Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ont i foten  (läst 1606 gånger)

afitos

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
Ont i foten
« skrivet: 28 maj-14 kl 15:09 »
Min sen en vecka införskaffade höna har mycket ont i foten. Står på ett ben på sittpinnen hela dagen. Hon hade ont när hon kom till oss men var ändå ute dom första dagarna. Åt o drack som dom andra fyra hönorna. Foten är svullen med svarta "utväxter". Hon är 1 till 1,5 år gammal. Ska vi vänta ett tag till, i så fall hur länge?  eller måste vi "ta bort" henne. Sorgligt men jag vill ju inte att hon ska lida.
« Senast ändrad: 28 maj-14 kl 15:15 av afitos »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ont i foten
« Svar #1 skrivet: 28 maj-14 kl 16:12 »
Har du någon bild ? Kunde hon gå innan resan ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ont i foten
« Svar #2 skrivet: 28 maj-14 kl 16:57 »
Den hönan skulle du inte ha köpt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Ont i foten
« Svar #3 skrivet: 28 maj-14 kl 20:53 »
Vad synd att hon är sjuk. Det är inte kul när dom är nyköpta o sjuka. Har du frågat säljaren vad det kan vara för något? Kanske du ska begära pengarna tillbaka? för tänk om hon nu smittar de andra. Om det nu är smittsamt.
En höna som visar att hon är sjuk ÄR väldigt sjuk.
Bytesdjuren visar inte det i första taget.

Om du vill ha henne kvar ska du nog uppsöka en veterinär. För hon verkar ha riktigt ont.Eller någon annan kunnig.
Det kan tex. vara benkvalster som har fått gått för långt. Går att fixa men du måste då veta om det är det hon lider av.
Det svarta som sticker ut. Hur ser det ut? Sårskorpor? flagit?
Visa gärna en bild om du vill.
Här finns många duktiga hönsmänniskor som har sett massor.

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

afitos

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
SV: Ont i foten
« Svar #4 skrivet: 28 maj-14 kl 21:04 »
Tack för era svar. Tyvärr är min bild för stor för att skickas till forumet. Får se hur vi går vidare, men är naturligtvis tacksam för flera synpunkter.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Ont i foten
« Svar #5 skrivet: 28 maj-14 kl 21:41 »
Är det fotböld? Sitter det på trampdynan? Googla på bumblefoot  chicken så får du upp bilder och råd på behandling.
//Torry

afitos

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
SV: Ont i foten
« Svar #6 skrivet: 29 maj-14 kl 09:52 »
Tack för hjälpen. Nu vet vi. Det är säkerligen fotböld. Ser ut som på bilderna du föreslog. Nu får vi se vad vi gör. Tack

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ont i foten
« Svar #7 skrivet: 29 maj-14 kl 11:58 »
Tack Torry jag har aldrig hört om bumblefoot så jag fann denna sida.

Kanske fler än jag, kan ju vara bra att känna till.
Det står att obehandlat så kan det sprida sig till benstommen.

Varning för otäcka bilder.

http://www.the-chicken-chick.com/2011/07/bumblefoot-causes-treatment-warning.html
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Ont i foten
« Svar #8 skrivet: 29 maj-14 kl 13:12 »
Ja fy vad läbbiga bilder.
Hoppas jag aldrig behöver göra något sånt. ska kolla igenom alla hönsfötter någon dag.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ont i foten
« Svar #9 skrivet: 29 maj-14 kl 13:18 »
Nej jag har heller aldrig sett något sånt men bra att det kom upp så man vet om det någon gång skulle dyka upp hos en själv eller nån annan.
Ja riktigt läskigt.. 
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Che Guevara

  • Gäst
SV: Ont i foten
« Svar #10 skrivet: 29 maj-14 kl 15:56 »
Skulle ni operera också som på filmen ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ont i foten
« Svar #11 skrivet: 29 maj-14 kl 16:50 »
Nä jag skulle nog avliva djuret. Eller låta veterinär göra det om den var värdefull för mej.
Det är alltid bättre att vara medveten och förebygga så man slipper problem i den mån det går.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Che Guevara

  • Gäst
SV: Ont i foten
« Svar #12 skrivet: 29 maj-14 kl 17:08 »
Ja precis hade en tupp i höstas med en böld på foten som ja nacka  ser ut att vara något liknande . Dess utom  jäkligt ilsken på folk . så han fick bli höns gryta.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Ont i foten
« Svar #13 skrivet: 29 maj-14 kl 20:51 »
Jag skulle nog göra som ni om det blev aktuellt. Jag skulle inte operera själv, aldrig någonsin.
Men en god gryta säger jag inte nej till. Om det inte är favvohönan som får ont i foten  :P
Skämt o sido jag kan tycka att höns är värda väldigt lite i folks ögon. O många skulle lyfta på ögonbrynen om jag sa att jag varit hos vet. med en höna.
Och att vet. i allmänhet vet lite om fän.
Undrar om dom skulle ta imot en höna med fotböld?
Vad tror ni?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Ont i foten
« Svar #14 skrivet: 29 maj-14 kl 21:23 »
Vet inte om dom tar emot men det tror jag dom får väl göra sitt bästa  :) men jag håller med höns är nog i klass med kaniner sånt som dom kan dåligt.

Men nog är det så att skulle de va en favvo höna å veterinären vägra så blir läget ett annat och då kanske jag motvilligt skulle göra ett försök.
Men jag utgår ifrån att dom gör vad dom ska så jag slipper sånt.. de e ju faktiskt deras jobb.
Sen är det ju bra att finna en veterinär som har hönsintresse innan någon favorit höna behöver behandling.. Ja de e komplext ibland inser jag.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (2 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser