Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ bastusten  (läst 6636 gånger)

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
Alternativ bastusten
« skrivet: 01 jan-10 kl 15:42 »
Är farligt vad jag förstår att använda vanlig gråsten i bastukaminen eftersom den kan "explodera".
Vad använde finnen som troligen inte hade tillgång till lava sten.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Alternativ bastusten
« Svar #1 skrivet: 01 jan-10 kl 19:50 »
Man ska tydligen kunna plocka viss sorts sten ur sjöar och använda den. Den finns en hel del stenar som påminner om lavasten som jag skulle kunna tro att man kan använda. Vet inte exakt själv, men någon annan kanske kan fylla på.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Alternativ bastusten
« Svar #2 skrivet: 01 jan-10 kl 20:10 »
Täljsten kanske?
Kanske ha gråsten eller något annat underst och täljsten övers som skydd?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Alternativ bastusten
« Svar #3 skrivet: 02 jan-10 kl 00:40 »
Täljsten kanske?
Kanske ha gråsten eller något annat underst och täljsten övers som skydd?
Har också funderat så.............undrar bara hur farliga vanlig sten är i en bastu...blir det en stalinorgel av alltihop  :(

bua

  • Inlägg: 478
SV: Alternativ bastusten
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 14:08 »
Vissa stenar kan verkligen explodera vid uppvärmning. Jag har varit med när det hänt, stenbitar for som projektiler och det var tur att ingen "stod i vägen"!(Detta var utomhus). Det finns vanliga svenska stenar som klarar uppvärmning, men jag vet inte vilka men att sten med kisel i är extra vanskliga. Däremot verkar alla vanliga svenska stenar krakelera när de är heta och man häller vatten på dem. Ska fungera bättre med rundade stenar som legat i vatten vilket, har jag hört, var anledningen till att man helst hade runda kokstenar en gång i tiden.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Alternativ bastusten
« Svar #5 skrivet: 02 jan-10 kl 14:38 »
Halaj!

Man kan visst ta sten man hittar. Stenen skall vara svart (innehåller järn).
Vanlig gråsten spricker.

//T

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ bastusten
« Svar #6 skrivet: 02 jan-10 kl 15:26 »
Däremot verkar alla vanliga svenska stenar krakelera när de är heta och man häller vatten på dem.

Detta kallas tillmakning, och användes vid gruvbrytning fordom.

Upphettning och snabb avkylning medför stora påfrestningar, och sprickbildning. En anledning till att jag icke solar och därefter kastar mig i badet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser