Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåttervall, hur länge kan du efterbeta?  (läst 1085 gånger)

Anna Rising

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
Slåttervall, hur länge kan du efterbeta?
« skrivet: 27 okt-22 kl 10:31 »
Jag har två hagar som är lite risiga, på typ en acre var. Jag skulle vilja främja mångfald och etablera en slåtteräng på båda.
Jag tänker att det kan fungera om hästarna fpr beta ned hagarna under vintern, jag kan tabort sly och räfsa alt harva tidigt på våren och sedan så in en slåtteräng.
Låta den blomma och slå eftersom i sena Juli, torka och sedan efterbeta under hösten.
Men kanske inte låta det bli alltför lerigt?
Hur näringsrikt blir hö taget från slåtteräng?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Slåttervall, hur länge kan du efterbeta?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-22 kl 10:38 »
Om det är blött i marken kommer både hästar och kor förstöra marken genom att packa och trampa sönder den. Så att låta djuren beta för länge är inte bra, de kan beta fina dagar om marken tillåter men inte annars. Jord där djuren gått vintertid brukar bli väldigt hård och svår att plöja samt att jordens struktur förstörs så ätt det kommer mest att växa ogräs som växer överallt i normalfallet. Men att få fin vall är omöjligt

Anna Rising

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Slåttervall, hur länge kan du efterbeta?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-22 kl 14:13 »
Så är det typ efterbete från Juli till typ Oktober (om tur med vädret)
Bör slåtterängen ligga helt i träda över vintern?
Vad ligger näringsvärdet på slåtteräng, jämfört med mot vall med mest gräs?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Slåttervall, hur länge kan du efterbeta?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-22 kl 14:20 »
En slåtteräng av traditionell typ tål inte alls för hårt bete utan bör bara betas när det är torrt i marken. Näringsvärdet beror på vart i landet den ligger och om det är blött eller torrt beläget samt vilka växter det finns. För hård betning leder även till att näringsvärdet höjs och då kommer ogräs att ta över som växer där det finns mycket näring. En äng ska vara ganska mager för att vara en äng.

Anna Rising

  • Inlägg: 8
    • Övriga världen
SV: Slåttervall, hur länge kan du efterbeta?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-22 kl 16:35 »
Det verkar ganska ineffektivt sätt att använda marken på, fast jag är ändå sugen på att prova, jag börjar nog med ena hagen och ser hur det går.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Grendela

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser