-13 kl 15:40 »
Såhär byggde vi stängsel åt våra getter i somras.
2 meter högt viltstängsel som vi hittade på Blocket. Förbaskat svårt att få upp och spänna
när det är begagnat, men vi är nöjda och getterna går säkra från vargarna som vi tydligen
har gått om här i Västerfärnebo.
Med vänlig hälsning
« Senast ändrad: 07 mar-13 kl 15:44 av hanzzon »

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #36 skrivet: 16 maj-13 kl 22:31 »
Fortsätter i denna tråden!

Nu är nätet till vår lilla hage uppe. 120 cm nät beställt via Lasses Foder utanför Lammhult. Har på sedvanligt vis satt upp det på insidan av stolparna och därav min fråga. Nu håller jag på att skruva upp isolatorerna till eltrådarna (vi kör på viltsäkra varianten direkt - getterna verkar klart nyfikna på stängslet utan el...). Eftersom nätet är på insidan så hamnar ju eltråden förhållandevis nära nätet. Finns det risk för överslag??? Det blir kanske 5 cm mellan eltråd och nät. I överkant har vi tänkt distansisolatorer, men det blir ju väldigt dyrt om en ska behöva ha det även nedtill... Jag har ingen erfarenhet av elstängsel så jag har svårt att bedöma om det blir en dålig konstruktion? Idéer???

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Stängsel fråga...
« Svar #37 skrivet: 17 maj-13 kl 20:51 »
Är jättenyfiken på vad du fick betala för nätet...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #38 skrivet: 17 maj-13 kl 23:06 »
13 kr/m, Vi beställde 600m.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #39 skrivet: 20 maj-13 kl 07:10 »
Nu är jag ingen expert alls. Men var försiktig. Det är marigt med staket och el. Getterna stoppar ut huvudet genom maskorna i staketen och då kan dom först få ut huvudet genom maskorna sen få en pärta och få panik när de fastnar i staketet. Är det 5 cm så blir det inte överslag.  men 5 cm är liten marginal.
Är elen för att stoppa villt från utsidan eller för att getterna ska stanna i hagen?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #40 skrivet: 20 maj-13 kl 07:32 »
Vet inte om detta gäller även på utsidan om ett stängsel, men ska en kombinera eltråd med exempelvis fårnät, och en har eltråden på "getsidan" om stängslet ska tråden sitta på distansisolatorer. Det ska vara minst 15 cm avstånd mellan fårnätet och eltråden.
Det är att rekommendera att ha en låg eltråd både på insidan (för att hindra killingarna från att krypa genom nätet) och du har redan tänkt dig att ha en låg eltråd på utsidan för att skrämma rovdjur. För egen del stängslar jag inte mot rovdjur, men var och en gör som di själva vill. Jag skyddar småkillingarna på andra sätt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #41 skrivet: 20 maj-13 kl 11:57 »
Har el nere på innsidan som jag har på när jag har små rymmare. Den sitter på distanser. Då tar elen innan de hinner sticka ut huvudet. Men min mardröm är att de tar sej ur hagen och försöker ta sej in och får panik när de i panik fastnar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

OL

  • Inlägg: 53
    • Småland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #42 skrivet: 23 maj-13 kl 20:40 »
Aha, så längre avstånd nere för att de inte ska hinna få ut huvudet innan elkyssen kommer... Om en är närvarande i hagen och noterar att alla får en kyss,  skulle en våga lita på att de sedan inte går nära elstängslet? Har haft elen på ett par timmar för ett par dagar sedan men getterna gick aldrig nära. Flasklammet gick emot några gånger och fattade ingenting för att tillslut drabbas av panik för att hon inte förstod varför hon fick en smäll utan att någon annan var i närheten då och då... Behöver justera min lösning med grindar lite, råkade själv få en omgång när en eltråd kom emot nätet på en av grindarna när jag öppnade... Den lilla hagen vi gjort hägnar in gårdsplanen så det är sammanlagt 4 grindar, 2 små och 2 stora som ska ha både nät och el och som ändå behöver vara någorlunda smidiga att öppna. Men jag har nog kommit på hur det ska lösas så nu ska det bara göras också, sen ska vi prova med elen på igen! Men jag måste säga att jag är mindre sugen på att byta de nedre isolatorerna till distans... I den här delen av hagen har vi inte heller satt någon tråd på utsidan, och har en nedre tråden på insidan nära nätet så tror jag inte det behövs ur rovdjurssynpunkt, de får liksom inte igenom hela huvudet ens innan de får en smäll... Så med den låga tråden på vanliga isolatorer skulle en spara både en massa dyra distansisolatorer men bara behöva 2/3 så mycket tråd som med 1 tråd uppe och 2 nere.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #43 skrivet: 24 maj-13 kl 07:34 »
Det är ett problem med att elen kommer i intervaller. de kan nosa 3ggr och inget händer sen kabom. Det är nog inte så lätt att fatta hur det hänger ihop på en gång. Mina har i alla fall provat flera gånger.
Det med grindar och el kan innebära att man får prova på in live hur det känns med elstaket. Jag skriker högre än getterna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Lisa G

  • Inlägg: 1
    • -
Hjälp med hörn
« Svar #44 skrivet: 08 jul-14 kl 10:55 »
Hur gör jag ett stabilt hörn i 90grader som ska hålla fårnät och tråd?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Stängsel fråga...
« Svar #45 skrivet: 10 jul-14 kl 16:54 »
Efter du slagit ner hörnstolpen slår du ner en stolpe i varje riktning snett ner i marken. Toppen på de två stolparna ska sluta bortanför hörnstolpen nära toppen.
Sedan sågar du av de sneda stolparn i vinkel med hörnstolpen, och en medhjälpare trycker in toppen av stolparna mot hörnstolpen medans du slår i ett par 4" spik för att fästa snedsträvorna i hörnstolpen.
På så vis behöver man inte så långa snedsträvor eller ha så tätt mellan stolparna vid hörn.
Hoppas det går att förstå.

masi

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Stängsel fråga...
« Svar #46 skrivet: 03 apr-18 kl 16:39 »
Hej! Jag planerar att skaffa getter och blir inte klok på vilket stängsel vi bör välja. Jag har läst på och sett att Tornado Titan är bästa sorten av fårstängsel för att hålla getter inne men en vän föreslår att jag använder elstängselnät istället. Någon annan sa att det var olagligt eftersom djuren då kan fastna och plågas ihjäl. En annan att de kan hoppa över två meter (!) och då blir ju allt liksom lönlöst  ;D. Någon som kan tipsa om vad de tycker funkar bäst? Vill helst inte ha getterna i odlingarna i sommar men dock gärna att de skall rensa upp lite i skogen åt oss. Tänker att Tornado Titan och bra tryckimpregnerade stolpar tillsammans med en eltråd kanske kan fungera.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stängsel fråga...
« Svar #47 skrivet: 04 apr-18 kl 09:18 »
Hej! Jag planerar att skaffa getter och blir inte klok på vilket stängsel vi bör välja. Jag har läst på och sett att Tornado Titan är bästa sorten av fårstängsel för att hålla getter inne men en vän föreslår att jag använder elstängselnät istället. Någon annan sa att det var olagligt eftersom djuren då kan fastna och plågas ihjäl. En annan att de kan hoppa över två meter (!) och då blir ju allt liksom lönlöst  ;D. Någon som kan tipsa om vad de tycker funkar bäst? Vill helst inte ha getterna i odlingarna i sommar men dock gärna att de skall rensa upp lite i skogen åt oss. Tänker att Tornado Titan och bra tryckimpregnerade stolpar tillsammans med en eltråd kanske kan fungera.


Det bästa (enligt mig) är att sätta upp tornado titan och en eller två eltrådar (välj HT-tråd) på insidan ca 30cm från marken och en tråd ovanför.

Man kan också använda elstängselnät men jag tycker de är så svåra att sätta upp. De sackar och de står inte rakt. Man måste ha dem på raka sträckor, exempelvis på en åker. Du kan inte sätta sådant i skogen. Jag såg några får som sprang på E45 i somras, och var inte förvånad när jag sen åkte förbi deras hage och såg att de endast hade orange elstängselnät som lutade. De är också väldigt dyra per meter. Sen kan man ju undra hur mycket spänning sådana där plastsaker egentligen leder då själva järntråden som leder ström är liten och invirad i plast. Djur kan även sno in sig i näten och dör av alla elstötar. Därför måste man sätta upp dem korrekt (sträckta ordentligt) och det fixar inte jag.

Sen så är det viktigt att du har bra aggregat och bra jordning och köper en stängseltestare så du kan kolla hur hög spänning du har i tråden. Jag har satt tornado titan på 90cm och det har hållit getterna innanför eftersom när de fått en stöt så går de inte i närheten av stängslet igen, även fast de kan hoppa betydligt högre egentligen.

Här har du tips på hur man bygger stängsel.
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser