Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk Barnmat  (läst 5622 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vegetarisk Barnmat
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:49 »
erika
 To 31 Okt, 2002 - 21:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hej.
Jag vill göra bra, vegetarisk barnmat till vårt barn. Mest vill jag veta om proteinrik mat, alltså alternativ till kött, men även vad man kan göra med baljväxter och gröna grönsaker för att få i sig järn effektivt och B-vitamin.
Idag gör jag bla kikärtspuré och linsröra som blir väldigt gott men vore taksam för fler nyttiga tips.
 
Kurth
 Ti 5 Nov, 2002 - 22:25
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Om du använder mjölkprodukter kan du piffa till linserna med en liten klick Bregott och ett antal skivor Gudbransdalens getmesost som du rör ner bland linserna sen du slagit av vattnet! Mycket gott.
Bondbönor är en lättodlad proteinväxt som dessutom drar ner kväve till jorden. Bra sammodlingsgröda. varannan rad med potatis.

Hälsningar från en som varit vegetarian i över fyrtio år, och t o m överlevt!

Mvh Kurth
 

BuDDHa

  • Gäst
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #1 skrivet: 10 okt-03 kl 16:27 »
Den samlade veteskapen säger med en röst att det är ohälsosamt för bebisar och små barn att äta veganmat.. Ge barnen vanlig mat och låt dom välja baserat på sina tankar och inte era, börja inte erat barns liv med att tvinga på dom era ideologier.

malin

  • Gäst
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #2 skrivet: 03 nov-03 kl 17:38 »
Om man från början ger barnet kött så har man ju readan valt till det! Jag kan kanske förstå att man inte bör ge barnet vagan-mat när det är riktigt litet, men det är absolut inte farligt att inte ge det kött.
Förklara för barnet när det är tillräckligt gammalt att förstå att det finns vissa människor här i världen som äter djur. Tycker barnet att det verkar trevligt så får hon/han självklart välja att göra det. Ett litet barn förstår inte att den lilla söta grisen är samma sak som köttbullen som den äter. Låt barnet själv välja när han/hon är tillräckligt gammal.

BuDDHa

  • Gäst
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #3 skrivet: 05 nov-03 kl 08:27 »
hrm... Det finns en anledning till att veganer ofta är klena, lätt sjukliga och klart svagsinta, detta beror på näringsbrist. Sedan så tror jag inte på att vi skall vara animaner heller för det är inte bra för kroppen med de otroliga mängder kött vi häver i oss, men om folk någon gång skulle lära sig att allt inte är svart eller vitt, vi skall äta en blandad kost bestående av LAGOM mängd födoämnen från olika energikällor..

ohmuskal

  • Gäst
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #4 skrivet: 06 nov-03 kl 19:34 »
som vanligt skriver buddha totalt insiktslös smörja i avsikt att provocera.

alla veganer jag känner känner till (inklusive mej själv) och har mött är fullständigt friska och vitala samt lider mer sällan än köttätare av sjukdomar.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #5 skrivet: 08 nov-03 kl 21:40 »
Håller med föregående skribent! Man mår bara bra av allsidig vegetarisk kost. Har själv som jag nämner i ett annat inlägg varit laktovegetarian i över fyrtio år och inte belastat sjukvården mer än en gång! Den gången fick jag en "bil i knävecket" och det kan knappast lastas kosten! Så herr Budha har du aldrig varit sjuk? Den som är felfri kan ju kasta första stenen. Det verkar som köttätare är lika sekteriskt bundna vid sin "tro" som andra! Detta till den grad att de måste racka ner på andra för att rättfärdiga sin egen "tro".

Mvh K.A.J

Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #6 skrivet: 07 apr-04 kl 21:13 »
För er som är intresserade så har några av oss diskuterat veganism rätt hårt på djur/fjäderfä, under inlägget "Lägger alla hönor ägg". Det var dock aldrig min mening att starta en sån diskussion men nu är den där i alla fall. :)

Den personen som startade detta inlägget om barnmaten skrev väl inte ens att det var vegansk mat hon/han var ute efter eller?
Vi är veganer hemma men sonen äter "vanlig" mat på dagis osv. Det funkar bra för oss. Tanken är ju att han ska kunna välja själv om han vill vara "helvegan" när han blir äldre.
Hur man än gör så väljer man åt sina barn. Vad de ska äta, läsa för sagor, lyssna på för musik, leka med för leksaker...listan är oändlig.


asfaltsbarn

  • Gäst
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #7 skrivet: 09 jun-04 kl 03:45 »
Ja du BuDDHa, du verkar ju inte ha alla indianerna i kanoten, om man säger så. Aldrig reflekterat över att även "den samlade vetenskapen" är subjektiv? Nyfödda barn behöver massa fett och proteiner, vitaminer och mineraler, så sant. Varifrån dessa kommer är mindre relevant. Visst finns det vissa veganer som är undernärda, men det beror ofta på att de inte är tillräckligt pålästa om vad de behöver stoppa i sig.

Genomsnittsamerikanen har, enligt "den samlade vetenskapen", cirka 2 kg osmält rött kött i tarmsystemet. Tack Ronald McDonld för det!

Varierad kost tror jag är bäst. Och har kossorna och grisarna haft ett bra liv så har jag inget principiellt emot att de slutar sina dagar på köksbordet. Människans kropp och tänder är byggda för att kunna käka det mesta. Tror jag, tra-la-laa...

/ Vegan i stan

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 19:34 »
Som vanligt är empirisk forskning och prövning bättre och rättvisare än en massa teoretiserande och gamla mossiga teorier. Enligt gamla teorier byts i stort sett de flesta av kropens celler ut inom loppet av sju år. Eftersom jag varit vegetarian i nära 45 år  borde jag ju varit försvunnen nära sex gånger om. Men här lever jag i högönsklig välmåga, är inte ens " mager om bena"!

Nä, det här med olika kostsystem verkar lika sekteristiskt i båda lägren!
Själv är jag medveten om att det är ett stort experiment jag hållit på med. Men eftersom jag har mått bra både fysiskt och psykiskt hela tiden finns det ingen större motivation för mej att ändra på den.
Men om jag skulle gjort det hade det nog blivit stenålderskosten. För det är ju så människosläktet har levt den största delen av sin utveckling.

Sen är det ju inte bara kosten som spelar roll för hälsan. Det är många andra faktorer som spelar in, som arv, motion/kondition, humör/psyke, miljö mm.

Vi kan ju göra ett jämförande exempel: vi har två killar (eller tjejer) den ena äter bönor o fläsk o hela köret, jobbar i skogen, cyklar hem efter jobbet, när han har ätit hemma går han ut och klyver ved!
Den andre är en extrem vegetarian/hälsokostare som jobbar på kontor, kör bil hem, parkerar i soffan framför TV-n efter kvällsmaten! Då kan man ju undra vem som mår bäst?

Lite funderingar av "kaninen" K.A.J
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 19:51 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

mahe

  • Inlägg: 87
SV: Re:Vegetarisk Barnmat
« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 11:20 »
För er som är intresserade så har några av oss diskuterat veganism rätt hårt på djur/fjäderfä, under inlägget "Lägger alla hönor ägg". Det var dock aldrig min mening att starta en sån diskussion men nu är den där i alla fall. :)

För många köttätare är veg*ism provocerande av någon anledning. Det är synd att en så oskuldsfull trådrubrik som "Vegetarisk barnmat" ska dra till sig destruktiva element.

Kluttan

  • Gäst
SV: Vegetarisk Barnmat
« Svar #10 skrivet: 07 feb-08 kl 02:34 »

Hursom handlade det väl om barnmat... En länk kan vara "svenska vegetariska föreningen" (kanske du vet) som har ett häfte om veg barnmat som går att beställa. Har själv en liten tös på 4 mån som ska få mestadels veg kost då jag är lakto-ovo-vegetarian men maken äter kött. Helst skulle jag vilja hålla en radikalare linje men som det är nu får det bli en medelväg med mycket ekologiskt i alla fall. Ser inte några problem med att låta mitt barn välja väg själv senare i tonåren.

Hör gärna av er om ni hittar intressanta receptböcker för barn så man får nya ideér.

/Fia

Mirami

  • Inlägg: 450
SV: Vegetarisk Barnmat
« Svar #11 skrivet: 07 feb-08 kl 11:34 »
Det finns ju den här boken...

Vegetarisk barnmat - från bröst till bord..

Av Kirsten Nisted och Ulrika Lundsten...
Går att beställa från Kirstens familjehälsa säkert..eller kanske Weleda..

Erikk

  • Inlägg: 2
SV: Vegetarisk Barnmat
« Svar #12 skrivet: 15 feb-08 kl 22:37 »
Vi har inte haft några problem med våra barn. Alla i familjen är veganer Tor är 4½ och Frode 1½. Boken Grön Barnmat av Åsa Strindlund är jättebra http://djurratt.org/shop/product_info.php?products_id=110&osCsid=230ac9fa9bcabd4c8ec5949964c7a08f

MKH
Erik


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser