Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?  (läst 33830 gånger)

Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #60 skrivet: 26 jan-19 kl 18:02 »
Handtaget går inte ta lös...så jag funderar på att ställa den på grillen med en blöt handduk runt trähandtaget...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #61 skrivet: 26 jan-19 kl 18:47 »
Är det inte en gängad järnstång som går genom handtaget? Prova att ta i ordentligt och vrida moturs, och se om det släpper.

Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #62 skrivet: 26 jan-19 kl 19:12 »
Tar i så det knakar i träät. Den rubbas ingenting...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #63 skrivet: 26 jan-19 kl 19:14 »
Märket.. nån som har en likadan? Skulle kunna ta fram rondellen och sandpappra eländet...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


  • Gäst
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #64 skrivet: 26 jan-19 kl 20:35 »
Märket.. nån som har en likadan? Skulle kunna ta fram rondellen och sandpappra eländet...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Känt märke som står för bättre kvalisort.

När jag läser bakåt i tråden så förordar man andra slipmetoder än blästring o s v som kan lämna kvar sandkorn i porer.

Har själv med framgång rengjort stekjärn av gjutjärn med ståltrådstrissa på skruvdragaren (vanlig borrmaskin funkar också). Den jobbar bättre i rundade kanter där stålborsten inte kommer åt så bra.

Trähandtaget: jag hade letat rätt på ett skruvstycke, lindat tyg runt handtaget för undvika märken från käftarna, spännt fast och vridit på järnet.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #65 skrivet: 27 jan-19 kl 09:54 »
Har alltid lärt mig att syror är det bästa, så har låtit mina stå med (eller i) t.ex. vinäger några timmar/över natten, sedan skrubbat bort all gegga med stålull.
Ingen människa är illegal

 

Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #66 skrivet: 27 jan-19 kl 10:42 »
Har alltid lärt mig att syror är det bästa, så har låtit mina stå med (eller i) t.ex. vinäger några timmar/över natten, sedan skrubbat bort all gegga med stålull.
Funkar det på liknande fastbränt sot? Det går verkligen inte med stålborste längre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #67 skrivet: 27 jan-19 kl 10:45 »
om du värmer upp pannan och fettar in, skurar sedan repetera så några gånger tills den inte släpper mer sot?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #68 skrivet: 27 jan-19 kl 11:19 »
om du värmer upp pannan och fettar in, skurar sedan repetera så några gånger tills den inte släpper mer sot?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Håller med om detta förfarande. Och lite sot blir det alltid i en gjutjärnspanna. Min ena panna har använts i stort sett dagligen i 45 år.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #69 skrivet: 27 jan-19 kl 13:21 »
Konstigt vilka problem folk har med gjutjärnspannor,stekpannor alltså, väl?  Jag har alltid använt sådana, alltså sen jag fick eget hushåll för så där 55 år sedan. Och växt upp med sådana - fanns ej annat på 1940-50talet.

Jag märker aldrig något sot - att saker kan bränna vid och fastna kallar jag inte sot.  Sen har vi inga särskilda rutiner vid disken utan kör  med diskborste och handdiskmedel precis som  min mamma gjorde. (Aldrig diskmaskin) Får ingen rost eller beläggning utan det ser bara bra ut.  Den lilla som används oftast (dagligen) ser bäst ut. Den är minst 50 år gammal.  De två större kan möjligen få en rostfläck ibland, liksom de två gjutjärnsgrytorna som sällan används.  I så fall fuktar jag lite hushållspapper och kör runt för att få bort rosten före användning. Om lite skulle bli kvar har inte bekymrat mig.

Min pappa hävdade visserligen att gjutjärn bara skulle torkas ur med  hushållspapper så att fettet fanns kvar, men han var sällan i köket.  Å andra sidan sa min mamma ofta att en väl instekt stekpanna av gjutjärn var det bästa man kunde få i bröllopspresent.

Alltså, jag har ett långvarigt, okomplicerat, och positivt förhållande till gjutjärnspannor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #70 skrivet: 27 jan-19 kl 14:26 »
Ja, en gjutjärnspanna är svår att förstöra. Här är det nog bara jag som är något så när rädd om stekpannor, kastruller och grytor. Frun har en förmåga att slå på spisen på fullt och se om de kan smälta ::) Och de gånger dottern bryr sig om att diska så blir det fullständigt smörjtorrt. Så teflon och även keramik har kort livslängd här, men gjutjärnet är bara att fetta in igen.

Jag brukar dra in lite fett i pannan efter disk. Och jag använder inte diskmedel.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #71 skrivet: 27 jan-19 kl 15:16 »
Skulle aldrig någonsin vilja laga mat i teflonpannor eller liknande produkter. Gjutjärn och rostfritt, ugnsfast glas och porslin är vad som gäller här.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #72 skrivet: 27 jan-19 kl 15:50 »
Funkar det på liknande fastbränt sot? Det går verkligen inte med stålborste längre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Syror löser rost (och för den delen, om de får tillräckligt med tid på sig, gjutjärnet självt).  Riktigt fastbränt sot består ju av i stort sett rent kol, och det är praktiskt tagit olösligt vare sig i syror eller baser.  Om det är flottigt sot som innehåller en del fett som ännu inte har koksat, så kan starkt alkaliska saker (lut) kanske fungera. Men riktigt torra och fastbrända kolavlagringar går det alltså bara att bränna bort (eller ge sig på med stålborstar eller liknande).

Kom ihåg, som sagt tidigare, att en stålborste som är flottig inte "biter" alls. Den måste vara helt torr och fri från sånt som kan fungera som smörjmedel, om den ska ta bra.
I riktigt svåra fall så tar roterande stålborstar med grövre tråd, som man sätter i vinkelslip, bättre än de tunntrådiga borstar man kör i borrmaskin. T ex https://www.swedol.se/skivborste-100-mmvt-2328.html . Det finns billigare liknande stålborstar på Jula och Biltema, men de är inte bra. Julas stålborstar är så obalanserade att man knappt kan hålla i vinkelslipen, i Biltemas sitter ståltrådarna inte fast utan åker iväg åt alla håll.

Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #73 skrivet: 27 jan-19 kl 16:27 »
Alltså jag har själv använt gjutjärn gryta/panna i många år. Denna har jag då fått. Den var full med fastbränt sot. Visst hade jag kunnat fortsätta steka i den men nu vill jag inte det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


piggetröska

  • Gäst
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #74 skrivet: 27 jan-19 kl 17:31 »
Konstigt vilka problem folk har med gjutjärnspannor,stekpannor alltså, väl?

Jag märker aldrig något sot - att saker kan bränna vanvändning. Om lite skulle bli kvar har inte bekymrat mig.

Alltså, jag har ett långvarigt, okomplicerat, och positivt förhållande till gjutjärnspannor.

Låter som du är en sansad person som INTE steker mat som Ensamhet iakttagit att andra gör, och som jag själv gissar att 75 % av befolkningen gör: matlagaren lägger fett och mat i järnet, ställer värmen på högsta, går ifrån o gör ngt annat. När det börjar storfräsa och lukta småbrännt från spisen går man tillbaka o sänker värmen. Efter ett 1 eller 2 år så är järnets yta rätt så kass. Matlagaren beklagar sig för omgivningen hur dåliga gjutjärns pannor är, köper ett teflon som visserligen tål vidbränning bättre men som kroknar efter 1-2 år.

Tidsvinsten på att starta stekningen på högsta värmen kan inte vara stor. 60 sekunder? 80sekunder?  jämfört med att starta på 3:an eller 4:an. Med lägre startvärme får du en bättre stekyta på maten, den blir bättre tillagad. Och ditt gjutjärn varar i 40 år eller längre.

Längre tillbaks i tiden hade man kanske inte så brått i matlagningen. Inga Tv-serier att passa efter kvällsmaten. Stekjärn och andra husgeråd var inte självklart billiga som idag. När man satte bo efter att ha flyttat hemifrån eller gift sig så var husgeråden man skaffade sig avsedda att räcka hela livet.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #75 skrivet: 27 jan-19 kl 17:37 »
De största utmaningarna när det gäller stekpannesanering, har man när det gäller att rädda begagnade pannor som har använts av kanske mindre nogräknade personer. T ex soprumsfynd, ärvda pannor eller liknande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #76 skrivet: 27 jan-19 kl 17:44 »
Alltså jag har själv använt gjutjärn gryta/panna i många år. Denna har jag då fått. Den var full med fastbränt sot. Visst hade jag kunnat fortsätta steka i den men nu vill jag inte det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Men om du ställer den med olja eller fett i på låg värme ett tag och sedan stänger av värmen och låter den dra in fettet i järnet, för att återupprepa denna procedur ett par gånger till, så borde även de envisaste flagorna lossa. Gno runt med grov stålull (ser ut som svarvspån) om det behövs.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #77 skrivet: 27 jan-19 kl 17:51 »
Men om du ställer den med olja eller fett i på låg värme ett tag och sedan stänger av värmen och låter den dra in fettet i järnet, för att återupprepa denna procedur ett par gånger till, så borde även de envisaste flagorna lossa. Gno runt med grov stålull (ser ut som svarvspån) om det behövs.

Det fungerar inte om det är riktigt fastbrända och kompakta avlagringar. Om "fett-knepet" ska lyckas, så måste sotet/kolet vara så poröst att fett eller olja kan tränga in i det.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #78 skrivet: 27 jan-19 kl 18:11 »
Tycker pannan på bilderna ser helt renborstad ut. Även på kanterna blir det ju avlagringar rätt snabbt om en inte gör rent med jämna mellanrum och även utsidan ser jättebra ut.
Hetta upp pannan så mycket det går, skölj och borsta ur den skållheta pannan i hett vatten med eller utan diskmedel, torka den sen på plattan och använd ren matolja när du börjar steka i den, eller i vart fall inte margarin/smör som innehåller mjölkprodukt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #79 skrivet: 27 jan-19 kl 18:51 »
Jag vill påstå att blästring kan vara ett bra alternativ, idag finns det så många olika sätt att blästra på med olika sorters blästermedel.
Något borde passa till att blästra gjutjärnspannor med.
Sett de som blästrar bort färg på bilar utan att glas och gummi blivit skadat.
Aluminium som bara är att polera efter blästring, så att det blir slätt och blankt som en spegel.
Färgen från träfasader mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser