Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  499:- för värmedriven fläkt utan el  (läst 36710 gånger)

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
499:- för värmedriven fläkt utan el
« skrivet: 12 nov-14 kl 18:45 »
Just nu och t.o.m. 26 nov på Clas Ohlson. http://m.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmedriven-kaminfl%C3%A4kt/40-9503

Funkar fint. Betydligt billigare än den som säljs som ecofan på andra ställen men såklart inte lika rolig som stirlingversionen på gyroscope.com  ;D  ;D  ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #1 skrivet: 12 nov-14 kl 19:00 »
Är dom något att ha då? Jag skulle vilja ha någon som sprider värmen lite bättre, men framför allt ned på golvet. Vet inte om den där funkar till det.

Sjaunja

  • Inlägg: 5562
    • -
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #2 skrivet: 12 nov-14 kl 19:23 »
Men så himla bra! Jag var just på väg att beställa en ecofan. Tack för tipset :-*
« Senast ändrad: 12 nov-14 kl 19:53 av Sjaunja »

ca

  • Inlägg: 248
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #3 skrivet: 15 nov-14 kl 20:09 »
Har provat 3 sorter av ecofantyp o avsett vad den kostar så är det mer en kul grej än en nyttogrej.  En kontorsfläkt för 99:- gör betydligt större nytta även om den i.o.f.s  kostar 24 öre/timme i elkostnad

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #4 skrivet: 17 nov-14 kl 14:17 »
Grejen är att den står på själva spisen och därmed tar varmaste luften och blåser den. Sen startar den och stannar automatiskt också, plus att den går tystare än en kontorsfläkt.

Jag har provat båda och skall nog köpa en sån där fläkt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #5 skrivet: 17 dec-14 kl 08:22 »
Hej

Har själv köpt en "ecofan" förra året redan...torpet (inga 220 V) har aldrig haft en sån fin värmefördelning innan!!!

Helnöjd!

http://www.einfacherweise.com/2013/03/eco-fan-der-zweite.html

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #6 skrivet: 17 dec-14 kl 13:35 »
Ser ut som om den kostar 799:- nu >:( Alltid missar man fynden!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #7 skrivet: 18 dec-14 kl 22:42 »
Jag köpte den största Eco fanen som står på spisen.Jag ser det som en fördel till.Att spisen kyls när man eldar hårt. Och sköter sig skälv.

Rubensgården

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #8 skrivet: 02 nov-15 kl 06:36 »
Kan man få lite fler utlåtanden här om dessa fläktar? Vad är bra eller dåligt?

LimJans

  • Inlägg: 8924
    • Dalarna
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #9 skrivet: 02 nov-15 kl 08:22 »
ClasOlle-fläkten är jättebra!

Jobbar helt tyst och sprider värmen kalasbra!  :D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #10 skrivet: 02 nov-15 kl 08:35 »
ClasOlle-fläkten är jättebra!

Jobbar helt tyst och sprider värmen kalasbra!  :D


Vilken modell har du? Finns visst i tre storlekar.

Den minsta är på "erbjudande" nu, 599:- istf. 999:-

http://www.clasohlson.com/se/Kaminfl%C3%A4kt-med-2-blad/40-9836?LGWCODE=409836000;83823;6341&gclid=CJbDibGc8cgCFcTUcgodJ70E-A&gclsrc=aw.ds

Kanske värt att testa? Passerar en butik imorrn.


kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #11 skrivet: 02 nov-15 kl 08:36 »
Undrar också om nån haft sin fläkt mer än ett par säsonger, de är ju relativt dyra och livslängden är ju då helt avgörande för ekonomin. Ecofan, originalet, har ju sålts några år nu. Kanske nån som kan vittna?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Gilbert

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #12 skrivet: 02 nov-15 kl 08:40 »
Men fläktar den någonting? Eller är det värmen som får propellern att snurra runt? Två helt skilda saker.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #13 skrivet: 02 nov-15 kl 08:52 »
Men fläktar den någonting? Eller är det värmen som får propellern att snurra runt? Två helt skilda saker.

Värmen tas upp av fläktens fot, halvvägs upp sitter där ett peltierelement som genererar el av värmeskillnader. Efter elementet kommer kylflänsen som alltså skapar en värmeskillnad mellan fot och fläns. Elektriciteten används för att driva runt elmotorn, så visst fläktar den.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

LimJans

  • Inlägg: 8924
    • Dalarna
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #14 skrivet: 02 nov-15 kl 08:54 »
Vilken modell har du? Finns visst i tre storlekar.

Den minsta är på "erbjudande" nu, 599:- istf. 999:-

http://www.clasohlson.com/se/Kaminfl%C3%A4kt-med-2-blad/40-9836?LGWCODE=409836000;83823;6341&gclid=CJbDibGc8cgCFcTUcgodJ70E-A&gclsrc=aw.ds

Kanske värt att testa? Passerar en butik imorrn.


Den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #15 skrivet: 02 nov-15 kl 08:54 »
Men det vore intressant både med livslängd (utsatt läge) och effekt. Peltier är ju inte kända för så stor effekt.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #16 skrivet: 02 nov-15 kl 11:50 »
Peltierelementet är ju med största sannolikhet likadant som det som sitter i t ex 12 V-drivna kylväskor, minikylskåp och liknande.  Jag har inte råkat ut för ett enda sådant som har gått sönder av sig självt, däremot ett som inte var riktigt friskt efter att ha blivit svårt överhettat pga att fläkten i ett minikylskåp hade stannat.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #17 skrivet: 02 nov-15 kl 12:54 »
Och då funderar man på hur det blir på spisen ???

Även om peltierelementet tål temperaturen så ligger motorn risigt till.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #18 skrivet: 02 nov-15 kl 12:57 »
Åtminstone de på clas ohlson har ju en maxtemperatur angiven, orkar inte kolla igen men jag tror det var 200 grader på en sort och 375 grader på en annan.

Rubensgården

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #19 skrivet: 02 nov-15 kl 13:06 »
Jag köper så får vi se hur det går. :)

husbehov

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #20 skrivet: 02 nov-15 kl 13:24 »
far min har en kopia på en ecofan från handymann.se . den har snurrat i 2 år nu iaf . TEG - (thermo elektriska generatorer) "peltierelement" börjar bli lite intressanta för småskalig elproduktion , få el när man eldar är ju kanon vintertid .

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #21 skrivet: 02 nov-15 kl 14:01 »
Jag köper så får vi se hur det går. :)

Vi får se vem som hinner testa först! ;)

Gve

  • Inlägg: 10
    • Lappland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #22 skrivet: 02 nov-15 kl 16:29 »
Finns även "billiga" på aliexpress om man orkar vänta.

maskodlaren

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #23 skrivet: 03 jan-16 kl 08:26 »
till er som är lite händiga och vill få ner värmen till golvet kan alltid bygga ett rör  som leder ner värmen till golvet . Funkar kanon

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #24 skrivet: 03 jan-16 kl 08:45 »
till er som är lite händiga och vill få ner värmen till golvet kan alltid bygga ett rör  som leder ner värmen till golvet . Funkar kanon
Jag har funderat på något sådant i flera år. Typ en spisfläkt över kaminen och röret i en båge och ner på golvet längre bort. Men det kommer se för jäkligt ut och sedan har man fläktmotorn som står och brummar konstant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #25 skrivet: 03 jan-16 kl 13:59 »
Med en riktigt tyst datorfläkt som du monterar i ett rör, så går det att flytta luften nästan ljudlöst. Eller 4st 5"-brädor som du skruvar ihop till en kanal och sätter en eller flera fläktar i. Låt den sluta en dm under tak i rummet med kaminen och låt en bräda vara en dm kortare än de andra så du får ett utsläpp vid golvet. Det borde gå att göra snyggt.

Här är det säkert 40 grader under taket i köket, medan det är 15 grader vid golvet. Jag har en sådan där tropikfläkt som ligger undanpackad på vinden. Funderar på att montera den i köket, och reta frun som tycker sån´t är fult...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #26 skrivet: 03 jan-16 kl 14:58 »
Man skulle ha tänkt på det när man byggde huset och gjort en kanal inne i vägg och tak

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #27 skrivet: 03 jan-16 kl 15:35 »
Hej!
Har gjort ett hål i golvet 25cm i diameter datafläkt 160 kubik i tim funkar underbart cirkulationen
genom huset funkar nu eldar 2 kakelugn klarar nästan hela året  :D

Mvh Thomas

ps: kanske inte rikyigt vad tråden var om men liite...
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #28 skrivet: 03 jan-16 kl 21:34 »
Svärfar satte upp en supertyst datafläkt för att flytta luft från ett rum till ett annat. Fungerade bra och fläkten hördes inte, men man slog huvudet i den för installationen var hellre än bra.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #29 skrivet: 03 jan-16 kl 22:29 »
Jag har en sådan där tropikfläkt som ligger undanpackad på vinden. Funderar på att montera den i köket, och reta frun som tycker sån´t är fult...

En takfläkt är utmärkt att ställa torkställningen för tvätt under.

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #30 skrivet: 07 jan-16 kl 09:38 »
Finns även "billiga" på aliexpress om man orkar vänta.

Vad sökte du på för att hitta fläkten här? De syns ha utgått på Claes Ohlson.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #31 skrivet: 07 jan-16 kl 15:42 »
Testa med store fan. När. Jag beställde min kom den på mindre än en vecka. Verkar inte vara varken bättre eller sämre än de kinesproducerade med holländskt märke på.

Mvh
Magnus

Rubensgården

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #32 skrivet: 07 jan-16 kl 18:49 »
Nu har jag lyckats bli klubbmedlem i Classe och tackat nej till fortsatta utskick för att köpa fläkten. Den varvar drygt tusen varv per minut och flyttar en del luft. Huruvida den gör nytta eller inte är svårt att säga.

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #33 skrivet: 07 jan-16 kl 20:39 »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #34 skrivet: 08 jan-16 kl 20:06 »
Du hittade den direkt trots min auto correct. Det ser ut precis som min, men annan säljare. Har förmågan att min var billigare också.

Mvh
Magnus

Cuyono

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #35 skrivet: 22 jan-16 kl 12:00 »
Fans ju en hel del modeller att välja på.
http://www.aliexpress.com/af/Heat-Powered-Stove-Fan.html?ltype=wholesale&d=y&origin=n&isViewCP=y&catId=0&initiative_id=SB_20160122024907&SearchText=Heat+Powered+Stove+Fan

Tror jag ska bygga en egen lösning med stålslang som jag najar fast i rökröret och sen datorfläkt som blåser in i dem vid golvet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #36 skrivet: 22 jan-16 kl 12:52 »
Nu har jag kunnat testa en sådan värmedriven fläkt, och visst fungerar den och lite kul är det ju att den snurrar bara av värmen. Men det är inget större drag i den, så datorfläkten är ett starkare val.

Skall mäta hur mycket el den producerar, skulle gissa att det räcker till att ladda en mobiltelefon under en hel kvälls eldande. Själva termoelementet som ger ström till motorn kostar ca 25kr/watt, så det är fullt möjligt att sätta ihop en bra laddare för rimlig peng. Att ha för mindre strömförbrukning om man vill ha i en strömlös koja t ex. Att få ut 12 volt och 4 ampere när man eldar skulle alltså gå på 1200kr i själva elalstraren. Sedan går det åt lite kylflänsar, ett par datafläktar, monteringspasta och en laddregulator. Låt säga ca 2000kr och lite skruvande så har man motsvarande en bilbatteriladdare, fastän vedeldad :)

Rubensgården

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #37 skrivet: 22 jan-16 kl 13:52 »
Var hittar du så billiga TEGs? Startade en tråd om det för ett tag sedan men var inget bra drag i den.

husbehov

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #38 skrivet: 22 jan-16 kl 13:53 »
Nu har jag kunnat testa en sådan värmedriven fläkt, och visst fungerar den och lite kul är det ju att den snurrar bara av värmen. Men det är inget större drag i den, så datorfläkten är ett starkare val.

Skall mäta hur mycket el den producerar, skulle gissa att det räcker till att ladda en mobiltelefon under en hel kvälls eldande. Själva termoelementet som ger ström till motorn kostar ca 25kr/watt, så det är fullt möjligt att sätta ihop en bra laddare för rimlig peng. Att ha för mindre strömförbrukning om man vill ha i en strömlös koja t ex. Att få ut 12 volt och 4 ampere när man eldar skulle alltså gå på 1200kr i själva elalstraren. Sedan går det åt lite kylflänsar, ett par datafläktar, monteringspasta och en laddregulator. Låt säga ca 2000kr och lite skruvande så har man motsvarande en bilbatteriladdare, fastän vedeldad :)
precis vad jag tänkt bygga till nästa vinter ! finns även vattenkylda TEG redan men dyra ännu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14483
    • Östergötland
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #39 skrivet: 22 jan-16 kl 14:18 »
Ebay har, och faktiskt bättre än vad jag gissade på. Här är en som om man maxar den hamnar på 8kr/W, men det skall man inte räkna med. Bättre att inte pressa grejerna så håller de längre.

http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric-Power-Generator-Peltier-Module-TEG-40-40mm-High-Temperature-150-/221895761869?hash=item33aa049fcd:g:V6IAAOSw0HVWBPVH

Rubensgården

  • Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #40 skrivet: 28 jan-16 kl 21:01 »
Ok. Jag ville komma upp i 300 graders tålighet. Man vet aldrig om kylningen lägger av... Därför min generator blev så dyr att det inte gick att motivera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare (3 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser