Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?  (läst 33805 gånger)

supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« skrivet: 11 apr-11 kl 13:54 »
Hallå. 

Funderar på vad som kan vara bäst...

Att gräva bort grässkicktet. typ en decimeter ned och lägger på hög för kompostering.
Eller att gräva lös grässkicktet och vända gräset upponed.
Eller kanske täcka med pressening eller annat för att kväva gräset.

Det gäller årets utsådd så nån månad får den praktiska planen ta som max.

Tacksam för alla svar.
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 14:18 »
Vilket som är bäst beror nog på en hel del. Jag brukar bryta nytt land på våren och då skalar jag bara av 10 cm grässvål (bitarna får fylla hålor i gräsmattan eller komposteras). Men jag har väldigt tjockt lager matjord (östgötsk lera) så det finns att ta av. Sen brukar jag blanda i gödsel och lite billig köpejord för att lätta upp lerjorden, det gör att jordytan kommer i nivå med den övriga marken (trots att man har grävt bort en del). Det brukar gå bra att odla direkt i den jorden samma sommar, men man kan inte odla potatis de första 1-2 åren om det har varit gräsmatta. Risken är då att du får knäpparlarver i potatisarna som gräver gångar i dem och förstör hela skörden. Det råkade jag ut för i min första potatisodling och det var inte särskilt kul, mycket jobb och ingen mat.

Jag kan tänka mig att matjordslagret är väldigt litet på många ställen och då är det inte så bra att ta bort den lilla delen jord som man har. Då passar nog presenningmetoden bättre där du täcker tills allt har dött. Problemet är att då kan du inte så där i år, det behöver mycket längre tid. Du kan täcka med tidningar med gräsklipp på, då multnar det ner. Svart plast är också bra. Om du gör små hål i täckningen och gör en liten odlingsgrop med ny jord vid varje hål så kan du odla t.ex. pumpa eller squash i hålen redan i sommar.

Om du bara vänder på grästorvorna dröjer det nog inte länge förrän gräset har etablerat sig på nytt. Och om du istället kör med en jordfräs så kan du räkna med ett helvetesjobb med att rensa ogräs, varenda lite bit kvickrot blir till en ny planta och jordfräsen slår sönder kvickroten i mängder av småbitar. Jag har inte testat jordfräsmetoden, men har hört talas om den.

supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 14:25 »
Tack för ditt inlägg. jag ska ta mig ett provtag i gräsmattan när jag kommer hem. Men då lutar det åt att gräset åker bort ivf. Det är generellt lerig jord omkring gården så det borde räcka till.

Kanske lägger upp en bild på jorden vår här för allmän beskådning  :)
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 20:07 »
Jag gjorde lite både och förra våren. Men det enklaste är nog att helt enkelt ta bort gräset och lägga det på kompost, om du har plats.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 14:57 »
Jag odlar i pallkragar eller andra sargar och anlägger dessa direkt på grämattan. Sätterupp sargen, lägger tidningar i botten och sedan jord ovanpå. Tidningarna gör att ogräsetejtränger upp men när grönsakerna börjat bli stora och behöver mer plats har tidningarna multnat bort. På detta sätt kan man anlägga grönsaksland bara några dagar innande ska användas.

supertramp

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
    • Min blogg
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 20:57 »
Jag odlar i pallkragar eller andra sargar och anlägger dessa direkt på grämattan. Sätterupp sargen, lägger tidningar i botten och sedan jord ovanpå. Tidningarna gör att ogräsetejtränger upp men när grönsakerna börjat bli stora och behöver mer plats har tidningarna multnat bort. På detta sätt kan man anlägga grönsaksland bara några dagar innande ska användas.


Smart!  Pallkragar verkar vara högvaluta här ute på landet har det visat sig :)
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 08:20 »
Hej!

Jag iordningställde ett större grönsaksland förra året. Jorden är relativt mager med mycket inslag av sten och grus varför jag lade grässvålen i botten med jord och gödsel över det. Grönsakerna växte till sig bra och tyvärr gjorde även ogräset det varför jag också rek. att lägga grässvålen på komposten...

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 22:36 »
Jag lade mina potatisar förra året rakt på gräsmattan, tidningar mellan raderna, till sist ett tjockt laget med halm på allting.
Mina pärer låg så fint mellan halm och tidningar när jag skördade, plus i jorden oxå såklart. Några hade fått skorv tror jag ( det var mitt första odlingsår, så jag var inte så haj på alla sjukdomar ) men det var bara av en sort, de andra två sorterna var fina.

Maskarna hade luckrat all jord jättefint, så iår ska jag så bönor i det landet, allt utan ett enda spadtag! ;D

I årets päreland ska jag ha lite sand under varje potat, men det är bara för att potatisarna ska hamna på rätt köl, med groddarna uppåt.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #8 skrivet: 25 apr-11 kl 08:43 »
Pallkragar är säkert bra men ännu bättre, och billigare, är att snickra lådorna själv. Busenkelt. Klädselbrädor, 45*45 regel, lite tjära på insidan, färg på utsidan också spika ihop dem. Jag gör mina 2*1 meter och det funkar hur bra som helst. Gör som tidigare sagts i tråden med tidningar i botten, golvströet från hönshuset därefter och sedan kompostjord.
Allt för att slippa gräva. ;)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #9 skrivet: 28 apr-11 kl 23:49 »
Har odlat mycket på gräsmattan, med tidningar och jord/halm/sand+gräsklipp. Mycket enklare än gräva.

Om du har kvickrot, kör aldrig, aldrig med jordfräs!!!
Har en man som var optimistisk i somras och glömde lyssna på kärringen sin. Fräste gamla potatislandet med massa kvickrot. Sämsta potatisskörden på flera år, men kvickroten mådde gott.  Gissa vad jag ska göra i sommar...

Utekanin.

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #10 skrivet: 29 apr-11 kl 13:43 »
Jag grävde upp ett land i gräsmattan i går:) Skalade av gräs och lade på en annan del av gräsmattan där det blivit lerigt. Grävde upp ca 30cm djupt och tog bort ca hälften av jorden och blandade med hälften odlingsjord. Jorden som var i gräsmattan var ganska lerig och blir kompakt så jag hoppas den blir litte lättare nu när jag blandat upp den lite. Men det var ett litet land...så det blir ju väldigt mycket jord om man ska göra ett stort.

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-11 kl 14:36 »
Vill följa denna tråden. Första våren i nytt hus. Bara gräsmatta här fortfarande....
Malin

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #12 skrivet: 30 apr-11 kl 15:34 »
Har odlat mycket på gräsmattan, med tidningar och jord/halm/sand+gräsklipp. Mycket enklare än gräva.

Om du har kvickrot, kör aldrig, aldrig med jordfräs!!!
Har en man som var optimistisk i somras och glömde lyssna på kärringen sin. Fräste gamla potatislandet med massa kvickrot. Sämsta potatisskörden på flera år, men kvickroten mådde gott.  Gissa vad jag ska göra i sommar...
Låta maken leva på kirskålsgratäng hela sommaren? ;D

eine

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #13 skrivet: 09 jun-11 kl 21:36 »
Jag lade mina potatisar förra året rakt på gräsmattan, tidningar mellan raderna, till sist ett tjockt laget med halm på allting.

I årets päreland ska jag ha lite sand under varje potat, men det är bara för att potatisarna ska hamna på rätt köl, med groddarna uppåt.

Hur tjockt lager med halm? Fluffig eller sådär packad som den är när den kommer från en halmbal? Jag har oxå täckt mina potatisar med halm men fattar inte riktigt hur det ska räcka som skydd mot solens strålar. Blir inte potatisen grön? En potatisplanta har kommit upp fint för där har jag varit och puttat undan lite halm. Kollade på några andra idag men de var bara bleka där nere i halmen. När man odlar i jord så kupar man men inte när man odlar i halm. Jag förstår inte riktigt detta mysterium  ::)

Det där med groddarna uppåt tror jag inte behövs. Potatisen påverkas av gravitationen så blasten växer uppåt och rötterna neråt oavsett hur potatisen ligger på marken. Fiffigt, eller hur!

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #14 skrivet: 10 jun-11 kl 08:07 »
Jag rullade ut en halmbal när jag odlade under halm, men det är lite för lite faktiskt. I någon trädgårdsbok jag läst rekommenderas småbal. Lägg ett pussel av småbal ovanpå potatisarna. De ska ta sig upp ändå. Då förstår du hur tjockt det ska vara.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #15 skrivet: 10 jun-11 kl 20:39 »
Gravitationen ja! Den hade jag glömt  ::)
Nä, det var inte bara för groddarna skulle komma uppåt, årets land ligger i en sluttning.  :)

Men mängden halm var hos mig mycket mindre än hos ovanstående talare. Jag lade rätt mycket men fluffigt till en början, när blasten kom upp kollade jag lite så att det inte var glest nånstans, fyllde på kring några plantor bara. Grejen är ju attt halmen blöts  och faller ihop till ett mer kompakt täcke efter några veckor, det räckte här. Men visst, har man tillgång till mycket halm så är det väl bättre med tjockt täcke på en gång, så slipper man oroa sig för de gröna.

Jag rullade ut en halmbal när jag odlade under halm, men det är lite för lite faktiskt. I någon trädgårdsbok jag läst rekommenderas småbal. Lägg ett pussel av småbal ovanpå potatisarna. De ska ta sig upp ändå. Då förstår du hur tjockt det ska vara.

Var det inte bara ett enda kompakt lager? Var det sol som kom igenom där då? Eller varför var det för lite?
Jag har oxå läst att det kan vara ett gôr-tjockt lager som man bara lyfter på hösten så ligger det goa knölar där under, men jag har inte vågat tro på det förrän jag hört det av någon direkt, inte bara läst det i en bok...

 
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #16 skrivet: 10 jun-11 kl 20:51 »
Om du bara vänder på grästorvorna dröjer det nog inte länge förrän gräset har etablerat sig på nytt. Och om du istället kör med en jordfräs så kan du räkna med ett helvetesjobb med att rensa ogräs, varenda lite bit kvickrot blir till en ny planta och jordfräsen slår sönder kvickroten i mängder av småbitar. Jag har inte testat jordfräsmetoden, men har hört talas om den.

Hei
- jeg er litt sent ute for diskusjonene, men hiver allikevel inn min erfaring.
Jeg har laget potatisland og jordgubssland i gressmattan.
Graver ut firkanter med gress, graver ut mer jord, vänder gresset i botten av hullet og legger jord oppå.
Man må fylle inn med litt ekstrajord, men ikke så mye.
Dessuten legger vi inn litt ko-gjødsel fra grannen.

I dag stod jeg og så på erter og potatis i det ene landet og tenkte at det virkelig blir bra resultat og lite ugress på denne måte.
Man må jobbe litt med å få gresset (med alle røtter opp, alt gress ned) godt dekket av ny jord - og det er lite ugrass som kommer opp.

Om potetene blir spist av larver - vel ,det kan hende, for det visste jeg ikke.
Men jordgubbarna blir bra! Det kan jeg se redan.

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

eine

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #17 skrivet: 11 jun-11 kl 22:37 »
Sitter och bläddrar i Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården". Hon skriver att man kan bryta ny mark med gröngödsling. Låter jättebra! Nån som vet hur man gör? Kan man göra det nu i juni för att odla där nästa år?

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #18 skrivet: 21 jul-11 kl 15:24 »
I mitt fall var det för lite halm för att alltför mycket ogräs tog sig igenom.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Gräsmatta till grönsaksland. Bästa metod?
« Svar #19 skrivet: 22 jul-11 kl 11:10 »
Det kan bli lite för torrt för potatisarna om man bara lägger dem direkt på gräsmattan (och sen halm/hö) ovanpå, därför kan det vara bra att göra fåror för potatisarna så de har större kontakt med jord, enligt min erfarenhet. Då gror de snabbare. Det funkar att lägga dem direkt på gräset också men de kan bli försenade pga torka. Lagret av hö/halm ska vara rätt tjockt, så hindras ogräset men potatisblasten kommer igenom.

Generellt sett har jag haft problem med ogräs som tar sig in från sidan (t ex kvickrot) i odlingsland. Det problemet försvinner när jag har någon slags sarg som är nedgrävd i marken, t ex en pallkrage. Jag använder då 2-3 pallkragar per land, varav den understa är halvt nedgrävd. I vissa fall har jag grävt ner till urberget där jordlagret varit tunt. Begagnade pallkragar kan man få för 50 kr (från pallfirmor som också gärna kör hem dem till dig) och då lönar det sig knappt att snickra egna från nytt virke (har man spillvirke man inte vet vad man ska göra med annars så blir ju det ännu billigare förstås).

Vill man ha ännu billigare pallkragar kan man fråga i t ex stall. De som skickar tillbaka använda pallkragar till pallfirmorna får en slant för dessa och då kan man ju erbjuda sig att betala samma summa. Jag gissar att de får betydligt mindre än 50 kr för kragarna annars funkar ju inte pallfirmornas affärsidé...
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser