Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????  (läst 3147 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Vet inte vad som händer i hönsgården just nu, men inte är det bra.
Vi köpte nya höns för en 3 veckor sedan. De fick då gå inlåsta i hönsgården i ca 2 veckor. 4 av 7 var då ganska bleka i kammen.
Sen släppte vi ut dem till de andra som går fritt.
För ett par dagar sedan började den ena nya hönan att stå och gapa, rossla och var nästan vit i kammen. Att hennes välmående var dåligt märktes tydligt. Det var nästan så jag var beredd på att avsluta hennes lidande där och då.
Jag var rusade ju givetvis in och läste här och på hennes gapande och vad jag fick fram så var det gapmask. Det fanns inget att se i halsen på henne som kunde störa. In i sjukboxen med henne, avmaskningstablett i halsen - har inget flytande hemma - och fingrar i kors. Läste lite till efter det och stoppade multivitamin i hennes vatten. Efter 2 dagar var det liv i henne igen och jag jublade :)
Sen igår så började tuppen exakt likadant  ??? men hans kam var/är blålila och han gal inte ett dugg. Han brukar gala som bara den!
Samma behandling till honom, men han har inte "kvicknat till" ännu. Vad är det som är galet??? Tuppen rosslar och låter som om han är superförkyld eller något. Men förutom kammen så finns det inget synligt fel på honom. Inget bubbel, inget rinnande?!?!?!?
Hur ska jag tänka??? Vad ska jag göra??? Vill ju inte att fler höns blir "drabbade"
Kan tilläggas att jag den sista veckan har gett dem av vårt eget korn som har lite "kvast" kvar på sig..
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

lena70

  • Gäst
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #1 skrivet: 30 aug-13 kl 07:45 »
Mitt tips blir att du ställer samma frågor till en fjäderfävetrinär istället. SVA har  mail, där oroliga fjäderfäägare kan ställa frågor. (går att ringa med) Av SVA får du snabbt svar, baserat på stor kunskap och de är mycket trevliga att ha att göra med. Jag kontaktar alltid SVA om jag har problem med mina höns!!
sva@sva.se

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #2 skrivet: 30 aug-13 kl 08:59 »
Om du mailar SVA får du gärna berätta vad dom svarade här. Det är jättebra att lära sig av andras erfarenheter så att man kanske har ett hum när ngt drabbar ens egna höns sen. :) Kan verkligen rekommendera att maila dom, jag fick jättesnabba och bra svar när jag hade frågor.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #3 skrivet: 30 aug-13 kl 11:35 »
Jag har mailat SVA och när jag får svar av dem så lovar jag att berätta :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #4 skrivet: 30 aug-13 kl 13:17 »
Svar från SVA.
Dock tror jag inte på ILT för ingen av dem har haft blod/bubbel eller varit svullna.
Däremot på luftvägsinfektion.
Kanske därför multivitamin hjälpte???
Inga döda djur här så det blir inget inskickande till obduktion.
Har ställt lite följdfrågor, återkommer om/när jag får svar på dem. :)

Hej, Gapmask är ganska ovanligt hos höns. På din beskrivning låter det snarare som om dina höns har en akut luftvägsinfektion. Det kan finnas en rad olika orsaker, bland annat en virussjukdom som heter infektiös laryngotrakeit (ILT). Du kan läsa om detta på vår webbsida.

Det är viktigt att ställa en diagnos i sådana här fall. Jag föreslår att du skickar en minst två-tre djur i nästa vecka till oss för obduktion så att orsaken blir fastställd. Från första sidan på vår webb finns en beskrivning hur du går till väga (klicka i den blå rutan där det står "Skicka in döda djur" och följ instruktionen noga.

För hjälp med att behandla dina sjuka djur måste du kontakta en veterinär lokalt där du bor, förslagsvis distriktsveterinären eller ett djursjukhus.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #5 skrivet: 02 sep-13 kl 22:00 »
Den vita hönan är frisk igen, tuppen är frisk igen, men sen blev en annan höna hängig :(
Den sista hönan är på bättringsvägen igen och jag förstår fortfarande ingenting, det kanske inte är meningen heller.
Det intressanta är att dv.kochinerna inte alls har blivit drabbade *peppar peppar*
Kanske "bara" en vanlig förkylning?? I vilket fall som helst är jag glad för att det verkar som att inte fler har blivit sjuka - ingen har behövt flyga vidare till sällare marker och alla har blivit friska igen.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #6 skrivet: 03 sep-13 kl 12:50 »
Vilken tur att det inte verkar vara nåt allvarligt. Tack för att du delade med dig av infon från SVA. Nyttigt för nybörjare som mig att kunna ta del av andras erfarenheter. :)

lena70

  • Gäst
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #7 skrivet: 04 sep-13 kl 07:55 »
Tyvärr går det inte att veta, om det bara var en vanlig förskyldning eller inte, utan provtagning (på levande djur)eller obduktion.  :-\
Det är det som är det luriga.. :-\ Höns kan vara lindrigt sjuka, ha bara lindriga förskyldningssymtom, och ändå vara pigga, de kan bli bra , av sig själva (ingen behöver dö) men ändå kan de lida av en allvarlig luftvägsinfektion, typ ILT ändå. Om de blir "friska av sig själva", blir de efteråt "smittbärare", isåfall. Det går inte att se utanpå ett djur, på något sett, tyvärr, om luftvägsinfektionen är farlig eller ej.. :-\

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #8 skrivet: 04 sep-13 kl 13:42 »
Tyvärr går det inte att veta, om det bara var en vanlig förskyldning eller inte, utan provtagning (på levande djur)eller obduktion.  :-\
Det är det som är det luriga.. :-\ Höns kan vara lindrigt sjuka, ha bara lindriga förskyldningssymtom, och ändå vara pigga, de kan bli bra , av sig själva (ingen behöver dö) men ändå kan de lida av en allvarlig luftvägsinfektion, typ ILT ändå. Om de blir "friska av sig själva", blir de efteråt "smittbärare", isåfall. Det går inte att se utanpå ett djur, på något sett, tyvärr, om luftvägsinfektionen är farlig eller ej.. :-\
Oj. Bör man ta prov på sina höns varenda gång nån får luftvägsproblem då? Eller gör man det bara om symptomen är allvarligare? Jag tänker att om man har ILT i sin besättning bör ju NÅGON i gruppen få allvarliga problem eller dö. Så om djuren klarar sig bra kanske man kan utgå från att det med största sannolikhet bara var en lättare infektion av ngt slag och skippa provtagning. Eller hur ska man resonera?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #9 skrivet: 04 sep-13 kl 15:23 »
Jag läste en massa på SVA särskilt då om ILT.
*Inklipp*Sjukdomssymtom
Hela flocken eller ett fåtal djur i en flock kan drabbas. Mest allvarliga symptom ses hos vuxna fåglar. Inkubationstiden (tiden från smitta till utbruten sjukdom) är normalt fyra till tolv dygn, men kan vara betydligt längre.

Graden av sjukdom kan variera från inga symtom alls till grava sjukdomstecken och hög dödlighet. Symptomen förvärras om fåglarna samtidigt drabbas av en annan luftvägssjukdom, till exempel mykoplasmainfektion.

Symptomen vid ett akut ILT-utbrott består av näsflöde, tårflöde och hosta. Upphostat slem och blod kan ofta ses runt näsöppningarna, i fjädrarna och på inredning och väggar i hönshuset. Fåglarna har ofta svårt att andas (gapar, rosslar och kippar efter luft) och skakar på huvudet. Ibland piper det om fågeln när den andas.

Fåglarna sitter stilla med uppburrad fjäderdräkt och värpningen minskar. Ibland hinner fåglarna dö innan man ser några sjukdomssymptom.


Dödligheten kan i vissa fall bli hög (upp till 70 procent). Dödsorsaken är i regel kvävning genom att en propp med var, slem, blod och död slemhinna fastnar i luftstrupen och hindrar passage av luften.
 *slut på inklipp*

Då ingen av de som drabbats har något tårflöde, näsflöde, hosta eller något blod alls. Ingen har dött och det är 3 höns av 25 som har blivit sjuka så tror jag inte på ILT faktiskt.

Jag tänker håller givetvis extra koll på dem allihopa, ger dem multivitmin i vattnet.
Mer tänker jag faktiskt inte göra.

Och jag tänker inte sälja några höns eller ta in nya höns här förrän jag är säker på att det inte blir något mer av det hela.

Typ, så tänker jag ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

lena70

  • Gäst
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #10 skrivet: 05 sep-13 kl 07:59 »
Oj. Bör man ta prov på sina höns varenda gång nån får luftvägsproblem då? Eller gör man det bara om symptomen är allvarligare? Jag tänker att om man har ILT i sin besättning bör ju NÅGON i gruppen få allvarliga problem eller dö. Så om djuren klarar sig bra kanske man kan utgå från att det med största sannolikhet bara var en lättare infektion av ngt slag och skippa provtagning. Eller hur ska man resonera?


Vid tex ILT, så finns det en svårare variant av sjukdommen och en som är enklare och lindrigare..Vid den lindriga varianten, blir hönsen inte särskilt sjuka och de kan bli" bra igen"(men de blir smittbärare sedan) och här är risken stor, att symtomen bara tas som en "vanlig harmlös förskyldning". Och att symtommen ignoreras, "det var nog ingenting"..Om man sedan tex säljer/ger bort  livdjur efter dessa djur, (som då blivit friska smittbärare) så kan smittan spridas vidare. (fast man inte är medveten om det själv).  :-\

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #11 skrivet: 05 sep-13 kl 10:58 »

Vid tex ILT, så finns det en svårare variant av sjukdommen och en som är enklare och lindrigare..Vid den lindriga varianten, blir hönsen inte särskilt sjuka och de kan bli" bra igen"(men de blir smittbärare sedan) och här är risken stor, att symtomen bara tas som en "vanlig harmlös förskyldning". Och att symtommen ignoreras, "det var nog ingenting"..Om man sedan tex säljer/ger bort  livdjur efter dessa djur, (som då blivit friska smittbärare) så kan smittan spridas vidare. (fast man inte är medveten om det själv).  :-\
Okej, så om de haft den lindrigare varianten kan de ändå sprida den allvarligare? Kan hönsen smittas på annat sätt än via kontakt med andra höns - dvs vid inköp av nya?

lena70

  • Gäst
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #12 skrivet: 06 sep-13 kl 07:54 »
Om jag har förstått det hela rätt, smittar tex ILT via livdjur (om du köper/får en tupp, höna eller kyckling och låter dom/de flytta in hos dina egna djur) Och tvärtom du säljer/ger bort en höna/tupp/kyckling ifrån din egen besättning till någon annan person)Det luriga är ju att djur som är smittbärare, inga symtom har själva.. :-\
Om du besöker andras hönsgårdar eller tvärtom, någon besöker din, så kan smittan föras vidare så med, via kläder, skor, redskap mm
ILT ska inte spridas vidare inuti avelsägg, har frågat SVA flera gånger om detta, men de säger nej, tror inte vilda småfåglar heller kan sprida ILT..Det är alltid bra att defektionera ägg med virkon -s, för att undvika att få med smitta utanpå ägg.
Jag har ju själv fått problem med förskylda höns, det var ifrån början bara en förskyld höna, men det spred sig snabbt runt..Och det gick runt en besättning på ca 100 djur. Jag kontaktade direkt SVA, och isolerade hela besättningen och slutade sälja avelsägg och djur. Symtomen var nysningar, de gjorde "konstiga rörelser" med halsarna, som SVA trodde berodde på att de hade slem i halsarna(men själv såg jag aldrig något slem alls-på utsidan) mm I övrigt verkade de opåverkade, pigga, åt och värpte. Jag såg varken blod eller slem alls, inga rinnande ögon, ingen dog..Ändå började SVA direkt prata om ILT med mig..Jag tänkte jag framöver skulle skriva om detta på min blogg, om vad som hände sedan. Fortsättning lär följa. Innan detta hände, hade jag aldrig haft förskylda höns.
Ni som har frågor om förskylda höns i största allmänhet, tycker jag ska prata med SVA, det är de som har kunskapen!!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #13 skrivet: 06 sep-13 kl 08:18 »
Är det inte så att den "lindrigare varianten"  är vaccinvarianten? ILT är ju ett levande vaccin,  vaccinerade djur kan få lindriga symptom efter en vecka.
 Och de kan vara dolda smittbärare av vaccinsmittan. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Gapar, rosslar och blir missfärgade på kammen???????
« Svar #14 skrivet: 06 sep-13 kl 09:43 »
Om jag har förstått det hela rätt, smittar tex ILT via livdjur (om du köper/får en tupp, höna eller kyckling och låter dom/de flytta in hos dina egna djur) Och tvärtom du säljer/ger bort en höna/tupp/kyckling ifrån din egen besättning till någon annan person)Det luriga är ju att djur som är smittbärare, inga symtom har själva.. :-\
Om du besöker andras hönsgårdar eller tvärtom, någon besöker din, så kan smittan föras vidare så med, via kläder, skor, redskap mm
ILT ska inte spridas vidare inuti avelsägg, har frågat SVA flera gånger om detta, men de säger nej, tror inte vilda småfåglar heller kan sprida ILT..Det är alltid bra att defektionera ägg med virkon -s, för att undvika att få med smitta utanpå ägg.
Jag har ju själv fått problem med förskylda höns, det var ifrån början bara en förskyld höna, men det spred sig snabbt runt..Och det gick runt en besättning på ca 100 djur. Jag kontaktade direkt SVA, och isolerade hela besättningen och slutade sälja avelsägg och djur. Symtomen var nysningar, de gjorde "konstiga rörelser" med halsarna, som SVA trodde berodde på att de hade slem i halsarna(men själv såg jag aldrig något slem alls-på utsidan) mm I övrigt verkade de opåverkade, pigga, åt och värpte. Jag såg varken blod eller slem alls, inga rinnande ögon, ingen dog..Ändå började SVA direkt prata om ILT med mig..Jag tänkte jag framöver skulle skriva om detta på min blogg, om vad som hände sedan. Fortsättning lär följa. Innan detta hände, hade jag aldrig haft förskylda höns.
Ni som har frågor om förskylda höns i största allmänhet, tycker jag ska prata med SVA, det är de som har kunskapen!!
Jättetacksam att du lägger ner tid att svara. :) Då har jag lite kött på benen och inser mer och mer hur viktigt det är att vara försiktig när man köper nya höns. Och att hela familjen måste duscha och byta kläder efter morgondagens marknad innan de går ner till hönshuset. :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser