Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kanot  (läst 1222 gånger)

TEF 20

  • Inlägg: 103
Kanot
« skrivet: 21 sep-19 kl 13:14 »
Är det någon som prövat att tillverka en stripebyggd kanot efter ritning från Björn Thomasson? Isf var det lika enkelt som det påstås eller ledsnar man när det kommer till slipning av epoxyn?
Jag tycker att de verkar tilltalande viktmässigt, nuvarande kanadensaren i glasfiber är tuff att hantera, både på takräcke och mellan parkering och strand, även Linders alukanoter är dubbelt så tunga som Björn Thomassons konstruktioner. Dessutom så blir de ganska snygga;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kanot
« Svar #1 skrivet: 22 sep-19 kl 00:16 »
Jag har inte byggt än, men faktiskt köpt en ritning av honom, en Isfjord. Har provat en av hans modeller, en Njord, och den var väldigt lätt. Jag kör med en rotationsgjuten kajak i jobbet då jag behöver kajakens smidighet, och den är lite tung så jag tittade efter något bättre och började läsa på Thomassons sida. En vettig människa som hittat rätt. Kan inte annnat än gilla hans kommentar "- Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt" ;D

Jag är egentligen väldigt fäst vid aluminium, men striptekniken ger förvånansvärt starka och lätta konstruktioner. och så blir de betydligt varmare att ta i på vinterhalvåret...


De som lägger ner lite tid på estetiken får riktiga konstverk. Min kommer att bli praktisk. Tror att det blir lite förändring av fördäck för att bygga in instrument. Fördelen när man bygger själv är ju att man kan modifiera efter eget behov. Skrovformen ändrar jag dock inte på, för där litar jag på att skåningen faktiskt vet vad han gör ;D

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Kanot
« Svar #2 skrivet: 22 sep-19 kl 07:53 »
Tack! själv funderar jag på en caribou eller sport på 395 cm. Du har kommit lite längre än mig. Hur tycker du att ritningen och arbetsbeskrivningen verkar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kanot
« Svar #3 skrivet: 22 sep-19 kl 09:59 »
Jo, jag tittade också på sport eftersom den är liten och smidig, men jag föll för Isfjords linjer och för att jag tror den känns bättre i grov sjö. Det är inte lätt att välja när man vill ha allt i en kajak...

Spantmallar och byggbeskrivning ser bra ut. Han ger dock så mycket gratistips på sin hemsida att man kan bygga ändå om man bara vill ha en kanot som fungerar, men dels är det skönt att ha beskrivningen och framför allt spantmallarna att följa, dels förtjänar en sådan generös person att få in lite kulor för sitt arbete.

Jag gjorde en grönlandspaddel när jag började läsa på hans sida, och den blev kanon trots snabbygge och första försöket. Skönare att paddla med än köpepaddeln, och det går konstigt nog inte långsammare. En snabbvuxen granregel och en skvätt linolja...


Platsen där jag skall bygga är belamrad med annat, så det blir inte i år jag bygger kajak.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser