Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pellets från Lövträd  (läst 1414 gånger)

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
Pellets från Lövträd
« skrivet: 02 mar-23 kl 19:00 »
Hej!
Någon som känner till om det går att få tag på pellets i Sverige som inte kommer från gran/tall? De måste inte vara från Sverige men gärna gå att köpa här. Jag kan också tänka mig att köpa från något annat eu-land om ni vet någon som säljer utomlands.

Helst ska det vara ekpellets med även andra lövträd går bra.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #1 skrivet: 02 mar-23 kl 20:12 »
Hej!
Någon som känner till om det går att få tag på pellets i Sverige som inte kommer från gran/tall? De måste inte vara från Sverige men gärna gå att köpa här. Jag kan också tänka mig att köpa från något annat eu-land om ni vet någon som säljer utomlands.

Helst ska det vara ekpellets med även andra lövträd går bra.

Varför vill du ha just från lövträd? Pellets är ju ihoppressade rester från trä och det lär ju bli nästan samma densitet? Jag förstår att man helst vill ha typ björk eller liknande om man ska elda med vedträ för då är det ju inte ihoppressat.

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #2 skrivet: 03 mar-23 kl 12:27 »
Det är för att odla Shiitake på  ;D De gillar ekpellets. Man kan köpa ekpellets för att ha i en rök, men de är dyra som skam så jag skulle vilja hitta en vanlig pelletstillverkare som använder ek eller i alla fall lövträ. I USA verkar det finnas men där kan man ju köpa vad som helst

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #3 skrivet: 03 mar-23 kl 13:06 »
Ingen i närheten som har tagit ned en ek så det blir spån? Eller som du säger, de gillar nog fler lövträd. Här har jag haft många svampar på lövet på vedbacken.

Det finns några sågverk som inriktar sig på löv, de borde ju ha spån. Och de som gör trälaminatgolv, t ex Kärscher, borde ju få spill när de håller på. Men jag håller på den enskilde vedeldaren.


Förresten så har jag för mig att man med fördel borrar en massa hål i en stock när man odlar svamp som gillar trä.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #4 skrivet: 03 mar-23 kl 16:31 »
Klenved/grenar och en komposttugg?

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #5 skrivet: 03 mar-23 kl 19:42 »
Ingen i närheten som har tagit ned en ek så det blir spån? Eller som du säger, de gillar nog fler lövträd. Här har jag haft många svampar på lövet på vedbacken.

Det finns några sågverk som inriktar sig på löv, de borde ju ha spån. Och de som gör trälaminatgolv, t ex Kärscher, borde ju få spill när de håller på. Men jag håller på den enskilde vedeldaren.


Förresten så har jag för mig att man med fördel borrar en massa hål i en stock när man odlar svamp som gillar trä.

Jo att odla på stock funkar absolut och det är en mer långsiktig permanent typ av odling. Det tar upp till två år efter att man slagit i plugg med svampmycel i stocken innan man får se några resultat. Med träflis kan du få shiitake efter ca en månad och det är lätt att massproducera.

Att kolla med sågverk som bara sågar lövträ är ingen dum idé. Känner du till några såna sågverk i Mälardalsområdet?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #6 skrivet: 03 mar-23 kl 20:35 »
Du kan nog få enorma mängder lövträspån av många vedelare.
Än så länge har jag nog fått ihop 400 liter till dels skithuset och hallonen.
Flis har det nog blivit ett gäng kubik.
Och det blir mer i veckan som kommer.
Det är en blandning av björk, asp, ek och lite av varje.
« Senast ändrad: 04 mar-23 kl 11:08 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #7 skrivet: 04 mar-23 kl 11:58 »
Som Skogsvilde skriver så är vedeldarna ett säkert kort, bara att åka runt i närområdet och titta efter en trave långved. Ett år fick jag ett lass ek av en som tog ner i trädgården, ett annat år ask som stod i vägen. Finns det ädelträd i området så är det alltid något som måste ned, eller blåser omkull.

Större sågverk som kör löv känner jag bara till nere vid Tranås.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Pellets från Lövträd
« Svar #8 skrivet: 05 mar-23 kl 07:34 »
Fågelås trä i Hjo sågar löv till möbelsnickare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare
Tur-Johan, Stengrim, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser