Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Vattentorn  (läst 3056 gånger)

JoakimS

  • Inlägg: 29
    • -
Vattentorn
« skrivet: 09 nov-06 kl 20:31 »
Är det någon som har erfarenheter av att bygga ett vattentorn?

Själv har jag en sommarstuga med ett elverk som driver en pump som drar upp vattnet ur brunnen. Problemet nu är att vattnet tar slut ganska snabbt (vid normalförbrukning "city style") vilket gör att jag funderar på att bygga någon form av vattentorn. Tips och idéer mottages tacksamt.

/JoakimS

Bo

  • Inlägg: 4238
Hydrofor
« Svar #1 skrivet: 10 nov-06 kl 00:25 »
är en tät behållare med in och utlopp nedtill. När man pumpar in vatten, ökar trycket p g a att luften komprimeras. En hydrofor kan man ha nedgrävd frostfritt och är generellt enklare att ordna än vattentorn och tar inte i anspråk något utrymme som kan användas till annat.

Klotform eller cylinderform krävs för att klara trycket.

Nedgrävd behållare föreses lämpligen med manlucka upptill.
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 10:25 av Bo »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re: Vattentorn
« Svar #2 skrivet: 10 nov-06 kl 00:59 »
Enligt mina kunskaper om engelsk byggteknik, som väsentligen är hämtade från Torsten Ehrenmarks kåserier, är det där vanligt med en vattentank på vinden. När Hr Ehrenmark invände mot den i hans tycke onödiga tanken, som han liknade vid ett damoklessvärd, fick han frågan hur man annars skall få vatten på övervåningen.

En sådan tank, försedd med någon anordning för att hindra överfyllnad, skulle kanske kunna användas.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re: Vattentorn
« Svar #3 skrivet: 10 nov-06 kl 01:46 »
Hej!

Billigast är nog en gammal hydrofor från blocket.... Pumpa den full och stoppa sedan elverket så har du vatten en stund.

Smäll till på så stor du rymmer i huset, jag har en 500 liters, och den räcker en braaaa stund vid elavbrott!

Lycka till!
/P

Bilden visar en 150, 300 och 500 liters hydrofor.
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re: Vattentorn
« Svar #4 skrivet: 10 nov-06 kl 23:21 »
Ditt problem verkar vara att tillrinning i brunnen är för liten.
En stor hydrofor och en mindre pump är nog lösningen. Eller så behåller du pumpen och pulsar den med tidrelä så den inte suger brunnen torr.
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 23:22 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser