Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tova ulltröja  (läst 1949 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Tova ulltröja
« skrivet: 23 okt-23 kl 19:03 »
Hej, falller inte helt in kanske i kategorin. Men jag har tvättat en 100% ulltröja i 60 grader och den blev tjockare och krympte rejält. Det jag undrar är om det går att få den att bli ruggigare yta, för man ser fortfarande del av stickraderna, även om allt är mycket tjockare. Tvätta igen? Tvätta i hett vatten för hand och såpa?
Ruffa till ytan med någon borste? Vad för borste?
Allt tips mottages

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tova ulltröja
« Svar #1 skrivet: 23 okt-23 kl 22:27 »
Varför använda just såpa för tvätten?  Såpa kan ju ibland vara kraftigt alkalisk, vilket bryter ner ull. Om du absolut ska använda såpa, mät upp dess pH-värde först och använd den inte om den inte är någorlunda neutral.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Tova ulltröja
« Svar #2 skrivet: 24 okt-23 kl 11:01 »
När man tovar ull använder man såpa för att ullen lättare ska filta sig. Det gör att fjällen på ullstråna reser sig och fäster i nästa strå. När man sedan tvättar rent det tovade så fäster fjällen i varandra. Sedan gör såpan ullen mer lättarbetad och smidig.

När man stickar Lovikka vantar så borstar man upp ullen efter tvätt med typ en vanlig lite mjukare variant av en skurborste eller passande hårborste. Så det borde vara det smidigaste och bästa sättet för tröjan med. Krymper den mer av hetare vatten kanske den inte passar sen.
 

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Tova ulltröja
« Svar #3 skrivet: 24 okt-23 kl 18:01 »
Ja men det var smart. Jag gör ett sittunderlag av delar av tröjan, så jag gör klart sittunderlaget sedan blöter jag igen allt och ruggar upp med en borste

 

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Tova ulltröja
« Svar #4 skrivet: 18 nov-23 kl 22:33 »
Jag skulle även vilja göra ett par tofflor av en tovad tröja. Någon här som har ett bra mönster på det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser