Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snickra ostformar.  (läst 4852 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Snickra ostformar.
« skrivet: 10 nov-06 kl 13:38 »
Är det något träslag man av tradition använder till ostformar?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Snickra ostformar.
« Svar #1 skrivet: 12 nov-06 kl 19:21 »
Hej!

Tittade i Peter Kaalings kompendium, men där står bara trä. Vad gäller äggost (Ja, jag vet att det är en annan sak) så snidade min far sådana, och han sa att det måsta vara björk. Anledningen har jag glömt.

Edgar

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Snickra ostformar.
« Svar #2 skrivet: 12 nov-06 kl 22:19 »
Tack. Vad heter det kompendiet? Ja, björk är nog bra. Har man ju i slevarna också.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Snickra ostformar.
« Svar #3 skrivet: 12 nov-06 kl 23:11 »
Omslaget har kommit bort, men jag tror det heter Gårdsmejeriet.

Om jag minns rätt köpte jag det genom länsstyrelsen i Jämtland.

Handlar i huvudsak om getost, bortåt 200 sidor.  Allt ifrån mjölkens sammansättning till recept på olika ostar.

Edgar

hönstanten

  • Gäst
Re:Snickra ostformar.
« Svar #4 skrivet: 13 nov-06 kl 14:20 »
Omslaget har kommit bort, men jag tror det heter Gårdsmejeriet.

Om jag minns rätt köpte jag det genom länsstyrelsen i Jämtland.

Handlar i huvudsak om getost, bortåt 200 sidor.  Allt ifrån mjölkens sammansättning till recept på olika ostar.

Edgar

Den låter jätteintressant!! Var det länge sedan du köpte den? Vet du om dom har den kvar?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Snickra ostformar.
« Svar #5 skrivet: 13 nov-06 kl 16:34 »
Hej!

Köpte det för mer än 10 år sedan när vi var inne på att bygga gårdsmejeri. Det blir ju inte alltid som man vill på grund av sjukdomar etc, så det blev inget gårdsmejeri, men getterna hade vi kvar tills nu i sommar då vi sålde de sista.

Om ni vill kan jag mejla runt lite och se om det går att få tag på.

Lite kuriosa: Jag hörde om Peter Kaalings kompendium uppe i Jämtland på en getgård. Peter hade en getgård i Ångermanland, men sålt den och börjat som sjökapten. Några veckor senare fick jag reda på att han bodde i Stenungsund, cirka 20 min bilresa från oss. Häromveckan såg jag honom på TV, han var befälhavare på ostindiefararen Göteborg, jag tror det var sista etappen fram till Kina.

Vänligen

Edgar

ulvtass

  • Gäst
Re:Snickra ostformar.
« Svar #6 skrivet: 14 nov-06 kl 15:51 »
Kompendiet (eller kompendierna - det är 2 st) går förmodligen att få tag på här: http://www.eldrimner.com/. De är fortfarande kursliteratur tii ystningskursen, så jag tror inte att det finns någon nyare literatur i ämnet.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Snickra ostformar.
« Svar #7 skrivet: 26 nov-06 kl 11:04 »
Hej!

Ett annat kompendium, hittat på länken http://www.hush.se/x/fabodmat/

Citat:
Nu finns kompendiet om småskalig ystning att köpa från oss.
Det heter Bakteriologi, hygien och egenkontroll vid ystning i småskalig produktion. Karl-Erik Hammarberg och Marie-Louise Danielsson-Tham är författare.
Kompendiet kostar 160 kronor per exemplar inklusive moms och frakt, 10 kr/ex går till Gävleborgs Fäbodförening. Beställ det via mail ewa.kohlstrom@hush.se eller ring 0290-33606. Om du ystar eller funderar på att göra det, så har du stor nytta av det här uppslagsverket. Där finns många praktiska tips för hur osten ska bli bra.

Edgar

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Snickra ostformar.
« Svar #8 skrivet: 02 jan-07 kl 00:10 »
Snickrade ihop några ostformar av vanliga furuplankor, fungerar skitbra. ingen bismak alls.

Byggde dem som de i skriften källarlagrad getost från eldrimmner.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 2 användare
Oskari, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser