Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brädgolv i kallkällare  (läst 942 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Brädgolv i kallkällare
« skrivet: 30 okt-18 kl 12:43 »
Har en helt oinredd källare med sågspån som marktäckning. Skulle vilja lägga brädgolv för att det inte ska röras upp så mycket damm varje gång man går där och så att det blir enklare att både röra sig där och förvara saker. Men hittar ingen riktigt bra info om hur jag ska gå till väga, nån som har tips? (Har alltså inte alls för avsikt att bygga ut och inreda källaren, utan vill bara göra den enklare att använda som förvaring och skafferi.)
Ingen människa är illegal

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Brädgolv i kallkällare
« Svar #1 skrivet: 30 okt-18 kl 13:48 »
Vad ligger sågspånen på?
Är det fuktigt?
Ventilation?

Om det är "inomhus" och spånet alltid är torrt, så skulle jag bara lagt 2*2 och ospontat minst 25-30mm plankgolv rakt uppepå.
Ospontat ger bra ventilation även med "hårt" spångolv.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Brädgolv i kallkällare
« Svar #2 skrivet: 30 okt-18 kl 13:52 »
Trä i källare tycker jag inte är nå bra, det ruttnar och möglar.
Skotta ut spånet och lägg dit grus eller gjut ett golv.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Brädgolv i kallkällare
« Svar #3 skrivet: 30 okt-18 kl 14:02 »
Tack för input! I delen närmast dörren finns någon sorts gjuten platta (som till synes bara är någon meter stor). Sedan finns träskivor med sågspån ovanpå. Kommer inte enkelt åt att kolla vad som är under skivorna (men det vore väl rimligt att det är någon sorts liknande gjutstruktur), men det verkar ju ha hållit tork och ok i övrigt – inga konstiga lukter i källaren eller oväntad fukt. Så eventuellt då ospontat plankgolv direkt ovanpå!
Ingen människa är illegal

 

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Brädgolv i kallkällare
« Svar #4 skrivet: 13 nov-18 kl 09:20 »
Kolla fuktigheten först. Vilken takhöjd har du? Vill du ha trä behövs åtminstone skumglas som kapillärbrytande material. Eller det kanske inte gör något att byta ett flytande trägolv då och då?  Idén med att gjuta golv är endast bra om man gör det ordentligt. 

Postat med Alternativ.nu´s app


xlab

  • Gäst
SV: Brädgolv i kallkällare
« Svar #5 skrivet: 07 dec-18 kl 09:41 »
Har en helt oinredd källare med sågspån som marktäckning. Skulle vilja lägga brädgolv för att det inte ska röras upp så mycket damm varje gång man går där och så att det blir enklare att både röra sig där och förvara saker. Men hittar ingen riktigt bra info om hur jag ska gå till väga, nån som har tips? (Har alltså inte alls för avsikt att bygga ut och inreda källaren, utan vill bara göra den enklare att använda som förvaring och skafferi.)

omjag vore dig skulle jag ta bort sågspånen och ersätta dom med leca kullor (dom har en isolerande förmåga samt att dom kan ta hand om en del fukt som dom leder bort), sen regla upp ca 50mm och anv 1"6 som golv (det är stabilt och det får man till bra kostnad från en såg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 6 användare
xaelanar, Stengrim, Trolle_85, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser