Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  söker bayticol  (läst 5268 gånger)

3z

  • Inlägg: 18
    • -
söker bayticol
« skrivet: 30 jul-11 kl 10:02 »
.
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 07:12 av 3z »

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: söker bayticol
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 14:06 »
Varför inte en tub tenutex från apoteket? Det verkar enklare.
snus? vad är priset på en pris?

johan smith

  • Inlägg: 91
    • Östergötland
SV: söker bayticol
« Svar #2 skrivet: 01 aug-11 kl 23:03 »
använda ett medel som är framtaget för nötoch får till höns?! förövrigt så kan man verkligen få fan för att man ger bort receptbelagda medel sådär. jag har utbildning i deligerad läkemedelshantering för nötboskap och jag kan enkelt avråda folk till ge medel så... sen om inte veterinären skriver ut detta medel så kan man fråga om det finns annat. eller avliva djuren om det inte vill ge med sig. 

Är det någon som har en skvätt bayticol att avvara mot ersättning?
Jag har inga kor, så att få en veterinär att skriva ut ett recept åt mig förefaller svåruppnåeligt, och dessutom behöver jag bara en liten skvätt.
Jag ska ha det till att behandla kalkben på mina höns, så typ 0,5 dl (eller ännu mindre) räcker mer än väl!
dränga jäveln har talat.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: söker bayticol
« Svar #3 skrivet: 01 aug-11 kl 23:11 »
Har varken kor eller medel, men hoppas du hittar nåt.
Jag köpte antibiotika till min katt på nätet. Skickades från Spanien. Betydligt billigare och utan dyra vet -avgifter. Tog dock tio dar innan jag fick det, till dörren!!! I näven!!!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: söker bayticol
« Svar #4 skrivet: 01 aug-11 kl 23:55 »
ge mig ett enda exempel på medel som är tillåtet på höns att ta bort ohyra med. Det finns inte.

Baymite vet.
Behandling av angrepp av röda hönskvalster (Dermanyssus gallinae).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: söker bayticol
« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 08:33 »
Det är tillåtet att ta bort fotskabbskvalster med vatten, såpa och fett.

johan smith

  • Inlägg: 91
    • Östergötland
SV: söker bayticol
« Svar #6 skrivet: 05 aug-11 kl 22:55 »
finns faktiskt en anledning till att man inte får göra sådär som du vill... förövrigt så finns det nog nått medel bara det att varken du eller veterinären du pratade med känner till det. om det nu inte skulle finnas så är det bästa att avliva. skyldig att göra det i värsta fall. hellre det än att använda medel som inte är godkända för den typ av djur. innan du säger nått annat så är jag visst en stor djurälskare. en av de största men jag lever ändå med tanken att man måste avliva djuren vid ohälsa.
om man skulle behandla ett djur med ett medel som är avsätt för ett annat så finns risken att djuret reagerar på ett sätt som inte är tanken...

Du har uppenbarligen inte höns.
Du är välkommen att ge mig ett enda exempel på medel som är tillåtet på höns att ta bort ohyra med. Det finns inte. Men att låta hönsen lida eller - som du föreslår - avliva av ingen annan orsak än att de fått löss är direkt löjligt och helt orimligt.
dränga jäveln har talat.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: söker bayticol
« Svar #7 skrivet: 05 aug-11 kl 23:03 »
finns faktiskt en anledning till att man inte får göra sådär som du vill... förövrigt så finns det nog nått medel bara det att varken du eller veterinären du pratade med känner till det. om det nu inte skulle finnas så är det bästa att avliva. skyldig att göra det i värsta fall. hellre det än att använda medel som inte är godkända för den typ av djur. innan du säger nått annat så är jag visst en stor djurälskare. en av de största men jag lever ändå med tanken att man måste avliva djuren vid ohälsa.
om man skulle behandla ett djur med ett medel som är avsätt för ett annat så finns risken att djuret reagerar på ett sätt som inte är tanken...
Hur då? Dör tex?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: söker bayticol
« Svar #8 skrivet: 05 aug-11 kl 23:28 »
Jag har använt bayticol mot fotskabb på mina höns i minst 10 års tid och inte märkt några biverkningar. Oftast räcker en behandling för att de ska bli bra.
Så vad än vissa tycker kommer jag att fortsätta använda det till mina höns.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: söker bayticol
« Svar #9 skrivet: 05 aug-11 kl 23:33 »
Jag har använt bayticol mot fotskabb på mina höns i minst 10 års tid och inte märkt några biverkningar. Oftast räcker en behandling för att de ska bli bra.
Så vad än vissa tycker kommer jag att fortsätta använda det till mina höns.
Skicka en kladd till TS?  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: söker bayticol
« Svar #10 skrivet: 06 aug-11 kl 20:49 »
Jag har använt bayticol mot fotskabb på mina höns i minst 10 års tid och inte märkt några biverkningar. Oftast räcker en behandling för att de ska bli bra.
Så vad än vissa tycker kommer jag att fortsätta använda det till mina höns.


Om det nu räcker med en behandling varför har du då använt det i 10 år? ??? ;D Själv avlivade jag 2 hönor med fotskabb för några år sedan och har inte haft det på fler djur sedan!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: söker bayticol
« Svar #11 skrivet: 06 aug-11 kl 21:42 »

Om det nu räcker med en behandling varför har du då använt det i 10 år? ??? ;D Själv avlivade jag 2 hönor med fotskabb för några år sedan och har inte haft det på fler djur sedan!

Det är egentligen emot min filosofi att svara på näsvisa inlägg men jag ska förklara för dej hur det ligger till. Jag har inte mina höns i 10 års tid, jag byter ut dom med jämna mellanrum. Ibland får hönsen skabb och då behandlar jag dem mot det. Av de 50-talet höns jag har behandlar jag cirka 2 st om året.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser