Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till linoljefärg?  (läst 3235 gånger)

InandasLivet

  • Gäst
Alternativ till linoljefärg?
« skrivet: 27 apr-07 kl 14:54 »
För några år sedan målade jag trätrallen med färdigpigmenterad linoljefärg. Varje vår har jag strukit på ett nytt lager. Men det blir väldigt dyrt... kostar ett par tusen när jag målar om både trall och utemöbler.

Skulle vara tacksam om någon känner till något billigare alternativ, men som samtidigt är lika miljövänligt!

Tack!

jenses

  • Gäst
Re:Alternativ till linoljefärg?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 18:21 »
Oj, hur många kvadratmeter har du där att måla,
att du behöver så mycket färg?
Linoljefärgen är ju drygaste färgen som finns och behöver strykas bara ganska tunt.

Ett alternativ vore att köpa kokt linolja på någon byggvaruhus och pigment hos färghandlaren
(att köpa linoljan också här blir för dyrt ;) )
och blanda ihop färgen själv.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Alternativ till linoljefärg?
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 20:40 »
instämmer med ovanstående...blanda själv är billigast och blir en bra färg...annars kan man spä ut färgen lite(står på färgbyttan med vad)...du behöver nog inte måla ett tjockt lager varje år...utan ett tunt kan nog räcka...
Om jag köper oljefärg brukar jag köpa fönsteroljefärg...den står emot väder och vind bättre än den vanliga på burk tycker jag...och då jag bättrar på året efter använder jag den utspädd.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Alternativ till linoljefärg?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-07 kl 12:30 »
Halaj!

Jag handlade en bytta färg i veckan, till utetrallen. En lasyr.
Tänk på att du inte får jobba upp en yta på trallen sa handlarn när jag redan hade vänt på ryggen och stegade mot dörren.
- öhh...va?
- Du måste försöka att jobba in färgen i materialet och du får inte få en yta av färg på trallen för den kommer du att slita ner snabbt.

Som jag uppfattade honom så måste träfibrerna ta ytslitaget för färgen kan inte göra det, i längden.

Slutsatsen måste bli att det bästa är att välja en färg som inte ser så illa ut trots att den är lite sliten. Jag har inget råd.

//T

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Alternativ till linoljefärg?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 09:50 »
Förstår inte heller hur det kan bli så dyrt, en liter brukar ju räcka till allt..  jag har målat om en förstukvist två gånger och ändå fått över till alla fönsterkarmar. Skall måla en gång till nu år tre, därefter är jag nog nöjd. Om jag mot förmodan behöver bättra på i framtiden när lystern fallerar på solsidan så kan jag stryka på tunnt med bara linolja så återfår jag "nymålad" lyster. Skadar inte att algtvätta med några års mellanrum, då ser det oxå nymålat ut.

Kom oxå ihåg att färg egentligen är ett offerskikt som faktiskt skall hålla sämre än väggen, slamfärg tex försvinner med åren och efter tio år så börjar trät synas igenom (friskt och fint) då är det dags att måla igen, bättre det än moderna färger som döljer att trät mår dåligt och ruttnar bort.

Tapio, en lasyr är ju nästan som en bets med lack på. Så vad handlarn menade var nog att påminna dig om att inte måla med den som det vore en täckfärg utan så tunt att den kunde dras in i trät och fibrerna syns igenom, målar du får tjockt kan färgen inte "andas" under torkningen utan lägger sig som en färgfilm ovanpå som du sedan sliter bort och så finns det inget kvar "i" trät. Det är min gissning på vad han menade.
Så din uppfattning om att träfibrerna skall ta stryket stämmer nog ganska bra, men du kan nog ta en fin färg ändå :)

Färgstark

  • Gäst
Re:Alternativ till linoljefärg?
« Svar #5 skrivet: 17 jun-07 kl 19:54 »
Istället för att måla om varje år med pigmenterad färg (lite dyrt) så stryk med ren kallpressad rå linolja. Stryk ut oljan så tunnt som det bara är möjligt, kanske med hjälp av en trasa (som tas omhand som brandfarligt avfall efteråt!) eller liknande. Gör rent först med såplösning! Olja i varmt och torrt väder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser