Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusa och mjölk  (läst 1310 gånger)

Get-Eva

  • Inlägg: 146
Flusa och mjölk
« skrivet: 30 mar-09 kl 13:08 »
Hej
Jag tänkte avlusa mina (skall man göra det alltid vår och höst eller bara när man ser något??) och undrar ifall jag kan använda mjölken (till husbehov) iallfall? Det står ju att det är 28 dagars karens på mjölken men är det bara för att sälja till mejerier eller gäller det alla förtäring?? Får jag i mig medlet ifall jag gör egen ost på mjölken före dess??

Nån som vet???
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Flusa och mjölk
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 15:14 »
Jag skulle absolut inte använda mjölken till något, innan de 28 dagarna skarens gått.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Flusa och mjölk
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 09:44 »
Jag vet inte vad du har köpt för sorts flusa. Men på min flaska står det 0 dagar i karens på mjölk och 7 dagar i karens vid slakt. Jag har flusat mina getter förut och har tagit reda på mjölken.

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
SV: Flusa och mjölk
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 12:34 »
Så står det på min Flusa flaska också....blandar du inte ihop det med avmaskningsmedlet Ivomec för där är det 28 dagars karens.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Flusa och mjölk
« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 14:28 »
 :-[
Visst, ni har så rätt så.....jag har blandat ihop det hela....
måste lära mig att läsa ordentligt på etiketterna!
mao så kan jag lugnt göra ost och äta den så länge jag inte behöver avmaska alltså.
Tack för att ni har koll på mig   ;)
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: Flusa och mjölk
« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 22:49 »
Flusa bara om du fått in löss. Har du fått djur där det finns tex höns så kan du kolla. Tar du karantän ngra dagar innan på ett nyinförskaffat djur kan du upptäcka lus o mask. Har man bara tex får el getter el båda så gör det. Då behöver du inte få in ngt. De föds ju inte m lus o mask.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Flusa och mjölk
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 11:32 »
Tyvärr så tror jag att lillbocken har löss, förutom att han fäller som värst så har han svarta små prickar i pälsen och han kommer från ett ställe där dom har höns, men jag vet inte riktigt. Jag har inte sett något som kryper ännu, men tänkte att det var lika bra.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
von tratt, Själv är bäste dräng, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser