ca. 80 -150 W
Åtminstone inmatad effekt kan vara betydligt högre på både den typen av fläktmotorer och en del värmefläktmotorer.
En fördel med elkylfläktmotorerna är att de är kapslade för att tåla motorrumsmiljö och dessutom har de ofta kullager.
En annan möjlighet kan ju för den delen vara en motor av den typ som används för att driva hydraulaggregat till boggilyft, bakgavellyft mm på lastbilar. Oftast är sådana motorer gjorda för korttidsdrift och ska då kunna lämna uppåt 1 kW, men det borde inte vara några problem att låta den gå kontinuerligt vid en tredjedel av märkeffekten. De förekommer för både 12 och 24 V.
Och en ytterligare möjlighet är att köra en gammaldags likströmsgenerator som motor. Den kommer såklart då att gå som shuntmotor med dess egenheter (stabilt varvtal, hög startström, inte så bra startmoment) och man får sätta ett motstånd i serie med fältlindningen för att reglera varvtalet.
Är man intresserad av kraftelektronik kan man såklart med lämpliga drivkretsar även köra en växelströmsgenerator som motor. Jag gjorde en del försök på det området för kanske 10 år sedan, lyckades inte få den att starta av sig själv men när den väl hade kommit upp över ca 500 varv/min så att det fanns tillräcklig mot-EMK för att drivkretsen skulle gå i självkommuterande mod, så skötte den sig bra.