Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbt råd om svagt lamm!  (läst 8655 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Snabbt råd om svagt lamm!
« Svar #20 skrivet: 22 mar-20 kl 18:49 »
Jag har haft lamm som inte kunnat stå på två- tre dygn, t.ex. nedkylda lamm, eller små pyttelamm på väl under två kg. Dessa har hållits varma med petflaskor med varmt vatten i (är rädd för brand via värmelampor), och sondats regelbundet. Första dygnet med råmjölk, helst från mamman, alternativt råmjölksersättning.  Jag har i princip alltid haft dem ute i mammans box.

Så här bör man mata dessa små svaga lamm:

•Vätskebehov för små lamm: 10 ml vätska/kg kroppsvikt
•Sondmata nyfödda lamm i storleken 2,5-4 kg med 50-60 ml råmjölk som första mål.
•Om man måste ge lammnäring eller på annat sätt mata små, nästan nyfödda lamm: ge 400-600 ml per dag, uppdelat på 5-6      tillfällen. Öka mängden succesivt.

Sondmata gärna istället för att ge nappflaska, det ökar chansen att lammet när det väl reser sig upp, börjar dia sin mor.

Ibland är det rent magiskt, hur ett litet pyttelamm som inte kunnat stå, plötsligt står där och diar sin mor!
Trevligt med lite positivitet i eländet!

Lammet dricker bra när jag matar med spruta och ett finger i munnen, provar då och då att lammet får nosa på spenen och det smaskas lite men tålamodet är kort hos den lite förvirrade tackan..

Då är det bara att ställa klockan i natt också...skönt men Coronakarrantän..
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Snabbt råd om svagt lamm!
« Svar #21 skrivet: 29 mar-20 kl 19:00 »
Hur har det gått? Jag brukar hjälpa svaga lamm så att de kommer åt att dia och också ställa dem upp så de får upp balans och styrka. Efter några dagar brukar de fixa det själva.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Snabbt råd om svagt lamm!
« Svar #22 skrivet: 29 mar-20 kl 19:33 »
Hur har det gått? Jag brukar hjälpa svaga lamm så att de kommer åt att dia och också ställa dem upp så de får upp balans och styrka. Efter några dagar brukar de fixa det själva.
Det sket sig tredje natten...
Jag var uppe kl 02 och gav mjölk och där började bli tendenser till att vilja resa sig själv, när jag kom kl 04 så var det över.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Snabbt råd om svagt lamm!
« Svar #23 skrivet: 29 mar-20 kl 22:51 »
Tråkigt! Beklagar.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Snabbt råd om svagt lamm!
« Svar #24 skrivet: 30 mar-20 kl 00:12 »
Det var tråkigt att höra.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Snabbt råd om svagt lamm!
« Svar #25 skrivet: 30 mar-20 kl 20:52 »
Tur är att man blir extra lycklig när ens sista tacka lammar och dom små står upp medans man bara skulle hämta ficklampan...

Skål för gammeltackor!
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser