Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla eget grisfoder  (läst 6033 gånger)

Existens!

  • Gäst
SV: Odla eget grisfoder
« Svar #20 skrivet: 10 feb-13 kl 21:37 »
Helt oaktat andra konsekvenser av att avvika från den normala grisdieten vågar jag mig på ett litet tankeexperiment:

2010 var hektarskörden av vårkorn 2400 kg/ha i Växterbotten. Om vi gissar att jag i min enfald lyckas nå upp till hälften av det, 1200 kg/ha betyder det att en gris behöver en halv hektar korn.

Soja verkar vara ungefär dubbla proteinet mot bondbönor. Förra året skördade jag 3 liter (=1,5kg?) bondbönor på 6 kvadratmeter.  Det innebär 0,25kg/m2. 100 kg bondbönor skulle då innebära 400 kvadratmeter.

Verkar det som rimliga siffror?

Ja, spannmålen är rimligt..
Jag har inte siffrorna på bondbönor, men soja ligger på runt 400 g smältbart råprotein per kg, till gris, så om det stämmer med dina beräkningar...  Sen kan man ju odla ärtor, men även det kan nog vara marigt så långt norrut.

Sen ska du dock alltid ha minst 2 grisar..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser