Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12-volts likströmsmotor.  (läst 2559 gånger)

Wernher Hingsk

  • Gäst
12-volts likströmsmotor.
« skrivet: 16 apr-12 kl 18:14 »
Hej!
Det kanske är olämpligt att ställa denna fråga här, men troligen är ni kompetenta att hjälpa mig. Jag är på jakt  efter en 12-volts likströmsmotor på maximum 250-300  Watt. VILKEN gammal bil (bilmärke)  har en sådan motor som exempelvis torkare- eller annan motor? Motorn skall kunna köras konstant under längre tid, kan det meddelas!

Hälsningar!
W H
« Senast ändrad: 16 apr-12 kl 20:12 av Wernher Hingsk »

jenses

  • Gäst
SV: 12-volts likströmsmotor.
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 00:19 »
Antagligen ingen bil har en så pass kraftig motor inbyggd.
Däremot Kärcher och liknande redskap.

Huggorm

  • Gäst
SV: 12-volts likströmsmotor.
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 00:39 »
Hur kraftiga brukar fläktmotorerna vara på bilar med elfläkt till kylarvattnet?

jenses

  • Gäst
SV: 12-volts likströmsmotor.
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 00:57 »
Hur kraftiga brukar fläktmotorerna vara på bilar med elfläkt till kylarvattnet?
ca. 80 -150 W

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: 12-volts likströmsmotor.
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 07:55 »
ca. 80 -150 W

Åtminstone inmatad effekt kan vara betydligt högre på både den typen av fläktmotorer och en del värmefläktmotorer.
En fördel med elkylfläktmotorerna är att de är kapslade för att tåla motorrumsmiljö och dessutom har de ofta kullager.

En annan möjlighet kan ju för den delen vara en motor av den typ som används för att driva hydraulaggregat till boggilyft, bakgavellyft mm på lastbilar. Oftast är sådana motorer gjorda för korttidsdrift och ska då kunna lämna uppåt 1 kW, men det borde inte vara några problem att låta den gå kontinuerligt vid en tredjedel av märkeffekten. De förekommer för både 12 och 24 V.

Och en ytterligare möjlighet är att köra en gammaldags likströmsgenerator som motor. Den kommer såklart då att gå som shuntmotor med dess egenheter (stabilt varvtal, hög startström, inte så bra startmoment) och man får sätta ett motstånd i serie med fältlindningen för att reglera varvtalet.
Är man intresserad av kraftelektronik kan man såklart med lämpliga drivkretsar även köra en växelströmsgenerator som motor. Jag gjorde en del försök på det området för kanske 10 år sedan, lyckades inte få den att starta av sig själv men när den väl hade kommit upp över ca 500 varv/min så att det fanns tillräcklig mot-EMK för att drivkretsen skulle gå i självkommuterande mod, så skötte den sig bra.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: 12-volts likströmsmotor.
« Svar #5 skrivet: 20 apr-12 kl 07:53 »
Om inte kostnaden är så viktig så kolla på modellmotorer, framför allt för radiostyrt flyg. De har numera drivelektronik så att motorn är 3-fas, men drivs av likspänning. Verkningsgraden är helt överlägsen likströmsmotorerna och de går att få i vilken effektklass som helst, liksom kullagrade (vilket är ett krav om den ska gå länge). Och eftersom de inte har borstar (som likströmsmotorer normalt har) så har de i princip oändlig livslängd om de får tillräcklig kylning.

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: 12-volts likströmsmotor.
« Svar #6 skrivet: 20 apr-12 kl 08:39 »
Hej!
Tack för era svar!

Hälsning!  W H


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
Anna 123, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser