Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra rent ramar  (läst 9956 gånger)

Marita42

  • Inlägg: 57
    • Uppland
Göra rent ramar
« skrivet: 06 aug-10 kl 09:44 »
Hejsan
Jag har hållt på med biodling i ca 3 år, och nu har jag massor av ramar som är fula. Det är drönaryngel som jag har fryst, på vissa har det gått nån mal, yngelramar till svaga samhällen som har dött och allmänt fula ramar. Dom skulle jag villja göra rena men behålla de utbyggda vaxet på. Går de?
Jag har en ångdammsugare som jag funderar på att använda, och en slunga för 4 ramar kan man på något sätt lägga i ramarna i slungan fixa in ångan dit och att de rinner ner i tappkranen. Men lossnar även vaxet då?
Tänker jag helt fel eller?

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #1 skrivet: 06 aug-10 kl 09:59 »
Drönare yngel vaxet ska inte användas igen som varoa bekämpning , det är effektivare att de får bygga nytt som resulterar att fler bin är i omlopp i den aktuella område = varoan har större chans att krypa ner i en drönar cell och bli avlägsnat.

Slungan är nog bäst för att slunga honung , inte slaba med eventuella smittohärdar med fula vax. bättre att skilja på mat och vax hanteringen

Satsa på att bygga ut lite nya ramar i samband med invintringen = går åt lite mer foder
                        mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Göra rent ramar
« Svar #2 skrivet: 06 aug-10 kl 10:01 »
Göra rent... bina håller väl själv sina ramar rena  ;) (retas)

Jag skulle inte smutsa ner slungan med smält vax, kokonger mm. vax är rätt svårt att få bort sedan! som Edward skriver håll isär livsmedel och kupmtrl.
jag har smält ner mina gamla mörka ramar i en beg saftmaja och rensar vaxet via en fiberduk (finns många olika sätt sök bland trådarna) tappar upp i kärl för att sedan rensa bort pollen och annat skräp på undersidan.
smälter sedan om och tappar upp i tex mjölkförpackningar, lagom stora bitar att hantera...
antingen skickar du det rensade vaxet och får betalt för det (byter mot nya mellanväggar) hos biredskaphandlarna eller om du har plastramar kan du själv rolla det där... (har ej prövat själv men finns trådar om det här)

rensa vax är rätt skitigt  ;)
« Senast ändrad: 06 aug-10 kl 10:05 av micke_osd »
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #3 skrivet: 06 aug-10 kl 10:13 »
Mjölk / juice förpackningar är kanon för att rensa vax ifrån skräp partiklar.

Vaxet lägger sig överst och det är bara att skrapa bort bottenslammet , tänk på att även ha vatten med när man smälter om vaxet.        mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Göra rent ramar
« Svar #4 skrivet: 06 aug-10 kl 10:21 »
saftmajan kostade 60kr på loppis

gammal bild men jag har nu fiberduk i botten på korgen! (som ett kaffefilter)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Marita42

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Göra rent ramar
« Svar #5 skrivet: 06 aug-10 kl 10:40 »
Hejsan

Tack för snabba svar

Oki jag ska inte använda slungan. Men Edvard vad menade du med "bygga ut nya ramar" menar du sätta dit vax (de är redan gjort) resten gör väl bina själva eller?

Micke osd:I en gammal saft maja lägger du bara ner allt (både slungade och oslungade) ramar iden Lägger en fiberduk under själva silen  och sen får det droppa ner till den undre behållaren.
Och sen häller jag upp alt som kom i den nedre behållaren  i gammla mjölk förpakningar. 
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Marita42

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Göra rent ramar
« Svar #6 skrivet: 06 aug-10 kl 10:46 »
Hejsan
Kom på en sak till
Man kan inte på något sätt behålla dom utbyggda ramarna (skulle behöva utbyggda till att sätta tillbaka till yngelrummen). De är bara 2 av 25 ramar som de är drönaryngel på.

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #7 skrivet: 06 aug-10 kl 14:59 »
Men Edvard vad menade du med "bygga ut nya ramar" menar du sätta dit vax (de är redan gjort) resten gör väl bina själva eller?
Och sen häller jag upp alt som kom i den nedre behållaren  i gammla mjölk förpakningar.. Dom skulle jag villja göra rena men behålla de utbyggda vaxet på. Går de?

Till invintringen tar man rena ramar med nya mellan väggar som bierna drar ut ny vax celler.
Har läst ditt förta inlägg igen, lite oklart vad du vill.

Har man ful ramar ska de rengöras.
Man kan skära ut/smälta bot vaxet , som man rengör igenom upprepade uppkokning och filtrering

Träramar skal göras ren skrapning /kokning  "sen" Vissa kör dem i en begagnad diskmaskin inte den i köket om man vill bevara fred i huset.
Sen ska trä rammarna torka , om tråda/efterspänas vid behov.
In med nya vax mellan väggar så är de klar för kupan igen.

Eventuellt så har den lokala bi förening en ång panna som är lämpad för allt detta .
                   Lycka till  mvh edward  :P
Ps det är riktigt skit göra så oömma kläder rekommenderas :-X
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #8 skrivet: 06 aug-10 kl 15:13 »
Här kommer en länk
skippa första 2.30minuter         
Werner Gysi Bees wax recycling, refining, foundation


Boiling bee-wax - how to start


Boiling bee-wax


solar wax melter


Learning Beekeeping - Solar Wax Melters


mvh edward  :P
« Senast ändrad: 06 aug-10 kl 15:19 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #9 skrivet: 06 aug-10 kl 15:26 »
Jag har en ångdammsugare som jag funderar på att använda


verka krongligt men
Easy Steam melting wax machine.

          mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lemmon

  • Inlägg: 62
    • Bohuslän
SV: Göra rent ramar
« Svar #10 skrivet: 06 aug-10 kl 15:38 »
Till invintringen tar man rena ramar med nya mellan väggar som bierna drar ut ny vax celler.
Byter du allt vax i yngelrummet till invintringen, och i så fall hur gör du då?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Göra rent ramar
« Svar #11 skrivet: 06 aug-10 kl 16:11 »
Har man få ramar är billigaste alternativet nya hoffmanramar och nya mellanväggar. Resten i brännbart på återvinningen i en svart sopsäck.
En ram kostar nästan lika mycket att rengöra som att köpa en ny, och så är det miljövänligare! (inga rengöringsprylar).

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Göra rent ramar
« Svar #12 skrivet: 06 aug-10 kl 16:30 »
En ram kostar nästan lika mycket att rengöra som att köpa en ny, och så är det miljövänligare! (inga rengöringsprylar).
Hur sjutton räknar du då?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marita42

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Göra rent ramar
« Svar #13 skrivet: 06 aug-10 kl 19:19 »
Hejsan
Lemmon: nej jag byter inte ramarna i yngelrummet. dom fulramar jag har är så många det blir under 3 års bihantering.

Tack för filmerna dom var bra. Den sista är något liknade jag tänkte på

Edvard:
Citera
Varför jag vill ha fullt utbyggda ramar är 
Jag tog avläggare på vissa samhällen och drottningen åkte till avläggaren. De tog 3 veckor innan samhället utan drottning började odla fram en ny. Nu har dom ny drottning men dom har fyllt hela yngellådorna med honung, Drottningen har ingen plats att lägga äggen. För att underlätta för byggbina (+ att jag inte vet om dom går ner och bygger ut åt henne)tänkte jag att yngelrummet skulle få fullt utbyggda ramar.
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #14 skrivet: 06 aug-10 kl 21:46 »
dom har fyllt hela yngellådorna med honung, Drottningen har ingen plats att lägga äggen. För att underlätta för byggbina (+ att jag inte vet om dom går ner och bygger ut åt henne)tänkte jag att yngelrummet skulle få fullt utbyggda ramar.
Hade jag inte tillräcklig många utbyggda ramar så skulle jag slunga ur skatt lådan och låta drottning lägga egg i den.

Hade samma problem och visste att behovet av utbyggda rama skulle vara stor under uppbyggnads säsongen så jag använde dadant till skatt låder.

Dessa är nu ur slungat och används i en massa avläggare.
Nästa år ta jag itu med att bygga ut skatt lådor och kontunerligt med yngel ramar
         mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #15 skrivet: 06 aug-10 kl 21:59 »
Byter du allt vax i yngelrummet till invintringen, och i så fall hur gör du då?
Helst inte.
Dra ner på ventalationen+ se till att de sitter trång = det blir varmt i kupan ung bin svettas vax + de dra ut nya celler.
Börja tidigt , stöd fodra. Det går åt mycket energi så det är billigar att använd socker/bifor till matningen.     mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Göra rent ramar
« Svar #16 skrivet: 07 aug-10 kl 15:36 »
Hur sjutton räknar du då?

Mina ramar kostade 4 kr/st och vax x kr som tillkommer. Det blir inte många kg vax på mina få samhällen så att hantera detta skulle jag gott tänka mig kostar mer än köpa nytt. Särskilt om du börjar räkna tid...

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Göra rent ramar
« Svar #17 skrivet: 07 aug-10 kl 15:57 »
Men då får man inte leka ångloks förare när man får låna föreningen ång panna.  >:D

Dock så slipper man allt äckel göra.  :-X

Fick höra att man kan köpa en rengöringsmaskin för plastramar ?
       mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: Göra rent ramar
« Svar #18 skrivet: 08 jun-13 kl 14:29 »
Träramar skal göras ren skrapning /kokning  "sen" Vissa kör dem i en begagnad diskmaskin inte den i köket om man vill bevara fred i huset.
Sen ska trä rammarna torka , om tråda/efterspänas vid behov.
In med nya vax mellan väggar så är de klar för kupan igen.

Hej,
Jag har några lådor med ramar som jag har smält ur i min solvaxsmältare. Fråga är hur jag ska göra med ramarna? Jag har redan skrapat dem, är det bara att sätta i nya mellanväggar eller ska jag diska dem med diskmedel, bleka med klorin eller bada i kaustiksoda?

Hur bör man göra? Hur gör ni?

Tacksam för snabba svar eftersom jag ska göra avläggare snart och tänkte använda dessa ramar till avläggarna.

Mvh,
Jacob

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: Göra rent ramar
« Svar #19 skrivet: 08 jun-13 kl 18:25 »
Skyddsglasögon och "Täta gummi-handskar" Koka i kaustiksoda! I sista sköljvattnet lite vinsyra. Ha det så trevligt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Banelinjen, UngJägarn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser