Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartvinbärsbuske med gröna bär.  (läst 2812 gånger)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« skrivet: 23 jul-09 kl 12:12 »
I det som vi kallar översta hagen så är där ett antal "fågelsådda" svartvinbärsbuskar. En av dem har gröna vinbär och åren innan har jag trott att de var omogna men igår när jag var där och plockade smakade jag ett. Det var moget :o
Har någon varit med om någon liknande "mutation"?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 12:24 »
Det finns gröna vinbär. Vertti heter de visst.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 12:35 »
Men jag tror inte det är en sådan. Det har aldrig varit någon vinbärsodling i den hagen. Däremot i hagen bredvid en bit bort. De här är buskar från senast 50-talet.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #3 skrivet: 23 jul-09 kl 12:48 »
Men om de spridits med fåglar kan de ju kommit längre bort ifrån.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #4 skrivet: 23 jul-09 kl 12:51 »
Iofs, får nog kolla upp det här. Det är ju inte helt säkert det är fåglar som spridit fröna, kan ju vara andra djur också.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #5 skrivet: 23 jul-09 kl 13:23 »
Dom svarta vinbärena är förmodligen framavlade från dom gröna.
Som gav mindre bär. Både i storlek och antal.
Så en frösådd kan mycket väl göra så att den återgår till sin ursprungliga färg.



Vi har haft gröna vinbär men tyvärr dog busken innan vi fick någon större mängd bär.
Enligt rycktena så skall gröna vinbär ge rosafärgad gele.
« Senast ändrad: 23 jul-09 kl 16:25 av Rosten »

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #6 skrivet: 23 jul-09 kl 14:59 »
Dom svarta vinbärena är förodligen framavlade från dom gröna.
Som gav mindre bär. Både i storlek och antal.
Så en frösådd kan mycket väl göra så att den återgår till sin ursprungliga färg.



Vi har haft gröna vinbär men tyvärr dog busken innan vi fick någon större mängd bär.
Enligt rycktena så skall gröna vinbär ge rosafärgad gele.

Intressant!!!
Men jag tycker att bären är lika stora som de svarta. Tror jag ska plocka de som finns och se om jag får ihop till en burk gele'.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #7 skrivet: 23 jul-09 kl 15:08 »
De "tama" gröna vinbären är bara svarta vinbär utan pigment, jag antar att det kan ske naturligt också. De gröna vinbären påstås också vara bättre att äta direkt som bär, jämfört med svarta vinbär. Har bären bra egenskaper, så kan du ju ju ta sticklingar av den.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #8 skrivet: 23 jul-09 kl 15:44 »
De "tama" gröna vinbären är bara svarta vinbär utan pigment, jag antar att det kan ske naturligt också. De gröna vinbären påstås också vara bättre att äta direkt som bär, jämfört med svarta vinbär. Har bären bra egenskaper, så kan du ju ju ta sticklingar av den.

Bären är jättegoda och jag har planerat för ja, vad det nu heter när man lägger ner grenarna i jorden. Detta ska ske efter flytt lite senare mot hösten.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

bea

  • Inlägg: 790
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #9 skrivet: 13 aug-09 kl 15:12 »
jag har oxå en sån buske :P har bosatt sig i min granhäck.....dock ej planterad av mig.

 

Sofia H

  • Inlägg: 13
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 13:43 »
Hej AnetteK (och alla andra förstås...)!
Jag har vinbäret "Vertti" sedan ett par år, och jag tycker att bären är jättegoda. De ska bli genomskinligt "gyllengröna" när de är mogna. Tyvärr är klasarna mindre än på svarta vinbär, och det har ännu inte räckt till sylt eller liknande. Det ska även finnas två andra finska sorter, Veera och Venla, men om dem vet jag noll och intet. Om din hittade planta har mer bär än Vertti är det toppen, hur var bärmängden tycker du? Fast det kan ju vara svårt att avgöra om den växte på en utsatt plats. Hoppas dina avläggare tar sig, det är kul med "udda" bär!/Sofia. 

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Svartvinbärsbuske med gröna bär.
« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 14:18 »
Den har växt i hallonsnår och massa ogräs, så den är ganska spretig. Men till nästa år kanske det blir mer, jag har ingen koll på hur flyttade vinbärsbuskar "beter" sej :D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser